Vad är det som är så speciellt med just den här konferensen?
– Helt enkelt för att det är dialog på riktigt. Hela eventet från början till slut kommer att ske sittandes i grupper vid bord. Det är alltså inte den vanliga konferensen där man får en monolog presenterad och sen möjligen har chansen att ställa en fråga. Nej, även om Dialogkonferensen har det inslaget också, ligger magin i att varje grupp och bord diskuterar det man precis har hört. Och om man inte känner varandra speciellt väl i början av dagen kommer man att göra det efter alla diskussioner vid dagen slut. Vem vet, kanske skapas ett värdefullt nätverk eller nya personkopplingar runt bordet? Tiden är förhoppningsvis förbi där konferenser betyder envägskommunikation.
Hur föddes idén?
-Helt ärligt tröttnade några av oss på Upphandling24 av att ständigt höra ordet dialog men se väldigt lite framåtrörelse i verkligheten. Samtalet behöver tas ett par snäpp högre. Den goda affären kommer inte att ske av sig själv och definitivt inte utan en bra kommunikation mellan säljare och köpare. Därför föddes idén på Upphandling24 om att låta deltagarna mer ordnat prata med varandra och inte bara hoppas på givande samtal i fikapauser och mingel. Själva konceptet, som vi nu lanserar, har tagits fram av eventchef Anna Nilsson på mediehuset IDG International. IDG äger Upphandling24 och flertalet andra varumärken. Konceptet har nyligen testats med stor framgång.
Kommer konferensen att få något slags uppföljning?
-Först och främst så ser vi över alla våra kommande konferenser. Jag ser inget hinder att vi helt går in på det här spåret på alla våra mötesplatser. Det gäller även vår nya Sverigeturné som startar i höst igen. När det gäller Dialogkonferensen kommer varje bord att ha en person som antecknar de potentiella lösningar och smarta instick som kommer fram. Alla deltagare kommer också att få ta del av alla bords idéer och funderingar.
Dialogkonferensen hittar du här.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer