Enligt Upphandlingsmyndigheten kan inköp användas som ett strategiskt verktyg för att nå mål inom offentlig sektor. Myndigheten konstaterar att det i dag fortfarande finns inköpsfunktioner som benämns som stödfunktion. Med det menas en funktion som har en operativ roll och är direkt kopplad till den upphandlande myndighetens kärnaktiviteter.
Myndigheten menar att det kan leda till att färre utanför själva inköpsfunktionen visar intresse för de dagliga inköpsprocesserna och styrningen när inköpen endast har en stödjande roll inom organisationen.
Problemet är att hälsan tiger still och intresset för hur inköpen egentligen bedrivs och styrs kommer först när något inte fungerar.
Upphandlingsmyndigheten menar att inköpsfunktionen kan användas som ett strategiskt verktyg för att mål och använda ekonomiska resurser effektivt. Inköpsfunktionen har då en viktig strategisk roll redan när det gäller att identifiera organisationsmål, samhälleliga mål och ta fram relevanta styrdokument.
Exempel som tas fram på inköpsfunktionens strategiska roll är att förstärka den upphandlande myndighetens arbete med att nå mål, bidra till den upphandlande myndighetens lönsamhet samt att uppnå den goda affären.
För att ge upphandlande organisationer ett praktiskt stöd i hur de kan arbeta strategiskt med sina inköp har Upphandlingsmyndigheten startat ett projekt. Projektet ska resultera i praktiskt stöd för hur en inköpsstrategi kan implementeras i en organisation. Som ett första steg har myndigheten publicerat fem steg om hur inköp kan användas som ett strategiskt verktyg.
De fem stegen som gås igenom är definiering och framtagande av mål, analysering av organisationens inköp, inköpsstrategi, prioritering av mål och implementering av inköpsstrategin.
Informationen riktar sig främst till förtroendevalda och tjänstemän i högre position inom kommuner och landsting eller regioner, men kan även användas av statliga myndigheter i relevanta delar.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer