Ansvar och arbetsuppgifter

Som Upphandlingschef ansvarar du för området upphandling som innefattar cirka 20 medarbetare. Medarbetarna är stationerade på fem orter i Sverige. Du driver och utvecklar upphandlingsområdet så att det är effektivt, rationellt och välfungerande med målet att ge bästa stöd och service till verksamheterna. I upphandlingsenhetens ansvar ingår även ansvaret för e-handel och travelmanagement.  Du  styr via interna policies och riktlinjer. Målet är också att gå mot en mer innovativ och strategisk upphandling. Du har fokus på affärsmässighet och goda affärer inom ramen för LOU. Du har budgetansvar och personalansvar för dina medarbetare.

En viktig uppgift är att fortsätta utvecklingen av e-handel, upphandlingskompetens, ökad avtalstrohet och upphandlings-/inköpsrutiner.

Som chef i Försäkringskassan ansvarar du för att verksamheten är rättssäker och effektiv samt präglas av en god service. Du leder och styr utifrån en människosyn som bygger på tilltro, respekt och omtanke och med en helhetssyn på verksamheten. Genom dialog om verksamhetens syfte, mål och strategier skapar du förutsättningar för att dina medarbetare ska kunna och vilja ta stort ansvar för sitt uppdrag och sin utveckling. I rollen som Upphandlingschef/områdeschef ingår personalansvar, budgetansvar och det yttersta resultat- och uppföljningsansvaret för ditt område. Du förväntas att ta ett strategiskt helhetsansvar för ditt område men även att agera operativt utifrån lokala förutsättningar.

Ditt engagemang i ledarskapet är stort och den statliga värdegrunden genomsyrar ditt arbete. Genom att balansera kortsiktiga krav på resultat med en långsiktigt hållbar verksamhet erbjuder du medarbetarna i ditt område en hälsofrämjande arbetsmiljö. Du har en god förmåga att anpassa ditt ledarskap utifrån vad situationen och uppdraget kräver.

Som Upphandlingschef ingår du i verksamhetsområdets ledningsgrupp och bidrar där med din kompetens och ditt engagemang. Du är en god kommunikatör på både individ- och gruppnivå och representerar Försäkringskassan i externa samarbeten och i mediekontakter.

Vi söker dig som

  • Har akademisk examen från högskola/universitet (juridik, förvaltning eller ekonomi) eller erfarenheter/kvalifikationer som bedöms likvärdiga
  • Har goda upphandlingskunskaper och stor erfarenhet från arbete inom LOU och relaterade lagar
  • Har erfarenhet av operativt och strategiskt ledarskap
  • Har god analytisk förmåga
  • Är initiativtagande samt resultat- och målinriktad
  • Kan skapa förutsättningar för engagemang, lärande och ständiga förbättringar utifrån verksamhetens mål
  • Har god självkännedom och är stabil som person
  • Har god organisatorisk förståelse och kan omsätta denna i verksamheten
  • Samarbetar och samverkar effektivt med andra
  • Har god kommunikativ förmåga

Det är meriterande om du

  • Har erfarenhet från stora organisationer med verksamhet på flera orter
  • Kunskap om IT-upphandlingar och upphandlingsverktyg
  • Har erfarenhet av att leda på distans

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper

Övrigt

Anställningen avser heltid och gäller tillsvidare, med tillträde enligt överenskommelse. Resor ingår i tjänsten. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska test komma att användas som en del i urvalsarbetet.

Kontaktpersoner

Vill du veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta Verksamhetsområdeschef Rolf Hellman tfn 010-116 96 03. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att kontakta HR-specialist Victoria Waltenberg tfn 010-116 11 55. Fackliga kontaktpersoner är ST Charlotta Lamin tfn 010-116 14 24, för SACO Eva Bernegard tfn 010-116 66 37 och för SEKO Irre del Barba tfn 010-115 30 87.

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast den 20 augusti 2017. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet och ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.

Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.