Haninge kommun söker Avtalscontroller IT (Contract manager)

Kommunstyrelseförvaltningen, Personalavdelningen, Digital Utveckling

Haninge är inte bara skärgård. Här – 20 minuter från huvudstaden – växer Haninge med bostäder i centrum, ny stadsdel, handel och ny företagspark tillsammans med dynamiskt företagande och högskoleforskning. Vi arbetar inte i eget intresse eller för att gå med vinst – vi arbetar för människan. Välkommen till en spännande vardag där vi tar Haninge in i framtiden.

Välkommen att utvecklas med oss

Digital Utveckling (DU) är en servicefunktion som leder och stödjer kommunens arbete med IT och Kommunikation (IKT-tjänster). DUs uppdrag är att i nära samverkan med verksamheterna i kommunen förvalta och utveckla digitala tjänster till största möjliga nytta. Vi arbetar med fokus på att uppfylla de krav på kvalitet, kostnadseffektivitet och flexibilitet som ställs på våra verksamheter.

Stora delar av kommunens centrala IT-verksamhet är sedan 2010 outsourcad till tredje part. Under 2017 kommer nya kontrakt för våra framtida IKT-tjänster att upphandlas och vi behöver då förstärka vårt lag med en kompetent och erfaren Avtalscontroller.

Vi arbetar aktivt med att ta fram funktionella och effektiva metoder för avtalsförvaltning och leverantörsrelationer som genererar kundnytta och ser avtalscontrollern som en nyckelroll i detta arbete.


Ditt uppdrag

Avtalscontrollern roll är att bidra till att DU i sina avtalsrelationer håller en hög affärsmässig nivå och att vi i våra kontrakt säkerställer affärsnytta för våra kunder. Detta innebär ett nära samarbete med externa leverantörer och IT i respektive förvaltning samt övriga delar av verksamheten.

Avtalscontrollerns arbetsuppgifter:

  • Ansvar för förvaltningen av de avtal Digital utveckling äger
  • Säkerställa bästa möjliga avtalsvillkor för utveckling av en kvalitetsdriven verksamhet
  • Avtalshantering och uppföljning gentemot leverantörer i samarbete med Förvaltningsledare
  • Leda och driva upphandlingsfrågor inom verksamheten
  • Samarbete med kommunens projektledare
  • Säkra dokumentation av avtal
  • Säkra process för uppföljning av leverans
  • Stöd till debiteringsprocesser och effektivisering av flöden
  • Leverantörsutveckling med fokus på ökad affärsnytta för båda parter
  • Kommunikation och förhandling med olika intressenter, såväl internt som externt
  • Stöd till servicefunktionen för lämpliga SLAer etc
  • Utbildningsinsatser inom området såväl inom Digital utveckling som ute i verksamheter
  • Medverkan till ständig förbättring av verksamheten

Då rollen är ny finns stora möjligheter till utveckling av innehåll.

Det här söker vi hos dig

Kvalifikationer:

  • Akademisk examen inom juridik, ekonomi, teknik eller motsvarande
  • God kunskap om avtal och inköp samt förmåga att kunna skriva avtalstext
  • Erfarenhet från både upphandling och leverantörsstyrning/löpande kontraktshantering
  • Erfarenhet av att köpa tjänster
  • Erfarenhet av process- och modellutveckling
  • Goda kunskaper i svenska i tal och skrift
  • God erfarenhet och/eller intresse av IT
  • Goda kunskaper om ekonomiska flöden, ekonomiprocesser och verktyg.

Meriterande är tidigare erfarenhet av liknande arbete såväl från offentlig sektor som från privat.

Personliga egenskaper

Vi fäster stor vikt vid personliga egenskaper. Tjänstens många kontaktytor ställer krav på hög servicekänsla, mycket god samarbetsförmåga samt en god förmåga att bygga och underhålla relationer och nätverk. Du bör också vara noggrann och ha en hög kvalitetsmedvetenhet i utförandet av ditt arbete. Som avtalscontroller ska du kunna arbeta självständigt och med integritet och initiativrikedom fungera drivande i avtalsförvaltningen. Vi förväntar oss medarbetare som inom sitt område vill utveckla rutiner och metoder för affärer, affärsutveckling och avtalsförvaltning och som blir sporrad av höga målsättningar.

Det här kan vi erbjuda dig

Avtalscontrollern ingår i DUs funktion för Metod och Kvalitet.

Metod och Kvalitets primära uppgifter är att utveckla, förvalta och ge stöd i:

  • Modeller och verktyg inom digitaliseringsområdet som t.ex. förvaltningsstyrning
  • Arbetssätt som säkerställer kundnytta och genomföra kundnöjdhetsmätningar
  • Modeller för leverantörsstyrning och leverantörsutveckling
  • Relevanta nyckeltalsmodeller för digitaliseringsområdet
  • Uppföljningar av olika slag
  • Säkerställandet av efterlevnad av styrande dokument 

I funktionen samlas bland annat Arkitektur, IT-säkerhet, IT-controlling, Kvalitetsledning och Kommunikation för att möjliggöra en övergripande styrning och uppföljning av hela verksamheten och dess tillgångar.

Vi erbjuder dig ett utvecklande arbete på en spännande arbetsplats med förmåner som friskvårdskuponger, flextid och möjlighet till semesterväxling. På Digital Utveckling arbetar vi med stort fokus på utvecklingsarbete, vilket innebär att det finns stora möjligheter till utveckling av tjänsten. Vi sitter centralt placerade i trevliga lokaler i kommunhuset i Haninge.

Ansök via ”Sök Jobbet” knappen här i annonsen. Sista ansökningsdag är 26 mars 2017. Intervjuer kommer ske löpande så tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag.

Anställningsform: Tillsvidare

Anställningens omfattning: Heltid

Tillträde: Efter överenskommelse

Löneform: Individuell lönesättning

Antal lediga befattningar: 1

Sysselsättningsgrad: 100%

Ort: Haninge

Län: Stockholms län

Land: Sverige

Referensnummer: 2017/103

Kontakt: Victoria Marks, 08-606 70 00

Facklig företrädare: Facklig representant nås via växeln, 08-606 70 00

I den här rekryteringen har vi redan gjort våra val av annonskanaler och samarbetspartners. Vi undanber oss vänligt men bestämt all form av hjälp med rekryteringen från utomstående aktörer.