Kristianstads kommun söker Upphandlare

Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 83 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund. Vi är närmre 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för kreativa människor som vill lyfta tillsammans med oss. Vårt arbete gör skillnad i människors vardag!

Kommunledningskontoret ska utifrån en helhetssyn leda, samordna, följa upp och utveckla kommunens verksamhet utifrån de ramar och direktiv som kommunstyrelsen ger.

Upphandlingsenheten har till uppdrag att  leda, samordna, stödja och genomföra upphandlingar till kommunens samtliga verksamheter. Vi jobbar med upphandling på ett strategiskt, insiktsfullt och kvalitativt sätt.

Upphandlingsenheten, en del av ekonomi- och upphandlingsavdelningen, ska vara kommunens främsta verktyg för att utbilda, implementera och säkra att all upphandling inom kommunen görs på affärsmässiga grunder och följer organisationens riktlinjer. Enheten arbetar med avtalsuppföljning och ansvarar även för och driver kommunens e-handel med egen webbutik samt leverans via samordnad varudistribution. Enheten består av åtta upphandlare, avtalscontroller, e-handelssamordnare och upphandlingschef.

Arbetsuppgifter
Som upphandlare i Kristianstads kommun jobbar du såväl med kommunövergripande upphandlingar som förvaltningsspecifika. Du ansvarar för hela upphandlingsprocessen, ditt ansvar sträcker sig från behovs- och uppdragsanalys, till framtagande av förfrågningsunderlag, utvärdering, avtalsskrivning och avtalsuppföljning.

Du kommer att driva och genomföra upphandlingar både självständigt och tillsammans med andra. Arbetet sker ofta i projektform, i nära samarbete med medarbetare från olika delar av verksamheten, där du som upphandlare projektleder ramavtalsupphandlingar eller jobbar du tillsammans med projektledare. Du kommer även att fungera som avtalsansvarig och leverera god service i upphandlingsfrågor till kommunens verksamheter.

I jobbet ingår att genomföra utbildningsinsatser för beställare och användare av upphandlingssystemet i samråd med förvaltningens inköpssamordnare. Du är även delaktig i att administrera dina avtal (t ex med pricat) till webbutiken och säkerställer att avtalsdatabasen innehåller tydlig information till kommunens beställare. Vi använder oss av upphandlingssystem Kommers.

Kvalifikationer
Vi söker dig med högskoleutbildning inom ekonomi eller juridik (minst 60 hp), eller yrkeshögskoleutbildning inom upphandling eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har erfarenhet från att ha genomfört upphandlingar. God förmåga att uttrycka dig både i tal och skrift, datorvana och kunskaper i Officepaktet behövs för jobbet.

Det är meriterande om du är certifierad eller diplomerad upphandlare enligt SOI, Silf eller motsvarande. Det är också meriterande om du har god kunskap om och har arbetat med upphandlingar inom Lagen om offentlig upphandling. Övrigt som är meriterande är  arbetslivserfarenhet inom sälj- eller inköpsverksamhet, kunskap om AF AMA, erfarenhet av entreprenadjuridik, upphandlingssystem Kommers.

I jobbet har du ett utåtriktat och konsultativt förhållningssätt där dina pedagogiska färdigheter och din förmåga att skapa goda relationer såväl internt som externt kommer väl till pass. Det är viktigt att du är noggrann, analytiskt, har initiativförmåga och ett strukturerat arbetssätt. Självklart har du en positiv attityd till utmaningar i arbetet och samarbetar väl med andra.

Anställningsvillkor
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med start snarast enligt överenskommelse. Placering är centralt i Kristianstad i moderna lokaler i Rådhus Skåne i direkt närhet till tåg- och busstation.

Har du frågor om  tjänsten är du välkommen att ringa upphandlingschef Martin Gomér på tfn 044-13 52 13 (tillgänglig från v 32).

Sista ansökningsdag är 2017-08-22.

Välkommen med din ansökan via ”Sök Jobbet” knappen här i annonsen, tillsammans med CV och personligt brev. Har du frågor om hur du gör din ansökan kontakta systemets support på 0520-58 00 50.

I Kristianstads kommun tillämpas heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Rökfri arbetstid tillämpas.

 

Anställningsform
Tillsvidareanställning

Anställningens omfattning
Heltid

Tillträde
Snarast enligt överenskommelse

Löneform
Månadslön

Antal lediga befattningar
1

Sysselsättningsgrad
100 %

Ort
Kristianstad

Referensnummer
KLK-2017/676

Kontakt
Martin Gomér, 044-13 52 13

Facklig företrädare
Marie Thiman, TCO, 044-13 51 68
Elin Remstam SACO, 044-13 56 14

Sista ansökningsdag
2017-08-22


Skapa en jobbevakning och få ett mejl en gång i veckan med alla lediga tjänster!
 

Prenumerera, Karriärbrev
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

Fler lediga jobb