Lunds Universitet söker upphandlare

Lunds universitet, Universitetsförvaltningen, Sektionen Ekonomi

Lunds universitet grundades 1666 och rankas återkommande som ett av världens 100 främsta lärosäten. Här finns 41 000 studenter och 7 500 medarbetare i Lund, Helsingborg och Malmö. Vi förenas i vår strävan att förstå, förklara och förbättra vår värld och människors villkor.

Sektionen Ekonomis huvuduppgift är att ge verksamheten vid Lunds universitet stöd för en rationell ekonomiadministrativ hantering och tillgodose behoven av högkvalitativ ekonomisk information för att underlätta beslutsfattande inom och utanför universitetet. Detta innebär bl.a. att sektion Ekonomi: ansvarar för universitetets ekonomimodell och redovisningssystem, ger institutionerna stöd i deras dagliga ekonomihantering, kvalitetskontrollerar bokföringen, samordnar bokslutsarbetet, rapporterar till myndigheter, tar fram ekonomiska sammanställningar som behövs för uppföljning och beslutsfattande, ger utbildning och information i ekonomiadministrativa frågor. Sektion Ekonomi ansvarar också för universitetets likviditetshantering, lånehantering, ränteberäkning samt stiftelse- och fondförvaltning. Därutöver bistår sektion Ekonomi universitetet i upphandlingsärenden med syfte att skapa förutsättningar för effektiv och rationell anskaffning. Avdelningen inköp och upphandling handlägger dessutom anslutningar kring e-fakturering och e-inköp via Lupin, ett system för elektroniskt fakturaflöde och inköp via webb-portal.

Befattningen är organisatoriskt placerad på Sektionen ekonomi på avdelningen Inköp och upphandling, som är universitetets centrala upphandlingsfunktion.

Vi välkomnar en upphandlare med minst 3 års arbetslivserfarenhet av offentlig upphandling till vårt team om 14 personer. Teamet består av 12 upphandlare, 2 e-handelssamordnare och 1 upphandlingschef.

Arbetsuppgifter

Lunds universitets upphandlingsverksamhet är inne i ett utvecklingsskede och under de kommande åren kommer vi arbeta aktivt med kategoristyrning och avtalsuppföljning för våra ramavtalsområden. Allt för att få ett samlat grepp om de totala kostnaderna. Härutöver genomför vi regelrätta upphandlingar av varor, tjänster, tjänstekoncessioner, i stor utsträckning olika typer av forskningsutrustning samt upphandlar större ramavtal. Vi håller regelbundet i utbildningar både på svenska och engelska.

Vårt upphandlingsverktyg är TendSign och vi använder Visma Proceedo som vårt inköps-/faktura- och e-beställningssystem. Vi ser gärna att du redan har erfarenhet av att arbeta i dessa båda system, samt med avtalsuppföljning och e-beställningar. Härutöver nyttjar vi Office-paketet.

Du skall som självständig projektledare bistå verksamheten i olika typer av upphandlingar genom hela processen, vilket i regel innefattar behovsanalys, marknadsanalys, upphandlingsstrategi, upphandlingsarbete och avtalsuppföljning.

Det är ofta tidspress och behovet av att kunna hantera många olika processer parallellt är stort, liksom förmågan att hålla en hög produktionstakt och effektiv genomströmning av projekt.

Alla inom avdelningen arbetar löpande med att informera och utbilda organisationen i inköps- och upphandlingsrelaterade frågor.

Kvalifikationer

Du har akademisk utbildning som ger rätt förutsättningar för att klara uppdragen hos oss på bästa sätt. Du kan t ex vara ingenjör, ekonom eller jurist. Du har självklart gedigen kunskap i och erfarenhet av upphandlingsverksamhet och LOU. Du har också vana vid att hantera flera projekt parallellt och du kan hantera stressiga situationer.

Många av upphandlingarna sker på engelska varför det är viktigt att behärska såväl svenska som affärsengelska på ett korrekt och obehindrat sätt. Du kommer leda referensgrupper där samtalen sker på engelska såväl som svenska.

Det är av största vikt att du har en mycket god förmåga att uttrycka dig såväl skriftligt som muntligt i alla sammanhang.

För att lyckas i ditt arbete och bli framgångsrik i dina upphandlingsprojekt krävs att du har ett strukturerat sätt att arbeta, en pedagogisk förmåga, parallellt med förmågan att skapa och behålla goda relationer.

Du måste tycka om att driva ärenden självständigt och samtidigt tycka om att leda projektgrupper inom dina ansvarsområden.

Du har mycket god samarbetsförmåga samt förmåga att dela med dig öppet av dina kunskaper till dina kollegor.

Förutom de formella kraven kommer vi kommer lägga särskild vikt vid dina personliga egenskaper.

Universitetet tillämpar individuell lönesättning. Ange gärna löneanspråk i din ansökan.

Lunds universitet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång.

Välkommen med din ansökan!

Anställningsform: Tillsvidareanställning
Anställningens omfattning: Heltid
Tillträde: snarast
Löneform: Månadslön
Antal lediga befattningar: 1
Sysselsättningsgrad: 100 %
Ort: Lund
Län: Skåne län
Land: Sverige
Referensnummer: PA2016/4758
Kontakt: Jeanette Jakobsson, +46462227575

Facklig företrädare:

OFR/ST:Fackförbundet ST:s kansli, 046-222 93 62, st@st.lu.se
SACO:Saco-s-rådet vid Lunds universitet, 046-222 93 64, kansli@saco-s.lu.se
SEKO: Seko Civil, 046-222 93 66, sekocivil@seko.lu.se

Sista ansökningsdag 2017-01-23


Skapa en jobbevakning och få ett mejl en gång i veckan med alla lediga tjänster!
 

Prenumerera, Karriärbrev
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

Fler lediga jobb