Skolverkets enhet för inköp och upphandling söker en upphandlare

Stockholm

Ref: 2016:1388

Skolverket arbetar för att alla barn och elever ska få en utbildning som är av god kvalitet i en trygg miljö. Vi stödjer på olika sätt alla skol- och verksamhetsformer inom skolväsendet i att lyckas med detta uppdrag. Skolverket erbjuder meningsfulla och stimulerande arbetsuppgifter samt ett omväxlande arbete med breda kontaktytor.

Avdelningen för verksamhetsstyrnings uppdrag och ansvar är att säkerställa en effektiv och ändamålsenlig verksamhetsstyrning som utgår från en tydlig strategi och ett helhetsperspektiv som integrerar Skolverkets alla delar. Vidare ansvarar avdelningen för att skapa de bästa förutsättningarna för att kärnverksamheten ska kunna fokusera på sitt uppdrag. På avdelningen finns enheterna för HR, ekonomi, inköp och upphandling, internservice samt planering och beredning.

Enheten består idag av 10 medarbetare. Enheten för inköp- och upphandling är placerad i Skolverkets lokaler på Gärdet.

Tjänsten är in tillsvidareanställning med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.

Arbetsuppgifter

Vi söker en upphandlare som självständigt kan driva och genomföra upphandlingar enligt gällande regelverk. I ditt arbete verkar du för att myndighetens upphandlingar genomförs på ett klokt och resurseffektivt sätt som skapar nytta för verksamheten.
Du medverkar i hela upphandlingsprocessen från marknadsundersökning, upprättande av förfrågningsunderlag, annonsering, kvalificering och utvärdering av inkomna anbud, avtalsskrivning och avtalsuppföljning
I arbetsuppgifterna ingår även att ge råd och stöd till hela myndighetens medarbetare
samt att informera och utbilda internt inom inköps- och upphandlingsområdet. Andra inslag i arbetet är att vara med och utveckla arbetsprocesser och rutiner som rör inköp och upphandling.

Kvalifikationer

Du ska ha:

– minst två till tre års erfarenhet av att självständigt ha genomfört upphandlingar av tjänster inom offentlig verksamhet
– vara certifierad upphandlare eller ha annan likvärdig utbildning
– goda kunskaper i LOU
– god förmåga att formulera dig i tal och skrift på svenska
– goda kunskaper i Officepaketet

Det är även meriterande om du har:

  • högskoleutbildning inom teknik, juridik, ekonomi, strategiskt inköp eller en YH-utbildning med inriktning upphandling eller annan relevant utbildning som vi bedömer likvärdig
  • projektledarerfarenhet
  • strategisk upphandling
  • gjort avrop eller upphandlingar inom IT-området
  • erfarenhet av upphandlingsverktyget TendSign eller liknande verktygVi söker dig som vill vara del av en öppen och samarbetsorienterad enhet och som bidrar med ett kommunikativt, lyhört och smidigt sätt och som gillar att arbeta i en organisation som befinner sig i förändring

Vi söker dig som vill vara del av en öppen och samarbetsorienterad enhet och som bidrar med ett kommunikativt, lyhört och smidigt sätt och som gillar att arbeta i en organisation som befinner sig i förändring.

Som upphandlare har du ett konsultativt förhållningssätt och du delar med dig av din kunskap och bidrar till att förtydliga gruppens arbetsuppgifter och mål. Du är drivande i upphandlingsuppdragen och strukturerar själv ditt angreppssätt och ser till att processen kommer framåt.

Sista ansökningsdag är den 2 oktober 2016.

Fackliga representanter: Peter Karlberg 08-527 331 67 (OFR/ST), Ulrika Lindmark (Saco) 08-527 331 53 och Maj Götefelt (OFR/LF) tel. 08-527 334 28.

I denna rekrytering har Skolverket redan tagit ställning till önskvärda rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt samtal från annonsförmedlare eller försäljare.

Kontaktpersoner

Yvonne Andersson
Enhetschef
yvonne.andersson@skolverket.se


Skapa en jobbevakning och få ett mejl en gång i veckan med alla lediga tjänster!
 

Prenumerera, Karriärbrev
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

Fler lediga jobb