Strateger sökes till en modern myndighet!

Ref: UHM-2017-0126

Upphandlingsmyndighetens vision är sunda offentliga affärer för en hållbar framtid. Vi är en ung myndighet med uppdrag att ge stöd till upphandlande myndigheter och leverantörer genom att utveckla och förmedla kunskap, verktyg och metoder. Nu söker vi fyra strateger till vår Strategienhet som alla vill bidra till en förenklad upphandlingsprocess för såväl offentlig sektor som leverantörer i både Sverige och i Europa.

Strategienhetens uppgift är att vara sammanhållande i frågor av övergripande och strategisk karaktär. Enheten ansvarar bl. a för internationella uppdrag och samarbeten, digitalisering och standardisering av inköpsprocesserna samt stöd och vägledning i innovationsupphandling. Enheten är även sammanhållande i arbetet med den nationella upphandlingsstrategin, statistiken inom upphandlingsområdet och för forskningsfrågor. Idag har enheten 11 medarbetare.

Arbetsuppgifter

I rollen som strateg ska du vilja driva och leda utvecklingen inom specifika områden men även för hela vårt uppdrag. Som strateg tänker du långsiktigt och har ett helhetsperspektiv där omvärldsbevakning och analys är viktiga verktyg för att lyckas. Du kommer att arbeta proaktivt för att medverka till förändring och utveckling. De fyra olika tjänsterna kommer till viss del ha olika inriktningar, där tyngdpunkten kommer att bli en eller flera av de nedanstående punkterna.

I en strategs roll ingår det bl.a. att:

  • Företräda myndigheten nationellt och internationellt
  • Arbeta med regeringsuppdrag, statistik, remisser, forskningsfrågor samt årliga rapporter
  • Utveckla stöd och metoder inom specifika områden i inköpsprocessen t.ex. analys av inköpsmönster och kategoristyrning, inköpens strategiska betydelse samt styrprinciper och organisationsfrågor
  • Föreläsa vid konferenser, seminarier och delta i projekt i olika externa sammanhang i syfte att sprida kunskap om offentliga affärer
  • Skapa nya, alternativt utveckla befintliga modeller och verktyg inom inköpsområdet
  • Initiera, planera, genomföra och utvärdera de aktiviteter som bedrivs kring elektronisk upphandling och standardisering av den elektroniska inköpsprocessen

Tjänsteresor förekommer.

Vi vill att du har

  • Relevant högskoleutbildning eller motsvarande utbildning
  • Minst tre års erfarenhet av offentlig upphandling och inköp
  • Minst tre års erfarenhet från strategiskt arbete eller av arbete i jämförbar roll
  • God förmåga att pedagogiskt uttrycka dig i tal och skrift på både svenska och engelska
  • Förmåga att se helheter och skapa synergier över hela inköpsprocessen
  • Förmåga att bygga långsiktiga relationer

Meriterande kvalifikationer

Eftersom uppdraget innehåller en mängd olika perspektiv är det en fördel om du som söker har erfarenhet från ett eller flera av nedanstående områden:

  • Arbete med styrning och uppföljning
  • Verksamhetsutveckling
  • Metodutveckling
  • Projektledning
  • SFTI (Single Face to Industry)
  • E-handel inom offentlig sektor
  • Erfarenhet av såväl offentlig verksamhet som av arbete inom näringslivet
  • Erfarenhet av att arbeta konsultativt
  • Kunskap om leverantörsperspektivet

Personliga egenskaper

Vi söker dig som vågar testa nya metoder och lösningar och som levererar väl underbyggda och modiga beslutsunderlag, ständigt med kunden i fokus. Du är resultat- och lösningsorienterad samt har en förmåga till helhetssyn. Du kan prioritera och fokusera och självständigt driva arbetet framåt. Vidare söker vi dig som är prestigelös, engagerad och kommunikativ och som efterfrågar och värdesätter samverkan med kollegor och omgivning. Vi vill att du är med och fortsätter att utveckla vår moderna myndighet, att du har ett stort samhällsintresse och att du tror på möjligheterna med offentliga affärer.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och lämplighet.

Anställningen

Vi söker fyra medarbetare för tillsvidareanställning och vi tillämpar normalt sex månaders provanställning. Vi anser att olikheter berikar och strävar därför efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi sitter i nyrenoverade, aktivitetsbaserade lokaler i Solna, nära allmänna kommunikationer.

Ansökan

Tycker du att detta låter intressant? Skicka din ansökan via “Sök Jobbet” knappen här i annonsen senast den 26 maj 2017. Bifoga CV och personligt brev där du beskriver varför du är rätt person för tjänsten.

Välkommen med din ansökan!

För mer information, kontakta

Kristina Himmelstrand, Enhetschef strategienheten 08-586 217 91

Johanna Carlstedt HR-Strateg 08-586 217 94

Anna Christiansson, SACO-S, 08-586 217 26

Monica Sihlén, ST, 08-586 217 20

 


Skapa en jobbevakning och få ett mejl en gång i veckan med alla lediga tjänster!
 

Prenumerera, Karriärbrev
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

Fler lediga jobb