Upphandling Södertörn söker Upphandlare

Kommunstyrelseförvaltningen, Ekonomiavdelningen, Upphandling Södertörn

Om verksamheten

Upphandling Södertörn leder, samordnar och utvecklar sedan hösten 2012 Haninge och Nynäshamns kommuners upphandlings- och inköpsverksamhet. Vårt uppdrag är att genomföra upphandlingar, förvalta avtal, möjliggöra effektiva inköp samt biträda kommunens förvaltningar och bolag med kvalificerad rådgivning i frågor som rör upphandling, inköp och avtal.

Verksamheten består av en upphandlings- och inköpschef och 16 medarbetare inom strategiskt och operativt inköp. Organisatoriskt ingår verksamheten i Haninge kommuns ekonomiavdelning. Upphandling Södertörn expanderar för att skapa ännu bättre affärer och vi därför nu nya medarbetare som vill vara med på en utvecklande förändringsresa!

Arbetsuppgifter

– Självständigt planera och genomföra upphandlingar
– Fungera som ett konsultativt stöd i upphandlingsprocessen
– Ha en nära dialog med både den egna verksamheten och kommunens leverantörer
– Avtalsägande och avtalsförvaltning
– Kundansvar mot delar av organisationen
– Utveckla rutiner, metoder och processer inom upphandling, inköp och avtalsförvaltning

Din profil

Vi söker i första hand dig som har erfarenhet av att i rollen som upphandlare (olika titlar förekommer givetvis) genomföra upphandlingar enligt LOU eller i rollen som taktiskt/strategiskt inköpare genomföra upphandlingar i privat sektor och som har ett brinnande intresse för upphandling av ramavtal och övriga avtal för varor, tjänster och entreprenader.

Vi söker i första hand dig som har erfarenhet av att självständigt genomföra upphandlingar enligt LOU eller genomföra upphandingar i rollen som taktiskt/strategiskt inköpare i privat sektor och som har ett brinnande intresse för upphandling av ramavtal och övriga avtal för varor, tjänster och entreprenader.

Haninge och Nynäshamns kommuner och dess bolag är i en expansiv fas och vi ser därför särskilt ett ökat behov av resurser för upphandling av såväl ramavtal som entreprenader inom områdena fastighet, VA och mark- och anläggningsverksamhet. Vi har även för avsikt att utöka det generella ramavtalsutbudet i kommunerna vilket innebär mer resurser för upphandling av ramavtal för varor och tjänster. Tillämpningen av LOV ökar i både Haninge och Nynäshamn och det finns därför även behov av att säkerställa relevant kunskap och kapacitet inom detta område.

För en av tjänsterna kan det vara av intresse att hitta dig som utöver praktisk erfarenhet av offentlig upphandling även har en akademisk examen inom juridik och som vill jobba både med att genomföra upphandlingar och gärna vill vara med och ta en aktiv del i de juridiska frågor som är aktuella inom en upphandlings- och inköpsverksamhet.

Då vi har för avsikt att rekrytera flera medarbetare kan vi även komma att söka dig som har annan tidigare arbetslivserfarenhet kompletterat med relevant högre utbildning inom upphandling/inköp, juridik, ekonomi, teknik eller IT och är intresserad av att påbörja en karriär som upphandlare vid Upphandling Södertörn.

Kunskaper och erfarenhet av projektledning är meriterande. Tidigare erfarenhet från arbete i en politikerstyrd organisation kan ge en kortare startsträcka. För samtliga tjänster är det viktigt med en mycket god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på svenska. Arbetsprov kan därför komma att genomföras.

Personliga egenskaper

Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper. Du är kommunikativ och social och vi förväntar oss medarbetare som vill utveckla och utvecklas inom sitt område och som blir sporrade av höga målsättningar.

Tjänstens många kontaktytor ställer krav på hög servicekänsla, mycket god samarbetsförmåga samt en god förmåga att bygga och underhålla relationer och nätverk. För att lyckas i tjänsten behöver du ha en hög analytisk förmåga och använda dig av ett strukturerat arbetssätt. Som upphandlare ska du kunna arbeta självständigt och med integritet och initiativrikedom fungera drivande i upphandlingsprocessen.

Låter det intressant? Vill du veta mer? Kontakta Mikael Blomberg, upphandlings- och inköpschef 08-606 74 46.

Välkommen med din ansökan som ska innehålla ett personligt brev, CV och ett indikativt löneanspråk. Det personliga brevet bör förklara varför just du passar i rollen som upphandlare samt även redogöra för dina nuvarande och framtida sak-/intresseområden inom upphandling.

Vi kommer att genomföra intervjuer löpande!

I den här rekryteringen har vi redan gjort våra val av annonskanaler och samarbetspartners. Vi undanber oss vänligt men bestämt all form av hjälp med rekryteringen från utomstående aktörer.

Anställningsform: Tillsvidareanställning
Anställningens omfattning: Heltid
Tillträde: Snarast möjligt
Löneform: Individuell lönesättning tillämpas
Antal lediga befattningar: 1
Sysselsättningsgrad: 100%
Ort: Haninge
Län: Stockholms län
Land: Sverige
Referensnummer: 2017/5
Kontakt: Mikael Blomberg-Upphandlings- och inköpschef, 08-606 74 46
Facklig företrädare: Fackliga representanter nås via växeln, 08-606 70 00
Sista ansökningsdag: 2017-02-12


Skapa en jobbevakning och få ett mejl en gång i veckan med alla lediga tjänster!
 

Prenumerera, Karriärbrev
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

Fler lediga jobb