Upphandlingsmyndigheten söker Chef till Affärsenheten

Upphandlingsmyndighetens vision är sunda offentliga affärer för en hållbar framtid. Vi är en ung myndighet som utvecklar offentlig upphandling med fokus på effektivitet, hållbarhet och innovation. Nu söker vi en erfaren chef och ledare till vår nya affärsenhet, en viktig roll för att bidra till att sätta myndigheten på kartan!

UPPDRAGET
Affärsenheten ansvarar för att utveckla stödet för den offentliga affären, vilket innebär att ta fram både juridiskt och praktiskt vägledande stödmaterial hela vägen från behov och planering till upphandling och avtalsuppföljning. Arbetsuppgifterna sker i en miljö med flera olika professioner där du aktivt kommer utveckla det upphandlingsstöd som myndigheten erbjuder upphandlande organisationer och leverantörer. Arbetet bedrivs till stor del tillsammans med kollegor och medarbetare och ofta i samverkan med andra myndigheter och organisationer. Vi arbetar proaktivt och lyhört för att kunna ge mesta möjliga nytta till våra kunder utifrån deras behov.
Som chef för Affärsenheten rapporterar du direkt till GD och ingår i myndighetens ledningsgrupp.

Arbetsuppgifter
Enhetschefen ansvarar för att leda en grupp på cirka 10 kvalificerade medarbetare. I ledarrollen ingår att skapa de förutsättningar som behövs för att driva och utveckla arbetet på enheten. Du har personal-, budget- och verksamhetsansvar. I arbetet ingår också att driva strategiska upphandlingsfrågor tillsammans med andra chefer i ledningsgruppen. Du kommer ha en viktig roll för att forma en välfungerande myndighet med effektiva processer och hög kvalitet i leveranser av stöd till kunderna samt en bra samverkan med andra myndigheter och organisationer.

Jobbet innebär även att du ska
· strategiskt utveckla affärsstödet genom aktiv omvärldsbevakning och dialog med kunder
· utveckla enhetsspecifika mål i enlighet med myndighetens övergripande inriktning samt ansvara för att enheten uppnår uppsatta mål
· stötta och kompetensutveckla medarbetarna så att enheten kan bidra med mest nytta för våra kunder och intressenter
· aktivt medverka i Upphandlingsmyndighetens övergripande utvecklings- och förändringsarbete.

Erfarenheter och förmågor för att kunna göra ett bra jobb
Chefsrollen är en förtroendeställning, vilket innebär att du som chef ska vara en god företrädare för myndigheten både internt och utåt. I ansvaret ingår att skapa förutsättningar för att utveckla den sunda och goda offentliga affären.

Vi söker dig som har dokumenterad erfarenhet av att framgångsrikt leda och utveckla en verksamhet. Du behöver erfarenhet av inköpsverksamhet med en helhetssyn på hela inköpsprocessen och kunna översätta juridisk teori till praktisk tillämning. Verksamheten kräver även att du har goda kunskaper och flerårig erfarenhet i tillämpning av den offentliga upphandlingens regelverk, juridik och avtal.

Du har en god förmåga att tänka och agera strategiskt och se din del i hela verksamheten. Du är bra på omvärldsbevakning och har förmågan att ta till dig goda exempel, anpassa dem till verksamheten och arbeta med ständiga förbättringar. Att visa respekt för andra och samarbeta för att tillsammans nå bästa resultat är din utgångspunkt.

För att trivas hos oss tror vi att du är
· lyhörd och har förmågan att skapa trivsel och gott arbetsklimat
· en trygg och inspirerande ledare som är tydlig med dina förväntningar och har lätt för att bygga förtroendeingivande relationer
· modig, kan prioritera och vågar välja bort saker
· mogen med gott omdöme och är trygg i dig själv.

Universitets- eller högskoleutbildning är ett krav. Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper, lämplighet och förmågor.

ERBJUDANDE
Hos oss får du arbeta inom ett område som utvecklas i hög takt och nära angelägna samhälleliga mål. Upphandlingsmyndigheten är en expertorganisation med medarbetare från många olika områden där vi kan erbjuda ett omväxlande arbete med breda kontaktytor. Vi erbjuder dig en möjlighet att bli en del av en kompetent och engagerad grupp som arbetar utvecklingsinriktat. Vi sitter i nyrenoverade, aktivitetsbaserade lokaler i Solna.

ANSTÄLLNINGEN
Tjänsten tillsätts under våren 2017 och är en heltidstjänst med tillsvidareanställning. Vi anser att olikheter berikar och strävar därför efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald.

INTRESSEANMÄLAN
I rekryteringen samarbetar vi med SOURCE. Ansök via “Sök Jobbet” knappen här i annonsen senast den 6 februari 2017. Vill du ta en förutsättningslös dialog om tjänsten kontakta rekryteringskonsult Bianca Gideback, 0708-11 03 64, bianca.gideback@source-executive.se

 


Skapa en jobbevakning och få ett mejl en gång i veckan med alla lediga tjänster!
 

Prenumerera, Karriärbrev
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

Fler lediga jobb