Upphandlingsmyndigheten söker två medarbetare för att utveckla innovationsupphandlingar

Ref: UHM-2016-0120

Upphandlingsmyndigheten är Sveriges kunskapscentrum för offentliga affärer. Vi är en ny modern myndighet som utvecklar offentlig upphandling med fokus på effektivitet, hållbarhet och innovation.

Vi ger stöd till nytta för kommuner, landsting, statliga myndigheter och leverantörer genom hela inköpsprocessen. Myndigheten är i en uppbyggnads- och förändringsfas vilket innebär att du som medarbetare har stora möjligheter att bidra till myndighetens utveckling.

Arbetsuppgifter

Innovationsupphandling är ett av våra prioriterade områden som myndigheten behöver kunna ge ett konkret stöd inom. Det kan handla om frågor relaterade till förutsättningar för innovationsupphandlingar och särskilda frågor om hur innovationsupphandlingar kan och bör genomföras. Det kan vidare handla om att ta fram stödmaterial för förfaranden eller metoder, såsom innovationspartnerskap och förkommersiell upphandling. Det kan också handla om att sammanställa goda exempel och hur vi bäst når ut med vårt budskap via webben. I tjänsten ingår även att skapa och upprätthålla nätverk inom innovationsupphandling, hålla anföranden samt delta i policydebatter om innovationsupphandling. I arbetsuppgifterna kan även ingå att medverka i internationella sammanhang.

I rollen ingår även att medverka vid utformning, utveckling och genomförande av regeringsuppdraget att främja innovation i upphandlingar genom tidig dialog (Programmet för utvecklande inköp). Du kommer bl.a. att arbeta med att stödja projekt inom ramen för uppdraget samt arrangera workshops i olika format inom programmets olika temaområden.

Din bakgrund

  • relevant akademisk examen eller motsvarande erfarenhet
  • erfarenhet av LOU, LUF eller LUFS
  • erfarenhet från kommunal, statlig eller landstingskommunal verksamhet
  • god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift
  • goda kunskaper i svenska och engelska

Meriterande

Eftersom uppdraget innehåller många olika perspektiv är det en fördel om du som söker har erfarenhet från flera av nedanstående områden

  • erfarenhet av att leda projekt
  • erfarenhet av att konkret arbeta inom, och med att stödja innovationsupphandlingsprojekt eller innovationstävlingar
  • erfarenhet av att arbeta på en strategisk nivå, gärna internationellt
  • erfarenhet av att arbeta konsultativt
  • erfarenhet av verksamhetsutveckling

Personliga egenskaper

  • nyfiken och drivande
  • saklig och analytisk
  • resultat- och lösningsorienterad
  • mycket bra på att samarbeta
  • mån om att skapa nytta genom konkreta leveranser

Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper och lämplighet.

Anställningen

Anställningen är på heltid men kan anpassas utifrån arbetsförmåga. Vi söker medarbetare för tillsvidareanställning och vi tillämpar sex månaders provanställning.

Vi anser att olikheter berikar och strävar därför efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald.

Ansökan

Tycker du att detta låter intressant och vill vara en del i att utveckla Sveriges kunskapscentrum för offentliga affärer? Skicka din ansökan via vårt rekryteringsverktyg alternativt till Upphandlingsmyndigheten, Box 451 40, 104 30 Stockholm senast den 22 augusti 2016. Märk ansökan med UHM-2016-0120.  Bifoga CV och personligt brev där du beskriver varför du söker arbetet.

För mer information, kontakta:

Kristina Himmelstrand, enhetschef, 08-586 217 91
Anna Christiansson, SACO-S, 08-586 217 26
Monica Sihlén, ST, 08-586 217 20


Skapa en jobbevakning och få ett mejl en gång i veckan med alla lediga tjänster!
 

Prenumerera, Karriärbrev
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

Fler lediga jobb