Upphandlingsmyndigheten söker Upphandlingsspecialister

Ref: UHM-2017-0138

Upphandlingsmyndighetens vision är sunda offentliga affärer för en hållbar framtid. Vi är en ung myndighet som utvecklar offentlig upphandling med fokus på effektivitet, hållbarhet och innovation. Vårt uppdrag är att ge stöd till upphandlande myndigheter och leverantörer genom att utveckla och förmedla kunskap, verktyg och metoder. Nu söker vi tre upphandlingsspecialister till vår nya affärsenhet som vill bidra till en förenklad inköpsprocess för såväl offentlig sektor som för leverantörer, och som vill bidra till att sätta myndigheten på kartan!

Uppdraget

Affärsenheten ansvarar för att utveckla stödet för den offentliga affären, genom att ta fram både juridiskt och praktiskt vägledande stödmaterial för hela vägen från behov och planering till upphandling och avtalsuppföljning. Arbetsuppgifterna sker i en miljö med flera olika professioner där alla deltar aktivt till att utveckla det upphandlingsstöd som myndigheten erbjuder upphandlande organisationer och leverantörer. Arbetet bedrivs till stor del tillsammans med kollegor och ofta i samverkan med andra myndigheter och organisationer. Vi arbetar proaktivt och lyhört för att kunna ge mesta möjliga nytta till våra kunder utifrån deras behov.

Arbetsuppgifter

Upphandlingsspecialistens roll innebär att bidra med det praktiska perspektivet i hela inköpsprocessen. Med inköpsprocessen menar vi förstudie, upphandling och avtalsförvaltning. Vilka specifika frågor som du kommer att arbeta med beror på våra kunders behov och myndighetens prioriteringar. Det kan till exempel avse stöd för arbete med behovsanalys, annonsering, anbudsgivning, anbudsprövning, utvärdering och avtalsuppföljning. Du kommer att arbeta med både ett generellt perspektiv och specifika perspektiv kopplade till branscher eller myndighetens fokusområden. För närvarande har vi tre segment som vi prioriterar särskilt; vård, bygg respektive livsmedel. Utöver dessa har vi även fokusområden såsom dialog, innovation och digitalisering.

Du kommer att arbeta med dessa frågor på bland annat följande sätt:

  • Genom att ta fram målgruppsanpassat stödmaterial, främst i skrift
  • Besvara inkomna frågor, både skriftligen och muntligen
  • Delta i interna arbetsgrupper och bidra med det praktiska perspektivet
  • Genom att representera Upphandlingsmyndigheten i externa sammanhang, t.ex. i samverkansprojekt med andra organisationer
  • Föreläsa på konferenser och seminarier för att sprida kunskap om offentliga affärer och myndighetens stöd

Tjänsteresor förekommer.

Vi vill att du har

  • Relevant utbildning från högskola, yrkeshögskola eller motsvarande kunskap förvärvad genom arbetslivserfarenhet
  • Minst tre år praktisk erfarenhet av lagen om offentlig upphandling
  • God förmåga att pedagogiskt uttrycka dig i tal och skrift på både svenska och engelska
  • En god förståelse för hela inköpsprocessen
  • Erfarenhet och intresse av att föreläsa och hålla i utbildningar

Meriterande kvalifikationer

Eftersom uppdraget innehåller en mängd olika perspektiv är det en fördel om du som söker har erfarenhet från ett eller flera av nedanstående områden:

  • Erfarenhet av såväl offentlig verksamhet som av leverantörssidan
  • Erfarenhet från praktisk tillämpning av LUF och LUFS
  • Genomförande av upphandlingar, där IT är ett exempel
  • Erfarenhet av den elektroniska inköpsprocessen
  • Erfarenhet av att arbeta konsultativt

Personliga egenskaper

Vi söker dig som vågar testa nya metoder och lösningar och som fattar väl underbyggda och modiga beslut, ständigt med kunden i fokus. Du är resultat- och lösningsorienterad, har ett objektivt förhållningssätt och är analytisk och strukturerad. Du kan prioritera och fokusera och har en förmåga till helhetssyn. Vidare söker vi dig som är prestigelös, engagerad och kommunikativ och som efterfrågar och värdesätter samverkan med kollegor och omgivning. Vi vill att du är med och fortsätter att utveckla en modern myndighet, har ett stort samhällsintresse och som tror på möjligheterna med offentliga affärer.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och lämplighet.

Anställningen

Vi söker tre medarbetare för tillsvidareanställning och vi tillämpar normalt sex månaders provanställning. Vi anser att olikheter berikar och strävar därför efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi sitter i nyrenoverade, aktivitetsbaserade lokaler i Solna, nära allmänna kommunikationer.

Ansökan

Tycker du att detta låter intressant? Skicka din ansökan  via “Sök Jobbet” knappen här i annonsen, senast den 8 juni 2017. Bifoga CV och personligt brev där du beskriver varför du är rätt person för tjänsten.

Välkommen med din ansökan!

För mer information, kontakta:

Johanna Carlstedt HR-Strateg 08-586 217 94

Anna Christiansson, SACO-S, 08-586 217 26

Monica Sihlén, ST, 08-586 217 20


Skapa en jobbevakning och få ett mejl en gång i veckan med alla lediga tjänster!
 

Prenumerera, Karriärbrev
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

Fler lediga jobb