Vi på Upphandling24 för många diskussioner och samtal med enskilda inköpare och upphandlare runt om i Sverige. I de samtalen har vi insett att det behövs fler nätverk inom offentlig upphandling där kollegor med ungefär samma jobb kan skapa nya kontakter, bolla idéer och hämta inspiration. Därför lanserar vi nu vårt första nätverk för offentliga upphandlare, Upphandling24 Professional.
Bakom satsningen står Upphandling24 och Amar Al-Djaber, upphandlingskonsult på det egna företaget Zian. Amar Al-Djaber känner många till som kunnig och uppskattad moderator på Upphandling24:s juridikkonferenser. Vi bad honom att berätta lite om nätverket.
Varför skapa ett nätverk för upphandlare och inköpare?
– Flera personer som jag har varit i kontakt med har frågat efter ett nätverk med utrymme att diskutera upphandlingsfrågor. Vi ska fokusera på att diskutera lösningar och identifiera best practice bland genomförda upphandlingar. Vi kommer även att ha en Linkedin-grupp där medlemmar kan ställa frågor, diskutera eller bidra med tips och idéer.
Vad kommer nätverket att ge medlemmarna?
– De får konkreta tips om hur upphandlare ska förhålla sig i enskilda frågor och hur regelverket ska tillämpas i praktiken. Alla kan läsa lagtexten men frågan är hur det nya regelverket ska tillämpas i praktiken. Syftet är att förmedla en pragmatisk tolkning av hur LOU ska tillämpas. Vi kommer att anordna flera nätverksträffar per år med inriktning på aktuella frågor.
Vad kan medlemmar se fram emot på den första träffen den 17 maj?
– Vi kommer att gå igenom frågan om mellanhänders vara eller icke-vara. Det som vi försöker fokusera på är att identifiera hur myndigheter ska agera vid köp av mellanhänder. Hur kan vi paketera upphandlingen för att förhålla oss till regelverket och samtidigt bibehålla flexibiliteten som efterfrågas vid avropstillfället? Diskussionen om mellanhänder har inriktats på konsultmäklare men mellanhänder förekommer i många andra branscher. Exempelvis runt resebyråer, byggentreprenader, livsmedel, järnhandel, kontorsmaterial och mycket mycket mer.
– Vi kommer att gå igenom frågor som exempelvis: Är det möjligt att välja ekologiska tomater i samband med avrop? Får beställaren peka ut en tjänsteutförare? Kan samma konsult avropas på nytt? Kan jag be min enda ramavtalsleverantör att inte offerera en viss produkt? Finns det möjlighet att köpa läsplattor från Apple inom ett ramavtal tecknat av en inköpscentral? Frågorna är många och vi hoppas kunna svara på de flesta under nätverksträffen.
Läs mer om hur du blir medlem i nätverket, vad det kostar och mer om första träffen här!
Den första nätverksträffen sker den 17 maj kl 11.30-16.00 på Grand Hôtel i Stockholm med Amar Al-Djaber som moderator. På plats på scen finns Ulrika Sjöholm, upphandlingsjurist på Upphandlingsmyndigheten, Ann Fryksdahl, enhetschef på enheten för upphandlingstillsyn på Konkurrensverket, Caj Nilsson, Sales Executive/Bid Manager på Ework, Björn Bergström, Senior associate på Ramberg Advokater, och Anders Persson, näringspolitisk chef på Svenska Teknik & Designföretagen.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer