På uppdrag av de förtroendevalda kommunrevisorerna i Karlskoga kommun har revisionsbyrån PWC gjort stickprovskontroller på inköp över 100 000 kronor gjorda i socialnämnden, barn- och utbildningsnämndens samt kommunstyrelsen. Granskningen visar att endast 30 procent av inköpen konkurrensutsatts.
Dessutom fanns bara 2 av 84 direktupphandlingar dokumenterade hos den centrala upphandlingsenheten utan, om den alls fanns, var sparad hos förvaltningarna.
I rapporten kritiseras kommunen för att det saknas uppdaterade riktlinjer och policys, att ingen strukturerad uppföljning görs samt att kommunen inte efterlever dokumentationsplikten.
Kommunens ekonomichef, Christian Westas, anser att bristerna beror på att det finns fler beställare än det finns arbetsledare samt att många beställningar görs av administrativ personal.
– Även om det finns riktlinjer så följs de inte alltid så det finns ett utbildningsbehov, säger han till NWT.
Revisorerna anser att dokumenteringen av direktupphandlingar över 100 000 kronor ska sammanställas centralt i kommunen och att alla beställare inom kommunen ska utbildas.
Kommunen ska nu följa revisorernas råd och starta en utbildningssatsning samtidigt som kommunens centrala upphandlingsenhet går från tre till fyra anställda genom att samverka med Storfors kommun. Dessutom ska upphandlingsenheten ges ett nytt it-system där det går att kontrollera att beställningar inte överskrider gränserna för offentlig upphandling.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer