Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • Expertsvar
    • LOU
    • Nya LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
    • Juridisk krönika
    • Rättsfallsanalys
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
  • Kompendier
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Administrera vagnparken professionellt

Fordonsekonomi är betydligt mer än ett rabatterat inköpspris. Transportpolicy och en väl fungerande vagnparksadministration är i stället avgörande för att minska en organisations totalkostnad per mil, enligt tjänstebilsexperten Ronny Svensson.

| 2007-04-18

De offentliga inköpen av bilar sköts på ett allt bättre och mer kostnadseffektivt sätt. Även om det naturligtvis alltid finns mer att göra noterar Ronny Svensson, landets mest namnkunnige tjänstebilskonsult, en ökad professionalism inom såväl stat som landsting och kommuner.

– Vagnparken är exempelvis en självklar del i arbetet med att miljöprofilera en organisation, säger Ronny Svensson och betonar att stat och kommun både har och tar ett särskilt ansvar när det gäller att få ut fler miljöbilar på marknaden.

Förr cirkulerade, enligt Ronny Svensson, förhandlingarna vid upphandling av bilar nästan enbart runt ett enda begrepp – procentrabatten av listpriset. Men så småningom trängde sig även faktorer som volymbonus och tillbakaköp med garanterade restvärden in i upphandlingarna.

– I dag finns insikten om att det med varje nybilsköp följer upp till fem års löpande kostnader, säger han och poängterar att det är just vid inköpstillfället som möjligheterna att påverka totalkostnaden per mil är som allra störst.

Rabatter är övervärderade


En upphandling som inte är ”inköpscentrerad” är avgörande för att säkra transporternas kostnadseffektivitet, det vill säga lägsta kostnad i förhållande till nyttan. Ronny Svensson menar att rabatter i samband med inköpet är klart övervärderade eftersom deras betydelse för fordonets livscykelkostnad är minimal.

– Inte ens den saftigaste rabatt uppväger höga service- och reparationskostnader samt uselt restvärde.

Förhandlingarna med presumtiva leverantörer bör i stället kretsa runt totalkostnaden. Här är frågor som administrationshjälp, restvärde, servicekostnader, fri lånebil vid service och däckhantering viktiga.

Administration en dold kostnad


Utan tvekan utgör fordonsparken en stor kostnad för exempelvis en kommun. Bilar brukar vara den fjärde eller femte största kostnadsposten i verksamheter av marknads- och servicekaraktär. Till den här kategorin kan man räkna kommuner med hemtjänst och ansvar för till exempel parker, skolor, konst och kultur.

– En fungerande transport- och bilpolicy med klara regler och rutiner är det bästa sättet att försäkra sig mot onödigt kostnadsläckage.

Administrationen av de bilar som finns inom en organisation är en stor, men ofta dold, kostnad. En enda förmånsbil genererar till exempel över 30 fakturor per år. Det handlar om allt från själva inköpet till löpande fakturor för drivmedel, skatt och service, hanteringen av försäkringsärenden och, icke att förglömma, eventuella parkeringsböter. Allt ska betalas, administreras och redovisas.

– Service, reparationer, bränsle och försäkringar blir allt dyrare och det gör det extra viktigt att ha full koll på de fordons-relaterade kostnaderna.

Genomgång kan ge besparing


Den produktive Ronny Svensson har sedan 1990 hunnit skriva ett tjugotal böcker på temat bilekonomi. Han och hans medarbetare på det oberoende kunskapsföretaget Ynnor hyrs dessutom ofta in för att på konsultbasis detaljgranska företags och organisationers bilinnehav och transportbehov.

– En genomgång med kritiska ögon, och med en påföljande omläggning av till exempel leverantörsavtal, bilval och rutiner, kan resultera i besparingar på i storleksordningen 10–20 procent.

Det finns tydliga fördelar med att hantera kommunens fordonsflotta på ett samlat, strukturerat och rationellt sätt. Decentraliserat ansvar tenderar att försvåra kostnadsuppföljning och kontroll av fordonen.

Att inrätta en funktion som samordnar och ansvarar för fordonen är därför viktigt. En så kallad fleet manager brukar ha inköp, personal eller löner som kompletterande ansvarsområden. Besparingar kan också göras genom att bilparkens storlek, val av fordon, körsätt, planering av resor samt vägval ses över ordentligt.

– En enhetlig bilpark utan udda märken och modeller är ett sätt att slippa en restvärdeutveckling som mest av allt påminner om en glasspinne under sommaren.

Det är viktigt att köpa bilar som fungerar bra för det de ska användas för. Många tjänstefordon är ett ”andra hem” för brukaren.

Törstiga bilar bör undvikas


Spara gör du enligt Ronny Svensson genom att prioritera bränsleekonomi – oavsett om du väljer diesel, bensin eller alternativa bränslen. Tipset är att satsa på bilar med låg förbrukning i stället för på prestandabilar och lära förarna att köra på ett snålt sätt.

– Med lägre inköpspris följer som regel också billigare tillbehör och service. Dessutom kommer andrahandsvärdena på bilar med låg förbrukning att utvecklas bättre än för törstigare modeller.

Han slår också gärna ett slag för bilpoolsbilar som ett komplement till tjänstebilarna inom såväl privata företag som offentlig verksamhet.

Rätt utnyttjade kan de innebära en inte alls oväsentlig kostnadsbesparing – bland annat tack vare förbättrad utnyttjandegrad och det faktum att användarna måste planera sina transporter bättre – jämfört med tjänstebil eller en privat bil som körs mot milersättning.

Sälj av gamla bilar kontinuerligt


Ynnor har tillsammans med och på uppdrag av Vägverket Region Väst gått igenom Orust kommuns bilpark. Översynen har skett inom ramen för pilotprojektet kommunal rese-revision och den är på många sätt talande för hur det kan se ut bland mindre svenska kommuner i dag.

Under 1990-talet var det vanligt att förlänga bilinnehavstiden till fem år eller mer i syfte att sänka kostnaderna. Vart femte fordon inom Orust kommun är enligt rapporten fem år eller äldre. Den sammanlagda årskostnaden per fordon ligger i genomsnitt på cirka 45 000 kronor.

En förhållandevis stor andel av gamla bilar innebär service- och reparationskostnader som skjuter i höjden. När vagnskadeförsäkringen upphör att gälla efter tre år ökar dessutom försäkringspremierna.

– En bil som är fem år gammal och som måste repareras för, låt oss säga 10 000 kronor, ska helst avyttras omgående.

Ynnors råd är att maximera innehavstiden till 36 månader, alternativt 12 000 mil. Miljö och bränsleekonomi tjänar på att bilar av 1990-talsmodell försvinner ur flottorna.

Nyare och mer trafiksäkra bilar bidrar också till en tryggare arbetsmiljö för personalen. Dagens småbilar erbjuder samma, eller till och med bättre, säkerhet än äldre bilar i större storleksklasser.

Ronny Svensson pekar slutligen också på vikten av planering och framförhållning även när det gäller organisationens bilinnehav. Anskaffning och avyttring av fordon i flottan bör ske kontinuerligt, eftersom det minskar risken för att exempelvis behöva sälja ut många bilar till ett alltför lågt pris vid en viss tidpunkt.

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Missa inte

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En gång i veckan får du ett mejl med de viktigaste nyheterna i upphandlingsvärlden. Du får också information om våra kommande evenemang.

Fler nyheter

Miikael Damberg

Svar om andningsmasker ”i närtid”

Varför avbröts Polismyndighetens upphandling av skyddsmasker? Och kommer den att återupptas igen? Det undrar riksdagsledamoten Alexandra Anstrell (M) i en skriftlig fråga till statsrådet Mikael Damberg (S). Frågan kommer att beredas internt inom Polismyndigheten ”i närtid”, svarar inrikesministern.

Foto: Mostphotos

De tog hem avtal om molnet

Advania, Atea, Dustin och Insight Technology Solutions vann SKL Kommentus ramavtal för programvaror och molntjänster. ”Avtalet levererar mot befintliga it-miljöer men kan även vara en viktig hjälp i framtida utveckling, säger Richard Fischbach, kategoriansvarig.

Han leder V6-samarbetet

Karriär

Efter 20 år på Växjö kommun basar David Braic numera för inköpssamarbetet mellan sex kommuner i Västra Skaraborg. ”Att byta arbetsgivare mitt under pandemin är en utmaning, konstaterar den prisade upphandlingschefen.

Antar tuff handskutmaning

Nu tar Region Östergötland krafttag för mer hållbara inköp. Handskar till vården, som tillverkas under slavliknande förhållanden, är en stor utmaning. ”Vi fortsätter köpa av samma leverantörer för att kunna påverka dem”, säger miljöchefen Emma Lewau.

Dömer ut Botkyrkas VA-upphandling

Botkyrka kommun köpte in VA-arbeten 49 miljoner kronor. Men efter en omförhandling slutade notan på 109 miljoner. Ett klart brott mot LOU enligt Olle Lundin, professor i förvaltningsrätt vid Uppsala universitet.

Mutåtal väntar skånsk it-upphandling

Turerna kring Region Skånes upphandling av it-system för vården rullar vidare. Åklagaren förbereder nu åtal för mutbrott och trolöshet mot huvudman.

Veckans jobb

Verksjurist med upphandlingsrättslig inriktning

Toppjobb

  • Region Blekinge söker upphandlare
  • Huddinge kommun söker entreprenadupphandlare
  • Anbudsansvarig till Humana Individ och Familj
  • Upphandlare till SFV Upphandling
  • Ljungby kommun söker upphandlingschef
  • Upphandlare till Huddinge kommun
  • Vill du bli Södersjukhusets nya upphandlare?
  • Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral vid Kammarkollegiet
  • Stockholms Stad söker avtalsförvaltare/upphandlare inom lokalvård
  • Chef till Skolverkets inköps- och upphandlingsenhet
  • Upphandlare med samordningsansvar till Södermalm Sdf
  • Erfaren upphandlare till Stockholm Vatten och Avfall
  • Locum söker inköpschef
  • Karlskrona kommun söker upphandlare
  • Upphandlingscenter söker strategisk upphandlare med inriktning entreprenad
  • Diskrimineringsombudsmannen (DO) söker junior upphandlare
  • SKL Kommentus Inköpscentral söker vass IT-inköpare
  • SJ söker upphandlingsledare med kategoriansvar
  • Upphandlingschef till Varbergs kommun
  • e-Avrop söker upphandlingskonsult

Senaste nyheterna

Svar om andningsmasker ”i närtid”Svar om andningsmasker ”i närtid”
De tog hem avtal om molnet De tog hem avtal om molnet
Han leder V6-samarbetet Han leder V6-samarbetet
Antar tuff handskutmaningAntar tuff handskutmaning
Dömer ut Botkyrkas VA-upphandlingDömer ut Botkyrkas VA-upphandling
Mutåtal väntar skånsk it-upphandling Mutåtal väntar skånsk it-upphandling
Jävskultur på Skellefteå kommun Jävskultur på Skellefteå kommun
Avtalsförändring retar gymägareAvtalsförändring retar gymägare

Senaste kommentarerna

  • Avtalsförändring retar gymägareMotiveringen var ju att alla leverantörer har fått samma erbjudande dvs samma förutsättningar. Möjligen om man då anser att gym...
  • ”Omöjligt mäta effektiviteten”En övertro på att genom effektivitet skapas resultat. Resultat får man av upplevd nytta och värde hos de som man...
  • Avtalsförändring retar gymägareDet vore intressant att veta hur kommunen säger sig leva upp till LOU i detta fall? Det låter inte som...
  • ”Omöjligt mäta effektiviteten”Det är fullt möjligt att mäta resultaten av en verksamhets/organisations insatser/aktiviteter.
  • Flera nej för varje jaTråkigt många nej till förbättringar och förtydliganden. Svensk rättstradition framhålls som en av orsakerna till bestämd tidsfrist - om vi...

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 9-10 februari
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 9 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 15 mars
  • Upphandla funktion i praktiken | 18 mars
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 23 mars
  • Anbuds­utvärdering – med utvärderings­modeller och -kriterier | 15 april
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 21-22 april

Guide – upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Läs hela den 13-sidiga pdf:en och få tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Guiden är kostnadsfri.

Annons

Läs guiden om moduler

Ta del av kostnadsfri guide med råd, erfarenheter och branschkunskap kring att upphandla moduler och paviljonger som Upphandling24 har tagit fram tillsammans med leverantörer, upphandlare och jurister.

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En gång i veckan får du ett mejl med de viktigaste nyheterna i upphandlingsvärlden. Du får också information om våra kommande evenemang.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

 

Kontaktuppgifter

Postadress: Upphandling24, Mariebergsgatan 15, 112 19 Stockholm
Besöksadress: Tegnérgatan 39,  Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »