Sedan hösten 2005 har upp till 30 personer aktivt deltagit i Apotekets uppgraderingsarbete, antalet har varierat beroende vilket delprojekt som genomförts, och betydligt fler än så är involverade i mindre utsträckning. Dessutom hyrs konsulter in.
De två första stegen är avklarade.
Förstahandsvalet för nyinstallation av databaser är ändrat från Oracle till SQL Server, och mejlprogrammen Domino och Notes från IBM har bytts ut mot Microsofts motsvarigheter.
– Dessa två projekt ger de tydligaste och starkaste effekterna. Ett mål var att sänka kostnaderna för drift, utveckling och förvaltning, säger Bodil Garneij, it-strateg på Apoteket.
Hon berättar att Apoteket har kapat licenskostnaderna för databaser med 20 procent. Bland andra skäl att göra en Microsoftsatsning märks snabbare utveckling och användarvänlighet.
Ett tänkbart skäl att som Bodil Garneij tonar ner är synergieffekter som fås genom att välja flera Microsoftprodukter.
– Vi tittar på de olika delarna var för sig.
Databaser, e-postprogram och utvecklingsmiljöer är alltså så olika att det inte är självklart att det ger fördelar att satsa på en enda leverantör.
Just nu pågår ett byte av utvecklings- och driftsplattform för Apotekets webb- och e-handelsmiljö från Java till Microsofts Dotnet. Det beräknas vara klart i slutet av året.
Först byttes tekniken för intranätet ut, nu arbetas det med externa webbplatser.
Delprojektet omfattar inte bara utvecklingsverktyg och webbservrar utan även Microsoftprogram som Sharepoint för innehållshantering och Biztalk Server för integration.
Planen var till en början att enbart byta ut tekniken, men Apoteket har även passat på att förändra och utveckla funktionaliteten.
När projektet för att byta utvecklings- och driftsmiljö är klart är tanken att turen ska komma till Apotekets integrationsplattform.
– Vi ska först utvärdera bytet från Java till Dotnet. Vi har en bra integrationsplattform i dag, så det är inte alls säkert att vi byter till Microsoftprodukter över hela linjen.
Typiskt svenskt. Så beskriver Hans Werner, analytiker på Radar Group International, Apotekets agerande.
– Svenska företag är mer benägna än till exempel finska att välja produkter från olika leverantörer. Det måste vara bra att man fattar beslut vid varje investeringstillfälle, baserat på funktionskrav och affärsvärde, säger Hans Werner.
Bengt Eriksson, teknikchef på Oracle, känner inte igen sig.
– Vi både vinner och förlorar kunder för att de vill renodla på en leverantör, säger han.
Som exempel på det nämner Bengt Eriksson att nytillkomna affärssystemskunder intresserar sig för Oracles övriga utbud och att det hänt att kunder byter ut Oracles databas mot Microsofts för att Microsoft erbjudit låga licenspriser som en del av ett större erbjudande.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer