Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • Expertsvar
    • LOU
    • Nya LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
    • Juridisk krönika
    • Rättsfallsanalys
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Kompendier
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Platsannonsera
    • Annonsera

Strategiskt inköp för offentlig sektor | hösten 2020

I den här kursen ger vi dig verktygen för att arbeta strategiskt med hela inköpsprocessen. Genom ett mer strategiskt inköpsarbete kan du gå från brandsläckning till värdeskapande.

Anmäl dig här
Se innehåll

Flera myndigheter står inför stora ekonomiska utmaningar de kommande åren. I den här kursen ger vi inköpsfunktioner i offentlig sektor verktygen för att bli hjältar i organisationen. Vad skulle exempelvis en ekonomisk besparing på 5–15 procent betyda i er organisation?

Inköpsfunktioner upplever ofta att de har ett lågt mandat i organisationen. Kursen omfattar såväl inköpsteori som verkliga exempel på vad man kan göra för att inköp ska få ett bättre mandat i organisationen.

Utbildningen ger dig verktyg att:

  • upprätta vision och mål samt sätta lämpliga nyckeltal för att mäta såväl nuläget som de framtida effekterna av det strategiska inköpsarbetet
  • analysera inköpsvolymer och inköpsmönster genom exempelvis spendanalys
  • forma en strategi för upphandling och inköp som stöttar organisationens mål
  • förbättra processeffektiviteten i inköpsprocessen
  • säkerställa att ni har rätt kompetenser och roller för att arbeta med strategiskt inköp
  • skapa optimal organisationsstruktur för inköpsarbetet
  • mäta mognadsgrad i inköpsarbetet
  • stärka mandatet för inköpsenheten i organisationen
  • gå från upplevelsebaserat till faktabaserat beslutsfattande

Efter kursen kan du analysera och effektivisera inköpsarbetet i den verksamhet du arbetar.

Innehåll

  • Vad är strategiskt inköp?
  • Inköpsprocessen och besparingspotential
  • Vision, mission, mål, strategi
  • KPI/nyckeltal för inköp
  • Processeffektivitet
  • Inköpsmognad
  • Organisationsstruktur för inköp
  • Hur inköp får mandat i organisationen
  • Från reaktiv upphandlingsenhet till värdeskapande inköpsenhet
  • Rätt kompetenser för strategiskt inköp
  • Kompetenskartläggning
  • Segmentering av avtal/leverantörer
  • Spendanalys

Kursledare

Vår kursledare Tomas Näslund har mer än 10 års erfarenhet av strategiskt inköp och upphandling. Han har tidigare varit Inköpschef hos Uppsala kommun och arbetar sedan 2016 hos Ecenea som managementkonsult där han hjälper offentlig sektor att utveckla sitt inköps- och upphandlingsarbete. Tomas har drivit förändringsarbete tillsammans med inköpsfunktioner inom kommuner, regioner och offentliga bolag. Tack vare sin pedagogiska förmåga används Tomas ofta som rådgivare och coach åt Inköpschefer, Upphandlare och andra roller på inköpsfunktionen och han sysselsätts för att utveckla processer och arbetssätt hos inköpsfunktioner. Tomas har genomfört över 300 utbildningsuppdrag, kurser och seminarier inom strategiskt inköp, offentlig upphandling, projektledning, kommunikation och hållbar upphandling.


Målgrupp

Kursen vänder sig till Inköps- och Upphandlingschef, Kategoriledare, Strategisk Inköpare, Inköpsstrateg och till Upphandlare som vill utveckla sina kunskaper inom strategiskt inköp.


Praktisk information

Datum: hösten 2020
Tid: kl. 8.30-16.00
Plats: Hilton Hotel, Guldgränd 8, Stockholm

Pris: 5 950 kr t.o.m. 30 augusti, därefter 6 950 kr.
I priset ingår frukost, lunch, frukt och eftermiddagsfika.


Program

Kursen är en intensiv endagskurs. Den består av föreläsningar varvade med diskussioner och interaktiva presentationer. Det finns flera möjligheter till erfarenhetsutbyte mellan deltagarna under dagen.

08.30 Registrering och frukost
09.00 Föreläsningar inkl. kortare paus (bensträckare)
11.30 Lunch
12.30 Föreläsningar
14.00 Eftermiddagsfika
14.30 Föreläsningar
16.00 Avslutning av dagen

Efter genomförd utbildning erhåller du Upphandling24:s diplom.

Boka din plats här

Nytt datum kommer inom kort.

Problem vid anmälan?
Testa att använda en annan webbläsare, Chrome brukar fungera bäst. Eller skicka in dina uppgifter till bokning@upphandling24.se så hjälper vi dig med anmälan.

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

Kontaktuppgifter

Postadress: Upphandling24, c/o Garamond, Mariebergsgatan 15, 112 19 Stockholm
Besöksadress: Tegnérgatan 39,  Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »