Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • Expertsvar
    • LOU
    • Nya LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningsguiden
  • Juridik
    • Juridisk krönika
    • Rättsfallsanalys
  • Konferens
  • Utbildning
  • Kompendier
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
    • Julerbjudande

Strategiskt inköp för offentlig sektor |

Med hjälp av strategiskt inköp kan du analysera och effektivisera inköpsprocessen i den verksamhet du arbetar.

Anmäl dig här
Se innehåll

En organisation kan välja att se upphandling och inköp på två sätt: som en administrativ process där det i första hand gäller att följa lagstiftningen och undvika fel eller som ett strategiskt verktyg som bidrar till att nå organisationens övergripande mål och vision.

Att medverka till att nå organisationens övergripande mål är den mest uppenbara fördelen med strategiskt inköp. Men det är också ett mer effektivt arbetssätt där inköpsresurserna koncentreras till de kategorier av varor eller tjänster som har störst strategisk betydelse för verksamheten. Genom ett strategiskt inköpsarbete kan du gå från ett reaktivt arbetssätt (brandsläckning) till ett mer proaktivt arbetssätt som är värdeskapande för organisationen. Det skapar också en mer central och betydelsefull roll för inköp och upphandling.

För att stötta i övergången till att arbeta strategiskt med upphandling och inköp erbjuder vi utbildningen Strategiskt inköp för offentlig sektor.

Utbildningen ger dig verktyg att:

  • upprätta vision och mål samt sätta lämpliga nyckeltal för att mäta såväl nuläget som de framtida effekterna av det strategiska inköpsarbetet
  • analysera inköpsvolymer och inköpsmönster genom exempelvis spendanalys
  • forma en strategi för upphandling och inköp som stöttar organisationens mål och visioner
  • förbättra processeffektiviteten i inköpsprocessen
  • säkerställa att ni har rätt kompetenser och roller för att arbeta med strategiskt inköp
  • skapa optimal organisationsstruktur för inköpsarbetet
  • mäta mognadsgrad i inköpsarbetet
  • stärka mandatet för inköpsenheten i organisationen
  • gå från upplevelsebaserat- till faktabaserat beslutsfattande
  • definiera passande kategorier för just din organisation
  • arbeta praktiskt med kategoristyrning

Efter kursen kan du analysera och effektivisera inköpsarbetet i den verksamhet du arbetar.

Innehåll

  • Vad är strategiskt inköp?
  • Inköpsprocessen och besparingspotential
  • Vision, mission, mål, strategi
  • KPI/nyckeltal för inköp
  • Processeffektivitet
  • Inköpsmognad och verktyg för att mäta
  • Organisationsstruktur för inköp
  • Hur inköp får mandat i organisationen
  • Styrdokument för inköp
  • Upphandlingsplanering som en del i verksamhetsplaneringen
  • Rätt kompetenser för strategiskt inköp
  • Kompetenskartläggning och verktyg för att mäta
  • Spendanalys
    • Vad är en spendanalys?
    • Varför görs spendanalyser?
    • Hur gör man spendanalyser?
    • Segmentering av avtal/leverantörer
  • Kategoristyrning (introduktion)
    • Vad är kategoristyrning?
    • Varför kategoristyrning?
    • Kategoriträd och kategoriplan
    • Tvärfunktionella team
    • Kategoriledarrollen
    • Analysera leverantörsmarknader

Kursledare

Vår kursledare Tomas Näslund har mer än 9 års erfarenhet av strategiskt inköp och upphandling. Han har tidigare varit Inköpschef hos Uppsala kommun och arbetar sedan 2016 hos Ecenea som managementkonsult där han hjälper offentlig sektor att utveckla sitt inköps- och upphandlingsarbete. Tomas har drivit förändringsarbete tillsammans med inköpsfunktioner inom kommuner, regioner och offentliga bolag. Tack vare sin pedagogiska förmåga används Tomas ofta som rådgivare och coach åt Inköpschefer, Upphandlare och andra roller på inköpsfunktionen. Han har genomfört över 200 utbildningsuppdrag, kurser och seminarier inom strategiskt inköp, offentlig upphandling, projektledning, kommunikation och hållbar upphandling. Han har betyget 4,7 av 5 i genomsnitt från sina utbildningsuppdrag.


Målgrupp

Kursen riktar sig till dig som arbetar som Inköps- och Upphandlingschef, Kategoriledare, Strategisk Inköpare, Inköpsstrateg och till Upphandlare som vill utveckla sina kunskaper inom strategiskt inköp.


Praktisk information

Datum: Nytt datum kommer inom kort
Tid: kl. 8.30-16.00
Plats: Hilton Hotel, Guldgränd 8, Stockholm

Pris: 5 950 kr t.o.m. 20 januari, därefter 6 950 kr.
I priset ingår frukost, lunch, frukt och eftermiddagsfika.


Program

Kursen är en intensiv endagskurs. Den består av föreläsningar varvade med diskussioner och interaktiva presentationer. Det finns flera möjligheter till erfarenhetsutbyte mellan deltagarna under dagen.

08.30 Registrering och frukost
09.00 Föreläsningar inkl. kortare paus (bensträckare)
11.30 Lunch
12.30 Föreläsningar
14.00 Eftermiddagsfika
14.30 Föreläsningar
16.00 Avslutning av dagen

Efter genomförd utbildning erhåller du Upphandling24:s diplom.

 

Boka din plats här

Nytt datum kommer inom kort.

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

 

Kontaktuppgifter

Postadress: Upphandling24, Mariebergsgatan 15, 112 19 Stockholm
Besöksadress: Tegnérgatan 39,  Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »