
Vi är laddade inför årets Sverigeturné – hoppas att du också är det!
Under våren 2022 åker vi land och rike runt för att komma till dig och på plats hålla intressanta föreläsningar och spännande rundabordssamtal kring aktuella ämnen i offentlig upphandling. Kom och bli inspirerad, få ny kunskap, dela erfarenheter och inte minst nätverka!
PRAKTISK INFORMATION
Datum: 9 maj 2022
Tid: Kl. 13.00-17.00 (registreringen öppnar kl. 12.30)
Plats: Scandic Östersund Syd
Sittning i öar med 6 personer vid varje bord.
Pris: 995 kr
I priset ingår välkomstkaffe, stor eftermiddagsfika och dokumentation.
Frågor? Kontakta oss på bokning@upphandling24.se
PROGRAM
12.30 Registreringen öppnar
13.00 Välkomna!
Att göra rätt med immaterialrätt
Upphandlingar som innehåller immateriella tillgångar med upphovsrätt, patenträtt, mönsterskydd och varumärkesrätt är komplicerade. Den som skapar dataprogram, kartor, webbsidor eller bilder äger de immateriella rättigheterna om inget annat avtalats. Upphandlaren behöver ha klart för sig hur det som upphandlas ska användas och formulera avtalet så att problem undviks för skaparen av produkten och användaren.
Ellen Hausel Heldahl, jurist och upphandlingsexpert, Svenskt Näringsliv
Ca 15 min dialog runt borden.
Vad betyder nya, förstärkta hållbarhetskrav?
Nu föreslås ändringar i LOU avseende skärpta hållbarhetskrav. Bör-regleringar ändras till ska-krav. Samtidigt skärps också miljökraven på transport- och fordonsupphandlingar. Vad ändras och hur ser förslagen ut? Vad kan följderna bli? Och hur ska kraven hanteras?
Kaisa Adlercreutz, advokat, Front Advokater
Ca 15 min dialog runt borden.
Rimliga krav och görbara villkor
En del kravställningar och avtalsvillkor kan vara svåra att förstå ur ett leverantörsperspektiv och ibland rätt omöjliga att uppfylla. Mats Johansson beskriver hur Securitas ser på några vanliga krav och villkor och vad som kan behövas för att skapa ömsesidig förståelse på vägen mot en lyckad upphandling.
Mats Johansson, key account manager, Securitas
Ca 15 min dialog runt borden.
15.10 Kaffe med fikabuffé
15.40
Hur upphandlar vi för att nå målen i Agenda 2030?
Agenda 2030 innehåller 17 mål för en ökad hållbar utveckling. Här analyseras målen och du får konkret och praktisk vägledning i hur du kan kravställa för att få in de olika målen från Agenda 2030 i dina upphandlingar.
Peter Nohrstedt, hållbarhetsansvarig, Adda Inköpscentral
Ca 15 min dialog runt borden.
Få full koll på era inköp
Med avtalsuppföljning och inköpsanalys kan vi säkerställa goda leverantörsrelationer, underlätta intern styrning av inköpsmönster och säkerställa bra offentliga affärer.
Ulrika Nordlander, upphandlingskonsult, e-Avrop
Ca 15 min dialog runt borden.
17.00 Dagen avslutas
TALARE




SAMARBETSPARTNER
Vill du bli turnépartner till Sverigeturnén 2023? Hör av dig till oss så berättar vi mer om möjligheterna.
Kontakta Anna Olsson, ansvarig samarbeten, på mobil: 0733-03 89 86 eller mejl: anna@upphandling24.se
