För de vårdsökande som väljer att stå i telefonkö ska systemet ge bättre information om köplats och ungefärlig väntetid. Den nya lösningen berör cirka 5000 anknytningar, varav cirka 1000 är ip-baserade. Mobiltelefoner och trådlösa telefoner anslutas till växeln vilket ska göra landstingets personal mer lättillgänglig.
Landstinget har upphandlat telefonisystemet från NEC Philips som beräknar värdet på affären till cirka 30 miljoner kronor. För landstingets del ska investeringen ge besparingar på nära 50 procent, eller cirka 6,4 miljoner kronor per år. Till sommaren ska det nya telefonisystemet vara i drift. Affären genomförs i samarbete med flera partners, bland andra Telenor som levererar samtliga operatörstjänster för fast och mobil telefoni.
– Landstinget har stora förväntningar på telefonilösningen, säger Hans Holmgren, projektledare på Landstinget Västmanland. Förutom en mycket hög driftssäkerhet och väsentligt lägre kostnader, delvis genom övergången till IP-telefoni, ser vi att tillgängligheten till vården stärks bland annat genom integrationen mellan fast och mobil telefoni.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer