I vårbudgeten avsatte den dåvarande regeringen 12 miljoner kronor för att främja användningen av e-tjänster som kräver elektronisk identifiering. Verva fick uppdraget att fördela pengarna genom att finansiera kontroll av e-id under det första året.
För att ansöka måste myndigheten eller kommunen ha en e-tjänst som är färdigutvecklad och klar att lansera. Dessutom måste förvaltningen som söker ha rätt att avropa Vervas ramavtal för e-id. Dessa förutsättningar finns formulerade i regeringens uppdrag till Verva.
– Regeringen har valt att främja användandet av ramavtalen för elektronisk identifiering och Infratjänst då de bidrar till den gemensamma enhetliga lösning som regeringen vill stödja, säger Jenny Birkestad, chef för Vervas enhet för utvecklingsstöd.
Tidigare artiklar
Verva finansierar elektroniska id-lösningar (2006-09-11)
Nu lossnar det med e-id i offentlig sektor (2006-05-17)
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer