Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • Expertsvar
    • LOU
    • Nya LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
    • Juridisk krönika
    • Rättsfallsanalys
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Anbud
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenad
    • IT-upphandling
  • Kompendier
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Platsannonsera
    • Annonsera

Böter för felaktig upphandling i Norge

Svenska myndigheter och kommuner får knappt ens en knäpp på näsan för upphandlingar som inte sker enligt reglerna. I vårt västra grannland kan en felande myndighet tvingas att böta.

| 2008-01-15

Konkurrensverket har vid upprepade tillfällen önskat möjlighet att med kraft ingripa mot allvarliga överträdelser av upphandlingsreglerna. I Norge kan myndigheter som gör direktupphandlingar i strid med reglerna tvingas till böter.

Enligt Konkurrensverkets generaldirektör Claes Norgren har avsaknaden av talerätt för tillsynsmyndigheten minskat förtroendet för den lagstiftning som finns runt offentliga upphandlingar. Verket anser att effektiva rättsmedel snarast måste införas:

– Vi vet att det finns enheter inom staten och kommunerna som struntar i att följa upphandlingsreglerna. Det innebär att de sätter konkurrensen ur spel, samtidigt som skattebetalarnas pengar kanske inte används mest effektivt, säger han.

Kanske kan den norska lösningen vara ett alternativ också för Sverige? I vårt västra grannland har överprövningsmöjligheten i domstol kompletterats med en speciell facknämnd som kan avgöra vad som är rätt och fel – och dessutom döma ut böter.

Norskt alternativ


Företagare som anser sig felaktigt behandlare i upphandlingar kan sedan den 1 januari år 2003 vända sig till Kofa (Klagenemnda for offentlige anskaffelser). Kofa inrättades i syfte att skapa ett billigare och snabbare alternativ till domstolsbehandling.

Bakgrunden till Kofas tillkomst i november 2002 var stortingets och regeringens önskan att effektivisera regelverket och förenkla klagomålshanteringen.

Norsk offentlig sektor gör varje år inköp för i storleksordningen 200 miljarder norska kronor, vilket motsvarar närmare 250 miljarder svenska kronor. Liksom i Sverige är det inte ovanligt med tvister runt de offentliga upphandlingarna.

Klagenemnda, som utses av regeringen, består av tio medlemmar under ledning av advokat Bjørg Ven. Nämndsekretariatet finns rent administrativt vid Konkurransetilsynet i Bergen.

Under 2006 fattade nämnden sammanlagt 108 utslag. I 79 fall kom man fram till att regelverket inte följts och i 29 fall friades den offentliga upphandlaren. Att andelen fällanden är så pass stor beror delvis på att ”svaga” ärenden avskrivs av sekretariatet på ett tidigare stadium.

Inte utan kritik


Hösten 2006 utvärderades Kofas verksamhet av en konsult på uppdrag av Fornyings- og administrasjonsdepartementet. Sammantaget bedöms nämnden som ett vettigt alternativ till domstolsbehandling. Därmed inte sagt att det saknas kritik mot Kofa.

Den allvarligaste invändningen är att avgörandena inte är bindande för parterna, även om de flesta väljer att acceptera utslaget. Företaget Medima, som överklagade en upphandling av röntgenutrustning till Sykehuset Buskerud, bevisar att Kofas ord inte är det sista ordet i en tvist.

– Vi fick rätt av Kofa, men sjukhuset gick vidare till domstol där vi förlorade, berättar Medimas vd Sturla Gabrielsen som noterar att nämndens fackkunskap uppenbarligen inte vägde speciellt tungt vid domstolsbehandlingen.

Ett annat problem är att nämnden hittills tagit lång tid på sig med ärendena. Även om ej avslutade upphandlingar har förtur är behandlingstiderna, som i snitt legat på nio månader, besvärande långa. I och med att parterna ska argumentera för sin respektive sak – vilket sker skriftligt – är det naturligt att processen tar tid. Målet ligger på 3–4 månader från anmälan till utslag.

Dyrbar skylt


Sedan den 1 januari 2007 har Kofa rätt att vid olagliga direktupphandlingar döma ut böter på upp till 15 procent av kontraktets värde. Anneline Vingsgård, chef för Kofas sekretariat, berättar att det första bötesbeloppet dömdes ut i augusti i fjol:

– Statens Vegvesen tvingades då att betala en miljon norska kronor i böter för att inte ha följt lagen.

Statens Vegvesen hade gjort en otillåten direktupphandling av prägling av nummerplåtar, en verksamhet som årligen omsätter runt 120 miljoner norska kronor. Mot bakgrund av att alla offentliga inköp i Norge på belopp över 500 000 norska kronor ska ut på anbud måste regelbrottet betraktas som rätt grovt.

– Detta är beklagligt, säger vägdirektör Kjell Bjørvig som berättar att Statens Vegvesen hela tiden velat konkurrensutsätta uppdraget men att Samferdselsdepartementet inte haft samma åsikt.

Per Eriksson

per@jpe.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Missa inte

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En gång i veckan får du ett mejl med de viktigaste nyheterna i upphandlingsvärlden. Du får också information om våra kommande evenemang.

Fler nyheter

Foto: Fredrik Sandin Carlson

LO ser brister med LOU

LO upplever stora bekymmer med hur offentlig upphandling tillämpas och föreslår en rad åtgärder i en ny rapport.

Får ny kritik för ”In house”

Följetongen om skånska avfallsbolaget Sysavs In house-undantag fortsätter med förnyad kritik från Konkurrensverket (KKV) mot 14 ägarkommuner.

Foto: Eva Edsjö.

Dålig arbetsmiljö drabbar kvinnor

Karriär

TCO noterar stora skillnader i arbetsbelastade besvär mellan kvinnor och män i en ny arbetsmiljörapport. Högutbildade kvinnor upplever i större utsträckning att arbetet påverkar privatlivet negativt och väljer att minska arbetstiden.

Foto: Carl Johan Erikson.

HFD prövar ”golv”

Förbud mot negativa delpriser går till prövning i Högsta förvaltningsdomstolen, HFD. Trafikverket har tidigare fått klartecken för modellen i lägre domstolar.

Foto: Per Carlsson.

Lovar bättring efter seg handläggning

Förvaltningsrätten i Växjös niomånadershandläggning av två upphandlingsmål med ”fem månader av total inaktivitet” fick Region Kronoberg att reagera. Domstolen lovar nu bättring i ett svar till Justitieombudsmannen (JO).

Foto: Ola Hedin.

Kamp om LOU att vänta

Varken genomförbart eller önskvärt, är Konkurrensverkets kritiska hållning till Exit LOU för allmännyttan. Men från Stockholms stad och SKR får lösningen stöd.

Lediga jobb

  • Inköpschef Eskilstuna
  • Uppföljningscontroller till Adda inköpscentral
  • Upphandlare till KTH
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Vässar kompetensen inför stora entreprenader

Ulricehamns kommun och upphandlaren Jenni Persson står inför utmaningar när många nya entreprenader ska upphandlas, allt från simhall till äldreboende. Så vässar de kompetensen inför satsningen.

Senaste nyheterna

LO ser brister med LOULO ser brister med LOU
Får ny kritik för ”In house”Får ny kritik för ”In house”
Dålig arbetsmiljö drabbar kvinnorDålig arbetsmiljö drabbar kvinnor
HFD prövar ”golv”HFD prövar ”golv”
Lovar bättring efter seg handläggningLovar bättring efter seg handläggning
Kamp om LOU att väntaKamp om LOU att vänta
Uddevallas uppdelning underkännsUddevallas uppdelning underkänns
Nya regler om överprövningNya regler om överprövning
ANNONS FRÅN AFF

”Aff är det givna alternativet”

Aff har revolutionerat avtal och upphandlingar för tjänsteentreprenader. ”Nyckeln till framgång är att branschens parter tillsammans står bakom Aff”, säger advokaten Pehr Jacobson

Senaste kommentarerna

  • Kamp om LOU att väntaSkälen för undantag handlar bara om förhandling. Om man gör kvalificerade AF-delar med tydliga krav och tydliga avtalsvillkor behövs inga...
  • Kamp om LOU att väntaLägg in alla kommentarer från tidigare debatt det här får slagsida åt allmännyttan som grundas på på partsinlagor. Klarar man...
  • Kamp om LOU att väntaAnders: Det går ju inte att jämföra privata företag som kan söka bidrag, speciellt inte innan 1994. Men eftersom du...
  • Kamp om LOU att väntaJag har i och för sig inte jobbat här sen 1930 så det är klart ska vi se det så...
  • Kamp om LOU att väntaAnders igen: "Frågeställningen måste vara varför ska allmännyttan upphandla enligt LOU?" Superlätt att svara på! Svar: För att säkerställa att...

Aktuella utbildningar

  • Anbuds­utvärdering | 13 oktober
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 18 oktober
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 19-20 oktober
  • Agil upphandling | 9 november
  • Hantera överprövningar | 10 november
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 15 november
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | 16 november
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 17 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 23-24 november
  • LOU på två dagar | 28-29 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 6 december
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Därför ska du upphandla agilt

Hur kan man upphandla effektivt för avtal som utvecklas löpande där beställare, leverantörer och slutanvändare blir nöjda? Svaret kan vara: agil upphandling.

ANNONS  FRÅN UPPHANDLING24

Ulrika Lindgren

Nätverket utvecklar anbudsarbetet

Ulrika Lindgren, anbudschef på arkitektkontoret AIX, är medlem i Upphandling24:s anbudsnätverk. Det har hjälpt henne att utveckla processen för att lämna vassare anbud.

Upphandla hotell- och logitjänster

Visst skulle det kännas bra att ha kostnadskontroll och veta att medarbetarna är nöjda med sina hotellnätter? Ett sätt att garantera det är att göra medvetna upphandlingar av logitjänster. I vår pdf får du tips och råd kring hur du kan gå tillväga.

Avsändare: Scandic

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En gång i veckan får du ett mejl med de viktigaste nyheterna i upphandlingsvärlden. Du får också information om våra kommande evenemang.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Blir en bättre it-upphandlare

Att upphandla it är komplext med speciella utmaningar. Det är viktigt att du som upphandlare vet vad du behöver tänka på när du ska ställa dina krav och hur du utformar dem.

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

Kontaktuppgifter

Postadress: Upphandling24, c/o Garamond, Mariebergsgatan 15, 112 19 Stockholm
Besöksadress: Tegnérgatan 39,  Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »