Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • Expertsvar
    • LOU
    • Nya LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
    • Juridisk krönika
    • Rättsfallsanalys
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Platsannonsera
    • Annonsera

Fokuseringen på referenser måste få ett slut

Bakom varje tecknat ramavtal ligger mängder av oavlönat arbete från referenter. Röster höjs nu för att minska referenshysterin vid offentliga upphandlingar. Ett förslag är att inte göra referenstagningen i kvalificeringsfasen, utan senare i upphandlingen.

| 2008-03-06

Referenser, referenser och åter referenser. Det är vad som krävs för att göra affärer med stat, landsting och kommun. Det faktum att tidigare kunders åsikter tillmäts så stor vikt vid offentliga upphandlingar blir allt mer omdebatterat och ifrågasatt – och det av många anledningar.

Hårt uppskruvade krav på referenser riskerar att stänga ute små och nystartade företag som har en bra idé, men kanske ännu inte så många kunder. Risken är att det offentliga går miste om ”nytt blod” i form av nytänkande och effektiviseringsmöjligheter.

– I de flesta upphandlingar kräver man att anbudsgivaren ska ha mångårig och bred erfarenhet av offentlig upphandling för att kvalificera sig, menar Bjarne Hallquist.

Ett vidare perspektiv


Bjarne Hallquist är försäljningschef på Linqsearch som erbjuder rekryteringshjälp till bland annat offentlig sektor. Han beskriver situationen som en sorts moment 22 för företag som inte har denna erfarenhet – och tack vare hårda skallkrav heller aldrig kan få det:

– Oftast viktas erfarenheten från offentlig sektor tyngst, att anbudsgivaren gjort motsvarande rekryteringar inom näringslivet väger lätt eller ingenting. Sådana krav är diskriminerande och säkerställer inte kvalitet i rekryteringsarbetet.

Hans förslag är att bedöma anbudsgivarens erfarenheter, styrka och resurser i ett vidare perspektiv.

Johan Groth, vice vd på it-konsultföretaget Metamatrix, funderar för sin del i termer av att ersätta alla offentliga upphandlingar med ett certifieringsförfarande. En allmän och generell certifiering ska garantera att bolaget är ”helt och rent inunder”, betalar skatta, har försäkringar – samt förstås kompetens inom certifierat område.

– När ett företag väl är certifierat vet alla myndigheter att det är ett godkänt företag och kan då fokusera sin upphandling på det som är specifikt för den leveransen.

Nöjda kunder jobbar


Inte heller företag som redan är ”inne” på den offentliga marknaden är speciellt förtjusta över referenshysterin. Trots att Metamatrix har varit framgångsrikt i många offentliga upphandlingar – och därmed kan procedurerna – är Johan Groth kritisk.

– Krav på ett stort antal underskrivna referenser lägger en orimlig börda på våra tidigare kunder, säger han.

I Vervas senaste upphandling, IT-konsulter 2008, kontaktades exempelvis sammanlagt 2 740 referenter, varav 2 360 besvarade webbenkäten. Antalet referenter var så stort att myndigheten tog konsulthjälp för att hantera materialet.

Visst måste en köpare kunna förvissa sig om säljarens förträfflighet. Men frågan är ändå om välkända konsultföretag som Acando, Enea, Cygate, Kerfi och Softronic – som alla föll på att de inte nådde gränsvärdet för godkända referenser i denna upphandling – är sämre konsultbolag för den sakens skull?

Nyligen inledde Sida och Migrationsverket konsultupphandlingar som är i stort sett identisk med Vervas nyligen avslutade upphandling. Även om Migrationsverket ligger i Norrköping, och Vervas upphandling gällde Stockholmsbaserade myndigheter, tycker Johan Groth att detta verk och Sida gott kunde ha varit med i Vervaupphandlingen.

Nu måste hugade leverantörer svara på i stort sett samma frågor igen, säger han med en suck:

– Eftersom vi naturligtvis vill ha med våra bästa referenser även denna gång kommer de att få lägga ner tid på att svara på samma frågor som Verva redan ställt. Var ligger nyttan i detta?

Vågar inte göra fel


Metamatrix har under lång tid haft offentlig sektor som sin primära kundmarknad. Krånglet gör att man börjat kasta blickar mot områden som inte lyder under lagen om offentlig upphandling.

– Det borde inte behöva vara så… Krångel och överlappande upphandlingar tar tid och kraft från alla – och ger i slutändan inte bättre lösningar till kunderna.

Han berättar att de upphandlingar företaget träffar på blir allt snårigare att hantera, allt svårare att besvara och därmed allt mindre lönsamma:

– Problemen idag är jurister och upphandlingsansvariga utan förståelse för verksamheten, verksamhetspersoner utan förståelse för lagen om offentlig upphandling samt en närmast panisk rädsla för att göra fel.

Tongångarna från Bjarne Hallquist är likartade:

– Hög tid att starta en debatt för att påverka processerna till att bli enklare, effektivare och mindre diskriminerande, säger han.

Vänta med referensen


Problemet är, menar Bjarne Hallquist, att referenser i de flesta upphandlingar begärs redan till kvalificeringsomgången. Om 15 företag skickar in anbud och vardera ska lämna minst tre referenser måste 45 kundföretag engageras för att fylla i referensblanketter.

– Eftersom den upphandlande enheten sedan går vidare med bara ett fåtal anbud innebär detta upplägg i onödan nedlagd tid och irritation, säger han och försöker räkna på vad detta innebär i mantimmar av meningslöst, obetalt arbete vid alla de offentliga upphandlingar som varje år görs landet runt.

– Det normala i rekryteringsärenden är att referenser begärs först när man har fastnat för en intressant kandidat.

Bjarne Hallquist föreslår att offentliga upphandlare börjar tillämpa samma princip. Anbudsgivaren anger vilka referenser som kommer att lämnas om vederbörande går vidare i upphandlingen. Referenterna hörs alltså enbart om de behövs.

– Dessutom skulle referensblanketten standardiseras så att den kan återanvändas vid flera upphandlingar, under exempelvis tre månader.

Per Eriksson

per@jpe.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

Foto: Mostphotos

Utbildning ska ge vassare beställare

Upphandlingsmyndigheten har tagit fram en ny internutbildning för beställare. Även chefer och upphandlare som är gröna på jobbet erbjuds ny kunskap.

Utreder grovt mutbrott i Ystad

Ystads kommun försöker ta sig ur säkerhetsavtalen värda över 100 miljoner som en tidigare anställd ska ha ingått utan upphandling. Samtidigt har en förundersökning om grovt mutbrott inletts.

Sista chansen för löneenkäten

Har du ännu inte svarat på Upphandling24:s löneenkät? Anmäl dig här för att vara med och ta fram den mest djuplodande lönestatistiken för alla som jobbar med offentlig upphandling på köparsidan.

Hfd, foto carl johan erikson Foto: Carl Johan Erikson.

HFD: noll kan vara golv

Negativa delpriser får förbjudas som obligatoriska krav. Det framgår av en dom från Högsta förvaltningsdomstolen, HFD, om golvpriser.

Foto: Per Groth.

Tvingas gräva i skattkistan

Norrtälje kommun förlorar stort i en avtalstvist om VA-drift och tvingas ersätta den tidigare entreprenören Veolia med närmare 50 miljoner kronor plus rättegångskostnader.

Lunds univ

Bäst på att undvika domstol

Lunds universitet lyckades bäst bland upphandlande myndigheter med att undvika överprövningar under 2021 – inte en enda av 73 upphandlingar gick till domstol. Bland kommunerna placerar sig Lidköping/V6 i topp – 0/51.

Lediga jobb

Erfaren jurist till Konkurrensverket

Upphandlare till Stockholms universitet

Offentlig inköpsstrateg/upphandlare, konsultavtal till HBV

Offentlig inköpsstrateg/upphandlare till HBV- Föräldravikariat

IT-upphandlare till Haninge kommun

  • Upphandlare med kategoriansvar vård och omsorg
  • Systemadministratör, e-handel, till Huddinge kommun
  • Upphandlare inom IT till Huddinge kommun
  • Upphandlare till Huddinge kommun
  • Entreprenadupphandlare till Huddinge kommun
  • Strategisk inköpare till Upphandlingsmyndigheten – föräldravikariat
  • Strategisk inköpare till Arbetsförmedlingen
  • Bolagsjurist till Adda
  • Verksjurister till säkerhetspolitisk myndighet
  • Upphandlare till Sundsvalls kommun
  • Inköpscontroller till Sundsvalls kommun
ANNONS FRÅN AFF

Krävs en gemensam standard

Enligt Erik Sundström, vd på L&T, har Aff betytt väldigt mycket för branschen, standardiserade avtal gynnar alla. Ett gemensamt språk och en känd struktur gör det möjligt för alla inblandade att läsa och tolka avtalen.

Senaste nyheterna

Utbildning ska ge vassare beställareUtbildning ska ge vassare beställare
Utreder grovt mutbrott i YstadUtreder grovt mutbrott i Ystad
Sista chansen för löneenkätenSista chansen för löneenkäten
HFD: noll kan vara golvHFD: noll kan vara golv
Tvingas gräva i skattkistanTvingas gräva i skattkistan
Bäst på att undvika domstolBäst på att undvika domstol
Vinner mark med sysselsättningskravVinner mark med sysselsättningskrav
Skånsk duo stärker samarbetetSkånsk duo stärker samarbetet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig skriva bättre avtal

Avtalet är kärnan i affären och avtalsrätten i sig regleras inte i LOU. Därför är det viktigt att du som upphandlare sätter dig in i hur du formulerar korrekta avtal och vad du bör tänka på för att säkerställa en bra affär.

Senaste kommentarerna

  • Bäst på att undvika domstolNotering i marginalen, att undvika domstolar behöver inte vara ett kvalitetsmått. Jag vet inget om dessa genomförda upphandlingar men jag...
  • ”Alla möbler bör inte återbrukas”Från Västra Götalandsregionen har vi länge upphandlat möbler med höga miljökrav. Vi har efterfrågat cirkulärt sedan 2012 men då ville...
  • ”Alla möbler bör inte återbrukas”Tråkigt med branschorganisationer som klagar men inte kommer med en hållbar/genomtänkt lösning. Förslagen är bra men hjälp oss med hur...
  • Så mycket tjänar upphandlareHej Madelene, Upphandling24 och Inköpsrådet håller på att sammanställa en löneundersökning. Där tar vi hänsyn till och frågar efter bland...
  • Så mycket tjänar upphandlareJag hoppas er redovisade statistik inte har klumpat ihop samtliga roller inom upphandling, högsta utbildning hos de som svarat, antal...

Aktuella utbildningar

  • Anbuds­utvärdering | 7 mars 2023 – 1 plats kvar
  • Agil upphandling | 9 mars 2023
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 14-15 mars 2023
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 16 mars 2023
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 21 mars 2023
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | 22 mars 2023
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 23 mars 2023
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 29-30 mars 2023
  • LOU på två dagar | 19-20 april 2023
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 3 maj 2023
  • Hållbar upphandling | 10 maj 2023
  • Leda upphandlingar effektivt | 11 maj 2023
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Utnyttja möjligheten att förhandla

Möjligheterna att förhandla inom offentlig upphandling är större än de flesta tror och ger oftast en bättre affär. Men det krävs kunskap i regelverket och i hur du praktiskt går till väga för att förhandla framgångsrikt. Petra Rantzow lär ut sina bästa tips.

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • Godtagbara skäl eller inte?
  • Kreativt hantverk för hållbara affärer
  • Skräppostfilter och försenat mejl–igen
  • Ett år med kravet att begränsa skada
  • Mest läst på Inköpsrådet
  • Då får ogiltigt avtal bestå
  • Ingen fråga, ingen skada
  • Fler nyheter som påverkar it-avtal
  • Ursäkta, vad är klockan? (Del 2)
  • Kontraproduktiv begäran om sekretess

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

Kontaktuppgifter

Postadress: Upphandling24, c/o Garamond, Mariebergsgatan 15, 112 19 Stockholm
Besöksadress: Tegnérgatan 39,  Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »