Förra året genomförde landstinget i Värmland en upphandling av ett nytt telefonsystem som med sin uppringningsfunktion skulle minska telefonköerna. Upphandlingen överklagades och ärendet ligger i dag hos kammarrätten för beslut.
Under tiden växer telefonköerna. Värst är köerna till vårdcentralen i Kristinehamn där företrädare från kommunens pensionärsföreningar, som under det senaste halvåret gått samman, träffat representanter från landstinget för att diskutera köerna.
Enligt representanter från föreningarna har har vårdsökande vid upprepade tillfällen suttit i telefonkö så länge att vårdcentralens telefontid tagit slut.
Enligt uppgifter i NWT kom det under det senaste mötet fram att det inte bara är det nuvarande telefonsystemet som bidrar till köerna. I Kristinehamn är svarsfrekvensen på vårdcentralen en av de sämre i länet. Enligt landstinget är det personalbrist som är problemet.
– Vi hanterar många samtal och det är klart att vi inte tar lätt på det. Vi har pratat om att anställa ännu en person som endast ska ta emot samtal, säger Ingela Anglarsson, verksamhetschef för öppenvården i östra Värmland till NWT.
Dessutom ska berörd personal ha utbildats i att effektivisera samtalen så att svarsfrekvensen ska öka. Det har den också gjort. Från september har svarsfrekvensen ökat från 56 procent till 63 procent.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer