Upphandlingsmyndigheten har valt att komplettera sitt upphandlingsstöd med en publik frågeportal för frågor om upphandlingsprocessen och andra delar som Upphandlingsmyndigheten ger stöd inom, som till exempel miljö- och sociala hänsyn.
I stället för att skicka ett mejl, eller ringa, går det att ställa en fråga via en webbaserad frågeportal som finns på Upphandlingsmyndighetens webbplats. Frågor och svar blir tillgängliga för alla samt sökbara både inom portalen och via Google. Avsändaren av frågan kan fortfarande vara anonym.
– Jag hoppas att fler hittar svar på sina frågor på ett mer effektivt sätt än att mejla eller ringa upphandlingsstödet och att vår webbplats upplevs som informativ och att stödet blir mer lättillgängligt, säger Linda Öinert som har haft ansvar för att ta fram portalen.
Avsikten med portalen är att samma frågor inte ska behöva besvaras flera gånger och att fler ska hitta svar på sina frågor utan att ens behöva ställa dem. Portalen ska underlätta både för dem som ställer frågor och för dem som svarar, men också vara mer resurseffektivt för myndigheten.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer