Juni 2015 tog Nobina över busstrafiken på Södertörn i Stockholm. Efter upphandlingen kunde SL spara 90 miljoner kronor per år, från 700 miljoner kronor till 610.
– Vi tjänar pengar på det nya avtalet. Kostnaderna minskar med ungefär 90 miljoner kronor per år. I alla våra upphandlingar försöker vi få ut så mycket trafik som möjligt för pengarna, men Nobina vann genom att erbjuda både lägsta pris och högsta kvalitet, säger Suss Forssman Thullberg, kommunikationschef på landstingets trafikförvaltning till Dagens Nyheter.
Avtalet som skrivits är ett så kallat incitamentsavtal som ger betalt per resenär istället för per körd kilometer. Avtalet ger också entreprenören stor frihet att spara pengar genom att själva föreslå trafikförändringar. Men att ge ersättning per resenär gör det inte lika lönsamt att köra längre resor.
Det har gjort att Nobina nu skickat ut ett förslag till sju kommuner om ändringar i ett 40-tal busslinjer och nedläggning av fem linjer. De kommuner som berörs är Haninge, Nynäshamn, Tyresö, Nacka, Huddinge, Stockholm och Södertälje. Kommunerna har till den 4 april på sig att svara på Nobinas remiss och förslaget ska godkännas av trafikförvaltningen innan det blir verklighet.
Föreslaget innebär indragna direktlinjer och fler bytespunkter för pendlarna eftersom avtalet med betalning per resenär gör att det är mindre lönsamt att köra längre resor.
Nu har flera protestgrupper har bildats. Bland annat har alla nio gruppledare i i Haninge kommunfullmäktige enats kring ett gemensamt uttalande riktat mot landstinget. Haninge drabbas av ungefär häften av ändringarna i förslaget.
I Nynäshamn riktas det mesta av kritiken mot landstingets trafiknämnd.
– Jag ifrågasätter om ersättningssystemet är bra, om det inte lönar sig att köra längre sträckor. Om bussen bara kan konkurrera på kortare sträckor där man kan gå och cykla, då faller ju hela idén med kollektivtrafiken. Trafiknämnden och Kristoffer Tamsons borde ställa sig frågan om det var det här de upphandlade, säger Anna Ljungdell (s), kommunstyrelsens ordförande i Nynäshamn till Dagens Nyheter.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer