Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
  • Platsannonsera

Hur långt sträcker sig inköpsfunktionens ansvar?

ExpertsvarJag är relativt ny som inköpschef och har funderat en del på vad som ingår i en inköpsfunktions ansvar och inte. Hur långt sträcker det sig? Speciellt intressant tycker jag det är då vi ibland får kommentaren ”det där ingår inte i ert ansvar”. Vad är din åsikt i denna fråga? Helena Brynolfsson svarar på läsarfrågan.

| 2017-05-08

Det finns inget generellt svar på din ansvarsfråga som kan appliceras på alla inköpsfunktioner oavsett sektor och bransch, då inköps ansvar påverkas av varje organisations marknadssituation, ledningsstruktur samt också av oss själva som inköpare/inköpschefer.

Med andra ord så är det ett flertal faktorer som påverkar hur stort ansvar och inflytande inköp har inom sin organisation. Vissa av dem är av extern karaktär och beror på konkurrenssituation, bransch och sektor. Vissa är av intern karaktär och har med organisationens syn på inköp att göra, det vill säga ledningens, verksamhetens och vår egen. Jag tänkte ta upp och beröra tre faktorer som spelar in och påverkar hur långt inköps ansvar sträcker sig. De är:

Kinnarps kvalitet i varje detalj, effekt i varje krona
  • Konkurrens på marknaden
  • Ledningens syn på inköp
  • Vår egen syn på inköp

Tuff konkurrens på marknaden pressar organisationer att arbeta med att uppnå världsklass inom alla funktioner, även inköp.

Säkras inte de rätta leverantörerna med de rätta lösningarna till de rätta priserna och kvaliteten så vinns inte heller slaget på marknaden. Därmed sagt så är det inte konstigt att inköpschefer inom branscher med högt konkurrenstryck (som detaljhandeln och elektronikbranschen) sitter i ledningsgrupper och rapporterar direkt till vd. Dessa inköpschefer har högre status, större inflytande och ansvar än kollegor i andra branscher och sektorer. Ansvaret kan sträcka sig över hela varuförsörjningen och inkludera allt från sortiment och produktion till logistik och inköp. Konkurrensen på marknaden bidrar och påverkar på ett högst påtagligt sätt till att inköps ansvar och inflytande blir stort.

Ledningens syn på inköp och därmed intresse för dessa frågor har stor betydelse och påverkan på hur stort ansvar och inflytande inköp ges och tillåts att ta.

Synen på inköp hänger nära ihop med ledningens kunskap och tidigare erfarenhet av området, kombinerat med hur pass stort behovet är att uppnå resultat/förbättringar via inköpsarbete (vilket kan vara allt från traditionella lönsamhetsförbättringar till nya innovativa produkter/tjänster).

Är ledningen ointresserad av inköpsfrågor och inte heller pressad lönsamhetsmässigt, så är inte inköpsområdet en prioriterad fråga. Inköpsfunktionen lever en relativt anonym tillvaro i dessa organisationer med brist på både stöd och mandat. Ansvarsområdet blir med andra ord ganska snävt.

Hur vi själva ser på vårt egna område och vår profession sätter självklart ambitionen för vad vi vill, kan och lyckas åstadkomma när det gäller ansvar och inflytande över vårt område. Ser vi oss enbart som en utförare/servicefunktion som bistår vid framtagande av förfrågningsunderlag och upphandling och förhandling så blir sannolikt inte heller vårt ansvarsområde större än så.

Har vi däremot en önskan om och syn på oss själva som proaktiva, innovativa och mervärdeskapande hanterare av vår organisations externa behov av lösningar, så är det självklart att vi kan driva igenom delar av eller hela den agendan.

Genom direkta och indirekta kostnadsreduceringar, ökade intäkter (snabbare ledtider, förbättrad service och innovationer från leverantörer) och frigörande av kapital (lager, leverantörsvillkor, investeringar) kan vi på ett högst påtagligt sätt bidra till bättre resultat, ökad lönsamhet och konkurrensfördel för vår organisation

I den globala värld vi lever i med hög specialisering som innebär att inköpsvolymen ofta representerar 50–75 procent av en organisations omsättning, så är det synnerligen korkat att inte ge inköpsfunktionen ett stort ansvar och inflytande. Vi måste dock leverera och leva upp till det förtroendet vi får genom att vara gediget kunniga, professionella och drivande.

Helena Brynolfsson, inköpskonsult, Prosourcia

Läs mer: Expertsvar

Redaktionen

red@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Hur långt sträcker sig inköpsfunktionens ansvar?”

  1. Upphandlare skriver:
    9 maj, 2017 kl. 09:38

    Detta är min personliga syn på det efter ha jobbat både i Sverige och utomlands med inköp. Och nu generaliserar jag bara.

    En inköpsorganisation ska i första hand göra upphandlingar och den strategiska avtalsförvaltningen. Operativa avtalsförvaltningen ska antingen verksamheten eller ett programkontor sköta.

    Med strategiska avtalsförvaltningen menar jag exempelvis hantera avtalsdiskussioner, eventuella tvister i team med jurister, förhandlingar och förlängningar samt uppföljning av hur avtalet efterlevs från både parter. Statistik på mer översiktig nivå. Hantera viten kan vara bra då man får en känsla av hur avtalet löpande efterlevs och kan dra i handbromsen om det spårare ur. Löpande ha koll på Leverantörernas finansiella status (någon form av kreditbevakning är att rekommendera)

    Med operativt avtalsförvaltning menar jag exempelvis löpande beställningar, löpande prisjusteringar, löpande sortimentuppdateringar, löpande reklamationer, löpande statistik som behövs i det dagliga arbetet.

    Ska inköpsorganisationen sköta operativt avtalsförvaltning bör man ha en grupp inköpsassistenter som kan hantera det. Det är i mina ögon resursslöseri att sätta strategiska inköpare på göra operativt avtalsarbete.

    RIsken med att försöka skapa en inköpare som ska vara en “Swiss army knife” och göra allt blir att det strategiska kan bli lidande i både upphandlingar och avtalsförvaltning. Det operativa äter upp det strategiska, och fungerar det strategiska sämre kommer det gå ut över det operativa längre fram.

    Framförallt. Tydliga roller och en ansvarsmatris för organisationen är att rekommendera. Vem ansvarar för vad. Och kräv alltid en beställare eller sponsor för uppdragen. Det är inte inköpsorganisationen som är beställare.

    Lycka till.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Lediga jobb

Upphandlingskonsult inom Aff på Svefa

Jurist inriktning upphandling och offentliga affärer – Telge Inköp

Örebro Logotyp

Seniora upphandlare till Örebro kommuns upphandlingsenhet

Upphandlare inom Livsmedel/måltider och Omsättningsvaror

Upphandlare med fokus på DIS

Upphandlingsmyndigheten söker jurist till Frågeservice

  • Upphandlingsansvarig till Sydvatten

Senaste nyheterna

Döms även i hovrätten
Gabriella SydorwVässar uppföljningen med grupp
F-avtal i fokus
Dags rapportera ”rena fordon”
Tillbaka i regionens tjänst
UddevallaKKV:s mörka höst
Upphandlingskonsult inom Aff på Svefa
Ellen Hausel Heldahl Foto: Stefan Tell.Näringslivet vill se “klagonämnd”
Förslag till VGR: Skrota Millennium
Jurist inriktning upphandling och offentliga affärer – Telge Inköp
Tvetydigheter i Skåne – igen
Därför väljer Micasa Aff: struktur, trygghet och samsyn
Ann-Charlotte NormanKlarar sig från rekordböter
Örebro LogotypSeniora upphandlare till Örebro kommuns upphandlingsenhet
KRÖNIKA: Jämställdhetskrav i upphandlingar
Åre särbehandlade IT-bolag
Fängelse för saltade fakturor
Upphandlare inom Livsmedel/måltider och Omsättningsvaror
UHM fick pausa test med AI
Mercell bemöter nya kritiken
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • Dubbelt avhopp från Ängelholm
  • KKV:s mörka höst
  • Mercell bemöter nya kritiken
  • Klarar sig från rekordböter
  • Fängelse för saltade fakturor
  • Tillbaka i regionens tjänst
  • Åre särbehandlade IT-bolag
  • Litauiskt IT-bolag snöröjer Skara
  • Tvetydigheter i Skåne – igen
  • Förslag till VGR: Skrota Millennium

Läsarnas åsikter

Mikael : KKV:s mörka höst
Exakt. Och här blir problemet riktigt obehagligt. För det handlar ju inte bara om de fall som faktiskt prövas utan…
uraskan : Mercell bemöter nya kritiken
minns för något år sedan att få en gästlicens till en LIA-praktikant, det var ett heltidsgöra under en vecka bara…
BT : Mercell bemöter nya kritiken
Tyvärr så har det blivit så dålig tjänst att vi letar efter alternativ. Supporten är också under all kritik. Saknar…
LXV : KKV:s mörka höst
En annan fråga som är högst intressant i detta sammanhang: Vad händer med beslutade och redan utbetalda upphandlingsskadeavgifter som KKV…
Maria : Mercell bemöter nya kritiken
Jag är väldigt besviken på TendSigns support. Vi får mejl där det i mejlet står "Hej Maria" men är adresserat…
Mikael : KKV:s mörka höst
Något har gått riktigt snett i Konkurrensverkets sätt att arbeta. I dag agerar myndigheten som om den vore rättsväsendets alla…
Valacken : KKV:s mörka höst
Från ett visst håll påtalas det, med viss rätt, om problematiken med aktivistiska tjänstemän, företrädelsevis inom miljöskydd och djur-, och…
LXV : KKV:s mörka höst
Härligt att verkligheten äntligen har kommit ikapp KKV:s maktblindhet! Nu krävs det bara en fotknölssågning av Konkurrensverkets verklighetsfrånvända ställningstagande apropå…
Susanne Larsson : Mercell bemöter nya kritiken
Mercell har tyvärr blivit en fullständig katastrof och nya aktörer på marknaden har tagit stora kliv framåt. Mercell har med…
Unghingst : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Det är viktigt att problem med ledar-, och medarbetarskap belyses och jag förstår att det från underordnade sida finns ett…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november – FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november – FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026

RSS post

RSS Nyhet

  • USA:s marinkår övar för att säkra Göteborgs hamn
ANNONS FRÅN INKÖPSRÅDET

EU-rätt och internupphandling heta ämnen på Praxisdagen

Årets Praxisdag står för dörren och bjuder på ett fullspäckat program med senaste rättspraxis inom upphandlingsområdet. Deltagarna får bland annat veta mer om tekniska krav som konkurrensbegränsning, EU-rättslig praxis och får dessutom med sig konkreta verktyg för att kunna säkerställa ekonomisk kapacitet hos en leverantör. Heldagskonferensen ges på två orter, den 4 november i Stockholm och den 11 november i Göteborg.