För att göra det lättare att lämna anbud vid offentlig upphandling i andra EU-länder har EU-kommissionen tagit fram ett nytt verktyg, e-certis.
Verktyget innehåller detaljerad information om certifikat, bevis och attester och har bland annat som syfte att underlätta jämförelse mellan motsvarande dokument i olika medlemsstater. Ett intyg som krävs in vid en offentlig upphandling i ett EU-land har inte alltid en exakt motsvarighet i ett annat land. Detta ska i sig inte hindra en leverantör från att lämna anbud över nationsgränser inom unionen.
Informationsverktyget syftar till att såväl upphandlande myndigheter som leverantörer ska få tillgång till detaljerad information och kunna identifiera dokument som används eller är nödvändig för kvalificering av leverantörer i de olika medlemsstaterna och matcha den med lokala motsvarigheter. Det kan till exempel handla om dokument som visar att vissa befattningshavare i företag inte varit fällda för viss brottslighet, eller att företagen är registrerade och att det betalat skatt.
Information om de nationella certifikaten och intygen tillhandahålls och uppdateras av ansvariga myndigheter i respektive land.
Regeringen har, genom en förordning (pdf), gett Upphandlingsmyndigheten ansvaret för att uppdatera informationen utifrån de nya upphandlingslagarna.
– Sverige har ännu inte lagt in någon information i e-certis utifrån de nya upphandlingslagarna. Detta är dock en skyldighet enligt LOU-direktiven, att uppdatera informationen, så vi kommer prioritera detta under våren, säger Henrik Grönberg på Upphandlingsmyndigheten till Dagens Juridik.
Enligt regeringens förordning ska Upphandlingsmyndigheten också underlätta för upphandlande myndigheter och enheter från andra medlemsstater i deras kontakt med svenska myndigheter i frågor som gäller leverantörsprövning och bevis.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer