Ännu har ingen patient drabbats medicinskt av det dåligt fungerande ip-telefonisystem som Region Skåne infört inom tand- och sjukvård. Däremot tvingas vårdpersonalen att lägga både tid och möda på illa fungerande telefoner.
Trots att det gått två år sedan upphandlingen har barnsjukdomarna ännu inte kurerats. Tvärt om accelererar problemen med teleavbrott, knastriga linjer, röstbrevlådor som inte fungerar och så vidare i takt med att allt fler vårdcentraler överger den traditionella, kretskopplade telefonin till förmån för ip-baserade samtal.
Nu har det gått så långt att telesystemet har anmälts till Socialstyrelsen enligt Lex Maria. Enligt en av anmälarna, chefsläkare Lars-Olof Tobiasson, har teleteknikkrånglet tagit stor kraft från det vanliga arbetet.
Förhoppningen är nu att Region Skånes ledning ska sätta hårdare press på leverantören Siemens för att få systemet att fungera. Allt för att inte riskera patientsäkerheten.
Lex Maria innebär att vårdgivaren är skyldig anmäla händelser där patienter utsatts för skada eller risk för skada. Syftet är att säkra kvalitén i hälso- och sjukvården snarare än att söka syndabockar.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer