Sammanslagningen gäller drift av infrastruktur, system och telefoni med helpdesk. Verksamheten placeras under servicenämnden, men kommer även i fortsättningen att bedrivas från flera orter i regionen.
Ett av målen är att skapa mer sammanhållna system för användarna, ett fönster mot informationen. Dessutom har argument med skalfördelar vid investeringar, drift och förvaltning hjälpt till att påverka beslutet.
Analysarbetet inleddes i mars 2005 och leddes av it-direktör Gösta Malmer i en styrgrupp på sex personer och med stöd av konsultföretaget Capgemini. Regionen har totalt 850 system i drift, varav cirka 600 är verksamhetsstödjande och rapporten visar att det finns pengar att spara genom konsolidering.
I regionstyrelsens beslut skriver man att det är viktigt att det finns en tydlig och enkel it-strategi. “Det är en allmän uppfattning i regionens organisation att strukturen för styrning och ledning av it i Västra Götalandsregionen är oklar och behöver förtydligas. Den nya, sammanhållna organisationen måste därför vara enkel och tydlig.”
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer