HFD vägleder om vad som krävs för att otillåtet avtal ska bestå Rättsfallsanalys Förutsättningarna för att ett otillåtet direktupphandlat avtal ska få bestå med hänsyn till tvingande hänsyn till ett allmänintresse ska tillämpas restriktivt. Mikael Dubois och Martina Sterner, Hamilton Advokatbyrå, analyserar en dom från Högsta förvaltningsdomstolen.
Kan direktupphandling ske om befintligt avtal kan förlängas? Juridisk krönika Förutsättningarna för att få direktupphandla på grund av synnerlig brådska är en vanligt förekommande och viktig fråga. Fredrik Linder och Mikael Dubois, Hamilton Advokatbyrå, ger sin syn på frågan om direktupphandling är möjlig när det finns ett befintligt avtal som i stället kan förlängas, med utgångspunkt i en färsk skadeståndsdom från Svea hovrätt.
Synnerliga skäl fanns för direktupphandling Rättsfallsanalys Reglerna om direktupphandling på grund av synnerliga skäl och synnerlig brådska ska tillämpas restriktivt. I praktiken kan det dock vara svårt att bedöma när dessa regler är tillämpliga. Mikael Dubois och Martina Sterner, Hamilton Advokatbyrå, analyserar en kammarrättsdom där synnerliga skäl för direktupphandling ansågs föreligga.
Ställ inte tomma obligatoriska krav Juridisk krönika Utformningen av obligatoriska krav i upphandlingar diskuteras ständigt. Mikael Dubois och Martina Sterner, Hamilton Advokatbyrå, tar upp vikten av att obligatoriska krav ska vara verkningsfulla, och säkerställa att upphandlande myndighet uppnår det som eftersträvas med kraven.
EU-dom får stor påverkan på ramavtalsupphandlingar Rättsfallsanalys EU-domstolen har nyligen meddelat en dom som är av stor vikt för upphandlingar av ramavtal. Fredrik Linder och Mikael Dubois, Hamilton Advokatbyrå, analyserar denna dom och vilka praktiska konsekvenser den får för svenska ramavtalsupphandlingar.
EU-dom om uteslutning på grund av konkurrensbrott Rättsfallsanalys Reglerna om så kallad self-cleaning innebär i korthet att även om en leverantör omfattas av en uteslutningsgrund, så kan leverantören agera så att denne inte kan uteslutas. Mikael Dubois och Martina Sterner, Hamilton Advokatbyrå, analyserar en EU-dom som innefattar flera centrala frågor om uteslutning och self-cleaning.
Sekretess för anbud – anbudsgivare bedöms olika? Juridisk krönika Hur viktig är anbudsgivarens egen uppfattning för den upphandlande myndighetens sekretessprövning av ett anbud? Fredrik Linder och Mikael Dubois, Hamilton Advokatbyrå, anser – inte minst med beaktande av Högsta förvaltningsdomstolens praxis – att den i vissa fall kan ha avgörande betydelse.
Leverantörsbyte under upphandlingens gång Juridisk krönika Leverantörsbyten vid fusioner och förvärv under avtalstiden är reglerat i upphandlingslagarna. För motsvarande situationer under upphandlingens gång finns emellertid ingen sådan reglering. Fredrik Linder och Mikael Dubois, Hamilton Advokatbyrå, anser att de principer som gäller under avtalstiden i detta avseende även bör gälla under upphandlingen.
Utvärdering av referenser – inte bara vid intellektuella tjänster Rättsfallsanalys Erfarenhet och kompetens hos en leverantörs personal kan vara avgörande för fullgörandet av ett kontrakt. Men bedömningen av referenser måste syfta till att fastställa det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet och därför är det viktigt att den upphandlande myndighetens frågor anpassas därefter. Mikael Dubois och Martina Sterner, Hamilton Advokatbyrå, analyserar en dom från Kammarrätten i Stockholm där referenstagning var tillåten i utvärderingsfasen.
HFD: golvpris strider mot LOU Rättsfallsanalys En anbudsgivare måste få möjlighet att förklara sitt anbudspris innan anbudet eventuellt förkastas på grund av att det anses onormalt lågt. Fredrik Linder och Martina Sterner, Hamilton Advokatbyrå, analyserar en dom där Högsta förvaltningsdomstolen slår fast att det står i strid med LOU att ställa ett obligatoriskt krav om golvpris, innebärande att anbud understigande golvpriset automatiskt utesluts från utvärdering.
Oklart om utredningens förslag ökar möjligheten att rätta anbud Juridisk krönika I det betänkande från Utredningen om vissa förenklade upphandlingsregler (SOU 2018:44) som presenterades i juni, har möjligheten att rätta, förtydliga och komplettera anbud ägnats särskild uppmärksamhet. Mikael Dubois och Petra Schück Johansson, Hamilton Advokatbyrå, anser att ett utökat utrymme i detta avseende på det icke direktivstyrda området vore välkommet, men att det är oklart om så kommer att ske i praktiken.
Onormalt låga anbud – vilka beviskrav gäller? Rättsfallsanalys Bestämmelserna om onormalt låga anbud i LOU är svåra att tillämpa både för upphandlare och leverantörer. Fredrik Linder och Martina Sterner, Hamilton Advokatbyrå, analyserar en kammarrättsdom där domstolen fann att den sökande leverantören hade bevisbördan för att det vinnande anbudet föreföll onormalt lågt. Analysen behandlar reglerna om onormalt låga anbud och den viktiga frågan om vilka beviskrav som gäller.
Upphandlare – var försiktiga med egna referenser Juridisk krönika Användningen av egna referenser syftar till att ge den upphandlande myndigheten möjlighet att beakta de egna erfarenheterna av en anbudsgivare som är relevanta för den aktuella upphandlingen. Mikael Dubois och Nike Berlin, Hamilton Advokatbyrå, anser dock att sådan referenstagning bör användas med viss försiktighet.
Upphandlande myndighet – dokumentera mera Juridisk krönika För att kunna kontrollera att en upphandling har skett rättssäkert och i enlighet med LOU krävs att upphandlingen noggrant dokumenteras. Fredrik Linder och Erik Sigfridsson, Hamilton Advokatbyrå, vill uppmärksamma upphandlande myndigheter på den numera lagstadgade skyldigheten i LOU att dokumentera genomförandet av en upphandling, och de konsekvenser som bristande uppfyllnad av dokumentationsplikten kan få.
Bristande planering orsak till otillåten direktupphandling Rättsfallsanalys En upphandlare bör i god tid, innan ett ramavtal löper ut, planera upphandlingen som ska resultera i ett nytt ramavtal. Mikael Dubois och Erik Sigfridsson, Hamilton Advokatbyrå, analyserar en kammarrättsdom som anser att det inte är förenligt med LOU att använda förhandlat förfarande utan föregående annonsering på grund av synnerlig brådska, trots att upphandlaren tidigare påbörjat annonserade upphandlingar av tjänsterna.