Arbetsförmedlingen söker IT-Upphandlare som gillar innovation och digitalisering

Arbetsförmedlingen är Sveriges största förmedlare av arbeten. Vi gör Sverige rikare genom att få människor och företag att växa. Du får tillsammans med våra drygt 14 000 professionella medarbetare vara med och bidra till att öka sysselsättningen samt bidra i vårt förnyelsearbete mot en modernare myndighet.

Är du rätt person att hjälpa oss nå dit vi vill?

Arbetsförmedlingen har en centraliserad Upphandlingsavdelning som strävar mot en modern organisation för strategisk upphandling och inköp.

Upphandlingsavdelningens ansvarsområde omfattar Arbetsförmedlingens samtliga upphandlingar och har en enhet för affärsstöd under utveckling. Genom kvalitetssäkrade processer för strategisk upphandling säkerställer vi att det finns ändamålsenliga rutiner för inköp av varor och tjänster inom myndigheten. Arbetsförmedlingen upphandlar både inom LOU (Lagen om Offentlig Upphandling) och LOV (Lagen om Valfrihetssystem).

Upphandlingsavdelningen leder för närvarande införandet av ett kategoristyrt arbetssätt inom myndigheten vilket innebär att förmågan att leda i förändring är en viktig egenskap hos den vi söker. Avdelningen består av två upphandlingsenheter och en enhet för affärsstöd med bland annat operativt inköp samt en enhet för resor och telefoni. Totalt består upphandlingsavdelningen av ca 130 medarbetare.

Upphandlingsenheterna (Upphandling 1 och Upphandling 2) upphandlar tjänster till arbetssökande samt varor och tjänster för myndighetens behov. Den totala omsättningen på anskaffningar av varor och tjänster uppgår årligen till ca 5 miljarder kronor.

Enheten Affärsstöd ansvarar för processer, rutiner och gränssnitt mot övriga myndigheten för operativt inköp. Enheten ansvarar även för operativa inköp, inkluderande avrop från ramavtal, förnyad konkurrensutsättning inom ramavtal och direktupphandlingar.

Vi har behov av att rekrytera minst två stycken IT-upphandlare med placeringsort i Östersund/Stockholm/Göteborg. Men även andra orter kan bli aktuella.

Arbetsuppgifter
Som upphandlare genomför du självständigt upphandlingar i huvudsak inom IT- och Telekom samt konkurrensutsätter från befintliga ramavtal. Du arbetar ofta under projektliknande former på uppdrag av Arbetsförmedlingens olika avdelningar. Detta innebär att du själv leder upphandlingsprojekt och genomför upphandlingarna. Du ingår i projektgrupper bestående av beställare, kravställare och sakansvariga samt ansvarar för upphandlingsprocessen som helhet.

Som upphandlare är du god kommunikatör och ger vägledning och förklarar regelverk/rutiner både per telefon och vid möten för verksamheten.

Kvalifikationer

  • Akademisk examen inom juridik, ekonomi eller IT/systemvetenskap, eller YH/KY-utbildning inom offentlig upphandling. Alternativt annan utbildning som anses relevant för arbete med kvalificerade IT-upphandlingar och avrop genom förnyad konkurrensutsättning.
  • Du har erfarenhet av upphandling/inköp i eller med offentlig sektor med inriktning på IT. Även erfarenhet från IT-utveckling, applikationsutveckling och projektledning inom IT-området är relevant.
  • Du kan uttrycka dig väl i tal och skrift, på svenska.

Meriterande erfarenheter

  • Praktisk erfarenhet av offentlig upphandling av IT, RPA, AI, Systemintegration etc.
  • Praktisk erfarenhet av projektledning och processinriktat arbete.
  • Erfarenhet av kategoristyrning.
  • Erfarenhet av/arbete inom digitalisering.
  • Erfarenhet av arbete inom en Statlig myndighet.
  • Erfarenhet av arbete i elektroniskt upphandlingsverktyg
  • Erfarenhet av arbete i TendSign.

Personliga egenskaper
Det krävs att du har god kommunikativ och analytisk förmåga samt mycket goda kunskaper att kommunicera på svenska i tal och skrift. En mycket stor del av arbetstiden innebär självständigt arbete, därför är det viktigt att du är drivande och strukturerad i ditt arbete och kan växla mellan olika arbetsuppgifter.

Som person ser vi att du har förmåga att självständigt driva arbetet framåt och vara resultat- och lösningsorienterad. Du trivs med att samarbeta, skapa goda relationer samt ge service och stöd. Du är förtroendeingivande, noggrann och är bra på att planera och strukturera ditt arbete. Du är självgående, utpräglat ansvarstagande person och vi värdesätter integritet, lojalitet, samarbetsförmåga och serviceinriktning.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Övrigt
Anställningen är tillsvidareanställning på heltid. Vi tillämpar sex månaders provanställning och tillträde enligt överenskommelse. Intervjuer planeras att äga rum i slutet på maj/början på juni.

Placeringsort är i första hand Östersund/Stockholm/Göteborg. Även andra orter där Arbetsförmedlingen har verksamhet kan vara aktuella såsom Kristinehamn, Örebro och Umeå.

Ansökan
Välkommen med din ansökan märkt med Af-2018/0017 9149 senast den 24 april 2018. Du ansöker genom att klicka på ”Sök Jobbet” knappen nedan. Bifoga CV där du beskriver relevant utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet. I samband med din ansökan ingår även att besvara ett antal urvalsfrågor.


Kontakt

Hans Nolander
Enhetschef Upphandling 1
010-486 77 26

Robert Alexanderson
Tf. Enhetschef Upphandling 2
010-486 18 65

Anna Åhlén      
Facklig företrädare ST
010-488 94 28

Lars Norlander
Facklig företrädare SACO
010-486 77 22

Mari Nilsson
Facklig företrädare SEKO
010-487 23 36

Adelina Popescu
Rekryteringskonsult
010-488 18 09

Skapa en jobbevakning och få ett mejl en gång i veckan med alla lediga tjänster!
 

Prenumerera, Karriärbrev
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

Fler lediga jobb