Avesta kommun söker Upphandlingschef med juridikkompetens

Om arbetsplatsen

Vi är målmedvetna – något fantastiskt händer nu i Avesta!
Avesta kommun är mitt i ett stort utvecklingsarbete där alla är med och bidrar med kompetens och engagemang. Vi är handlingskraftiga, professionella och vi bygger tillit. År 2020 är vi 25 000 invånare och har ett ännu kraftfullare näringsliv som grund för en ännu bättre välfärd. Vi tror att det är möjligt för vi vågar tänka nytt och annorlunda. Nu fortsätter resan mot 2020. Vi gör den tillsammans – vill du vara med?

Kommunerna Avesta, Skinnskatteberg och Norberg samverkar idag i upphandlingsfrågor. Sammantaget bor det ca 33 000 medborgare i de tre kommunerna. Vår gemensamma upphandlingsenhet som är placerad i Avesta, omsätter ca en miljard kronor. Organisatoriskt är upphandlingen en enhet under ekonomiavdelningen som ingår i kommunkansliet, Avesta kommun.

Vi söker dig med ett långsiktigt engagemang för Avesta och våra samverkanskommuner. Ditt genuina samhällsintresse och din vilja att vara en del av ett större sammanhang för att skapa bättre möjligheter och förutsättningar för kommunerna och dess medborgare är viktig för att du ska känna att du är rätt person på rätt plats.

Upphandlingsenheten i Avesta kännetecknas av hög kvalitet, effektiva arbetsprocesser och god service. Det är en arbetsplats där man trivs, utvecklas och har roligt. Som upphandlingschef får du leda en väl fungerande arbetsgrupp och du blir en del av ett team som förutom dig består av tre upphandlare och en avtalscontroller.

Arbetsuppgifter

Vi erbjuder dig ett varierande och stimulerande arbete. Vår verksamhet är omväxlande och upphandlingsenheten ansvarar för upphandlingar av ramavtal och separata objekt gällande varor, tjänster och entreprenader. Upphandlingsenheten servar de olika kommunernas förvaltningar och kommunala bolag. Som upphandlingschef har du många kontaktytor ute i kommunernas verksamheter och bolag men också med leverantörer. Service och bemötande är av stor vikt hos oss. I ditt arbete rör du dig från strategisk till operativ nivå.

Som upphandlingschef har du verksamhets-, budget-, personal- och arbetsmiljöansvar. Du leder och fördelar arbetet inom enheten. Du leder också enhetens utvecklingsarbete för att kontinuerligt förbättra och effektivisera arbetsprocesser, kvalitet och service. Just nu är vi på väg mot implementeringen av e-handel och en spännande uppgift blir att tillsammans med ekonomienheten leda det arbetet.

Du kommer ha en specialistroll avseende den juridiska kompetensen kopplat till området. Du kommer hålla i internutbildningar, ge råd och stöd i upphandlingsfrågor samt säkerställa upphandlingsprocesserna även ur ett juridiskt perspektiv. Du kommer projektleda och även arbeta operativt med upphandlingar.

Kvalifikationer

Du har för tjänsten lämplig akademisk utbildning och goda kunskaper inom juridik och LOU. Du har erfarenhet av att arbeta med offentlig upphandling och av att arbeta i projektform. Det är meriterande om du tidigare arbetat i ledande funktion.

I den här tjänsten arbetar du mål- och resultatinriktat och det är viktigt att du har en förståelse och intresse för affärsmässiga principer. Du behöver vara en god analytiker med förmåga att planera, organisera och prioritera arbetet på ett effektivt sätt så att tidsramar hålls. Som upphandlingschef har du ett fokus på service, kvalitet och effektivitet i arbetsprocesser och ur ett ekonomiskt perspektiv.

Det är viktigt att du är trygg i dig själv, har hög integritet och ett professionellt förhållningssätt. Din kommunikativa förmåga i kombination med lyhördhet kommer bidra till att du skapar förtroendefulla relationer med såväl interna som externa kontakter. Vi söker dig med ett coachande förhållningssätt som leder dina medarbetare med omtanke och tydlighet i fokus. Du kommer ha en vägledande funktion och vara enhetens juridikexpert i vardagen.

I den här tjänsten är det viktigt att du uttrycker dig väl i tal och skrift på svenska och att du har förmåga att omsätta verksamhetens behov till tydliga förfrågningsunderlag. Du arbetar i olika program och system dagligen och behöver därför ha grundläggande IT-kunskaper och lätt att ta till dig nya program och system. Vi värdesätter ett intresse för digital utveckling då vi tror att det är viktigt såväl idag som i framtiden.

För att du ska känna dig trygg i ditt ledarskap har vi i Avesta kommun ett gediget utbildningsprogram för nya chefer. Vi söker dig som vill utveckla och utvecklas! Vi har höga ambitioner och om du är en person som sätter ribban högt och gör det som krävs för att säkerställa hög kvalitet och god service är detta en tjänst för dig.

Generell information

Arbetsplats: Dalarnas län
Kommun: Avesta
Yrkeskategori: Upphandlare
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid
Antal tjänster: 1

Läs mer: Avesta kommuns hemsida

Facklig företrädare

Se: www.avesta.se/jobb

Övrigt

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Avesta kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Avesta kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.


Ansökan
Sista ansökningsdag: 2018-08-15
Referensnummer: C19876/2018

Kontaktpersoner
Siw Karlsson
Ekonomichef
siw.karlsson@avesta.se

Jonas Köping
Upphandlingschef
0226645027
jonas.koping@avesta.se

Skapa en jobbevakning och få ett mejl en gång i veckan med alla lediga tjänster!
 

Prenumerera, Karriärbrev
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

Fler lediga jobb