Chef för en av landets största inköpscentraler!

Om arbetsplatsen

Vi vill skapa Sveriges bästa offentliga inköpsorganisation. Hos Göteborgs Stad inköp och upphandling är vi cirka 80 kollegor som tillsammans varje dag gör skillnad för dem som bor, lever och verkar i Göteborg. Förvaltningen har sin placering i centrala Göteborg och har som främsta uppdrag att leda, driva och utveckla Göteborgs Stads inköpsverksamhet och vägleda stadens medarbetare i deras inköpsuppdrag. Med en professionell inköpsorganisation och samlad kraft ska vi forma morgondagens hållbara stad.

Arbetsuppgifter

Vi söker nu dig, erfarna chef, som med stort driv vill vara med och utveckla stadens inköpscentral för att nå visionen om att vara den ledande inköpsorganisationen.

Förvaltningen för Inköp och upphandling arbetar utifrån tre grunduppdrag,
• att ha huvudansvar för stadens inköpsprocess
• att vara expertfunktion, rådgivare och konsult inom inköp och upphandling
• att vara stadens inköpscentral

För att möta dessa uppdrag är förvaltningen organiserad i fyra avdelningar: Inköpstrategi med bland annat ansvar för gemensam inköpsprocess och kategoristyrning. Hållbarhet som bland annat säkerställer hållbarhetsaspekterna i upphandlingarna, Verksamhetsstöd där bland annat kundfunktion och stödfunktioner ingår samt Upphandlingsavdelningen.

Som chef för upphandlingsavdelningen är ditt huvudsakliga ansvar att driva inköpscentralen och utveckla dess uppdrag. Inköpscentralen hanterar över 200 avtalsområden för mer än 50 upphandlande myndigheter inom Göteborgs stad och 17 upphandlande myndigheter i Göteborgsregionen. På våra avtal har vi runt 1000 leverantörer och den årliga omsättningen på ramavtalen är över 6,5 miljarder kronor.

På avdelningen arbetar drygt 40 engagerade medarbetare: upphandlingsledare, upphandlare, upphandlingsassistenter, jurister och avtalscontrollers. Avdelningen är organiserad i fyra enheter varav tre enheter leds av enhetschefer. Du är närmaste chef för enhetscheferna och leder genom dessa avdelningen. Enheten med jurister och avtalscontrollers, totalt nio personer, är också direkt underställd avdelningschefen.

Den samlade kompetensen i förvaltningen är en framgångsfaktor och att vi dessutom sitter i samma lokaler i centrala Göteborg, är något av det som framhålls av våra medarbetare till att man trivs på förvaltningen.

Några utvecklingsfrågor inom avdelningen är hur verksamheten kan effektiviseras samtidigt som medarbetarnas arbetsengagemang, stolthet och trivsel ökar. En annan utvecklingsfråga är hur avdelningen kan utveckla sitt kundfokus.

Du är underställd direktören och ingår i förvaltningsledningen. Som en del i förvaltningsledningen förväntas du bidra till förvaltningen som helhet, dels genom din avdelnings arbete och bidrag, dels genom din vilja till dialog och samarbete med kollegor och andra avdelningar.

Kvalifikationer

Du brinner för inköp och upphandlingsfrågor och drivs av ledarskap, kundrelationer och affärsmässighet. Vi förutsätter att du som söker är mogen i ditt ledarskap men fortfarande har kvar en nyfikenhet. Det visar sig bland annat i ett driv att utveckla verksamhet och medarbetare. Du har en stark vilja framåt och en förmåga att tänka nytt och våga utmana där det behövs. Såväl staden som uppdraget är komplext och för att lyckas med detta så är du en relationsbyggare.

För att nå förvaltningens och avdelningens mål tror vi att du arbetar med delaktighet, öppenhet, kvalitet och att du kan engagera och motivera. På förvaltningen arbetar vi utifrån ett hälsofrämjande förhållningssätt och som chef agerar du förebild och har en positiv inställning till det.

Du har erfarenhet från inköp/upphandling från den offentliga och/eller privata sektorn. Du har också kunskap och förståelse för den kommunala sektorns förutsättningar. I dina tidigare arbeten har du arbetat med samverkan, är det inom inköp så är det meriterande. Du har mångårig erfarenhet som chef och ledare. Har du varit chef över chefer är det meriterande. Du har högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant.

Erfarenhet krävs.

Anställningens omfattning

Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid
Enligt överenskommelse.

Ansökan

Ansök senast: 2020-02-23
Referensnummer: A931548

Välkommen att söka genom att göra en digital ansökan via Sök jobbet i denna annons.

Anställning

Antal annonserade arbetstillfällen: 1

Kontaktperson

Henrik Karlsson
Direktör Inköp och upphandling
031-366 37 01

Fackliga företrädare

Linnea Söderström
VISION
031-366 37 60

Charlotta Ståhlberg
SACO
031-366 37 61

Övrigt

Hos oss får du tillsammans med kunniga och härliga kollegor arbeta med ett meningsfullt uppdrag som påverkar och gör skillnad för många. Vi vill att vår arbetsplats präglas av dialog och samarbete och främjar ett hållbart arbetsliv. Vi arbetar i trevliga lokaler mitt inne i stan och erbjuder medarbetarförmåner såsom flexibel arbetstid, frukt, friskvårdsbidrag och cykelförmåner.

Vill du veta var vi finns?
Se arbetsplatsen på karta här.