Erfaren upphandlare till Arbetsmiljöverket

Dnr 2018/069887

Vill du arbeta i en verksamhet som gör skillnad för hela arbetsmarknaden och som bidrar till en bättre arbetsmiljö, färre olyckor och tillbud för alla som arbetar i Sverige? Då kan detta vara något för dig!

Vi söker en erfaren upphandlare till Stockholm som ska, tillsammans med kunniga och engagerade medarbetare, arbeta med planering och genomförande av upphandlingar av framförallt tjänster. Du kommer att vara placerad vid enheten för ekonomi, planering och anskaffning. Enheten ansvarar för myndighetens upphandlingar. Enheten ansvarar också för redovisning och ekonomistyrning, verksamhetsplanering, internkontroll samt e-handel.

Ditt nya arbete
Innebär att du självständigt ansvarar för arbetet med att planera och genomföra upphandlingsprojekt i enlighet med lagen om offentlig upphandling (LOU). Arbetet omfattar hela processen från förfrågningsunderlag (i vissa fall från behovsanalys) till avtalsförvaltning. I arbetsuppgifterna ingår också att informera om aktuella avtal, ge råd och stöd till interna beställare, utbilda i upphandlingsregler samt att aktivt medverka i att utveckla myndighetens upphandlingsarbete. Som upphandlare kommer du att arbeta brett med alla typer av avtalsområden. De flesta upphandlingarna på Arbetsmiljöverket rör upphandling av tjänster.

Kvalifikationskrav
Du ska ha:
• högskoleexamen inom juridik eller ekonomi, eller annan kombination av utbildnings- och erfarenhetsbakgrund som av arbetsgivaren bedöms som likvärdig
• minst 5 års aktuell erfarenhet av att självständigt planera, genomföra och utvärdera upphandlingar inom offentlig verksamhet
• erfarenhet av att upprätta avtal i anslutning till genomförda upphandlingar
• dokumenterade kunskaper om lagen om offentlig upphandling (LOU)
• erfarenhet av avrop från centrala ramavtal
• god förmåga att uttrycka dig, både i tal och skrift

För att lyckas i uppdraget måste du ha ett metodiskt arbetssätt samt förmåga att planera och prioritera. Du har god förmåga att skapa och upprätthålla goda relationer. Du trivs med att arbeta självständigt men också att samarbete med andra. Du är en noggrann och analytisk problemlösare. Vid urvalet kommer vi att lägga stor vikt vid din personliga lämplighet.

Det är meriterande om du har:
• erfarenhet av arbete med elektroniska upphandlingssystem
• erfarenhet av att genomföra utbildningar
• förhandlingserfarenhet
• erfarenhet av strategisk upphandling

Mer om anställningen
Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid och är för närvarande placerad på Lindhagensgatan 133 i Stockholm. Vi har individuell lönesättning och tillämpar provanställning om 6 månader. Läs mer om vad vi erbjuder på vår hemsida av.se/arbeta hos oss.

Arbetsmiljöverket erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla. Att vi är olika bidrar till att verksamheten blir effektiv och för att kunna ta tillvara på varje medarbetares kompetens har vi ett inkluderande synsätt.

Som medarbetare tar du ansvar för dina arbetsuppgifter och bidrar till helheten genom att visa engagemang och hänsyn i samarbetet med andra. Du agerar efter våra värdeord trovärdig, kommunikativ och offensiv samt att du har ett likabehandlingsperspektiv i din vardag. Tillsammans ska vi lyckas nå våra verksamhetsmål, bidra till en hälsosam arbetsmiljö och verka för en lärande arbetsplats.

Om du har frågor
Kontakta oss på telefon 010-730 90 00.
Frågor om anställningen besvaras av enhetschef Tomas Jonsson. Fackliga kontaktpersoner är för Saco Gabrielle Byfors och för ST Hampus Cramborn.

Rekryteringen sköts av Arbetsmiljöverket och vi undanber oss säljsamtal från rekryteringsföretag och annonssäljare.

Välkommen med din ansökan senast den 27 januari 2019.
Ansök genom att klicka på Sök jobbet-länken i denna annons.

Om avdelningen
Avdelningen för administration och analys ansvarar för fyra av Arbetsmiljöverkets totalt nio verksamhetsområden: styra verksamheten, ge verksamhetsstöd, bedriva analysarbete och att hantera transfereringar. Vi ansvarar för kontakter med Regeringskansliet på tjänstemannanivå, regional skyddsombudsverksamhet och utstationeringsregistret. Inom avdelningen finns även svarstjänst, bland annat för allmänna frågor, e-tjänster och växel.

Arbetsmiljöverket är en myndighet som har regeringens och riksdagens uppdrag att se till att lagar om arbetsmiljö- och arbetstider följs av företag och organisationer. Alla anställda i Sverige har rätt till en bra arbetsmiljö enligt arbetsmiljölagen. Vårt mål är att minska riskerna för ohälsa och olycksfall i arbetslivet och att förbättra arbetsmiljön ur ett helhetsperspektiv. Vi är idag ca 650 medarbetare fördelade på totalt 11 orter i Sverige.


Sista ansökningsdag
27 januari 2019

Dnr
2018/069887