Erfaren upphandlare till Riksrevisionen

REF 2.2.1-2018-1628

Har du lång erfarenhet av att arbeta med upphandling utifrån både ett juridiskt och ekonomiskt perspektiv? Just nu söker vi en upphandlare till rättsavdelningen då vår nuvarande upphandlare går i pension. Vi söker dig som brinner för upphandling, utveckling och utmaningar.

Arbetsuppgifter

Rättsavdelningen ansvarar för såväl juridiskt stöd till verksamheten som upphandling, arkiv och registratur och leds av myndighetens chefsjurist. Som upphandlare är du en strategisk och viktig medarbetare i hela anskaffningsprocessen och i Riksrevisionens utveckling av upphandlingsprocessen. Det innebär att du systematiskt och strategiskt arbetar med hela upphandlingsprocessen från förstudie till det att avtal tecknas och förvaltas.

Du har en viktig roll i att leda och samordna upphandlingar för såväl hela myndigheten som för olika delar av verksamheten. Du genomför förnyade konkurrensutsättningar och upphandlingar och är dessutom bollplank när det gäller avrop och direktupphandlingar. Arbetet genomförs självständigt och du kommer att ansvara för att leda upphandlingsförfarandet i samverkan med representanter från olika delar av organisationen. I arbetsuppgifterna ingår också att hålla utbildningar för verksamheten och att ibland även fungera som expertstöd till våra revisorer i deras granskningar.

Vi är inne i ett utvecklingsarbete som innebär att vi successivt övergår till ett digitalt ärendeflöde. Du kommer att vara en viktig del i att skapa effektiva arbetssätt när det gäller upphandling, till exempel när det gäller avtalsförvaltning.

Vi söker

Vi söker dig med relevant utbildning inom juridik eller ekonomi samt mycket goda kunskaper inom det upphandlingsrättsliga området. Du har flera års erfarenhet av att ta fram kvalificerade förfrågningsunderlag och självständigt genomföra upphandlingar. Vidare har du erfarenhet av att arbeta i ett elektroniskt upphandlingsverktyg och avtalskatalog, såsom Tendsign eller likvärdigt. Vi ser gärna även att du har erfarenhet av projektledning, avtalsförvaltning och ett digitalt utvecklingsarbete.

Du har lätt för att strukturera och prioritera dina arbetsuppgifter och är samtidigt flexibel när det dyker upp oväntade frågeställningar. Rollen som stöd till verksamheten kräver att du är lösningsorienterad, har god samarbetsförmåga och en god pedagogisk förmåga vid samverkan med andra yrkeskategorier. Du är noggrann och har förmåga att ha flera upphandlingar på gång samtidigt. Det är också viktigt att du är drivande och ser till hela verksamhetens behov. Du har god förmåga att utrycka dig väl i både tal och skrift på svenska och engelska.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt om anställningen

Anställningen är tillsvidare och inleds med sex månaders provanställning. Tillträde sker enligt överenskommelse.

Vår arbetsplats är belägen på Nybrogatan i centrala Stockholm.

Ansökan

Skicka in din ansökan med CV och personligt brev via vårt rekryteringssystem senast 2019-01-14.

Mer information om anställningen

Vill du veta mer om tjänsten kontakta upphandlare Peter Kokk 08- 5171 4051 eller chefsjurist Petra Bergman, 0734-45 2052.

Mer information om hur det är att arbeta hos Riksrevisionen hittar du på vår hemsida.

Fackliga representanter

Per Dackenberg, Saco-S/Riksrevisionen, 08-5171 4272.
Ingvar Önnhage, ST/Riksrevisionen, 08-5171 4097.

Om Riksrevisionen

Riksrevisionen är en myndighet under riksdagen med uppgift att granska den verksamhet som bedrivs av staten. Riksrevisionens övergripande mål är att ge svar på om statliga medel når dit de ska, om skattemedel används effektivt, om statliga insatser är samhällsnyttiga samt om det råder god ordning i den statliga redovisningen. Riksrevisionen har även i uppdrag att vara det nationella revisionsorganet i internationella sammanhang.


Sista ansökningsdag
2019-01-14

Ref
2.2.1-2018-1628