Hållbarhetsspecialist upphandling – arbetsrätt och arbetsmiljö

Vill du främja sunda arbetsvillkor med hjälp av upphandling?

Vi söker en engagerad och erfaren medarbetare inom arbetsrätt och arbetsmiljö som vill bli en del av vårt team av kompetenta medarbetare. Vi utvecklar stöd och vägledningar i syfte att bland annat främja skäliga arbetsvillkor och en god arbetsmiljö när upphandlande myndigheter och enheter upphandlar varor, tjänster och byggentreprenader. Vi jobbar med att ta fram villkor som innebär att den leverantör som tilldelas ett kontrakt ska ge sina anställda sunda arbetsvillkor och säkerställa en god arbetsmiljö. För att lyckas i detta arbete behöver vi din kompetens!

Tjänsten tillhör vår hållbarhetsenhet, men verksamheten hos oss bedrivs över hela myndigheten. Vi samverkar också i stor utsträckning med andra myndigheter och organisationer, såväl svenska som utländska, och i din roll kommer du att representera oss i dessa sammanhang.

Vill du utveckla nytt stöd och nya vägledningar?

I arbetet som hållbarhetsspecialist inom arbetsrätt och arbetsmiljö kommer dina huvudsakliga arbetsuppgifter vara att ta fram arbetsrättsliga villkor i samråd med arbetsmarknadens parter och annat stöd och vägledning inom området arbetsmiljö. Sedan nya upphandlingsregler trädde i kraft den 1 juni 2017, ska vissa upphandlingar innehålla arbetsrättsliga villkor. Du kommer fungera som en av myndighetens experter och vara en nyckelspelare i arbetet med att leverera stöd på det här området.

Arbetsuppgifter

  • Utveckla stöd för upphandlingar med arbetsrättsliga villkor, vilket innebär att i samverkan med andra medarbetare ansvara för, samordna och planera utveckling och uppdatering av stöd
  • Utveckla stöd inom upphandling och arbetsmiljö och medverka till att utveckla stöd för sociala hänsyn i upphandling i övrigt
  • Utveckla och förvalta metodik för behövlighetsbedömning och analysera, identifiera och prioritera branscher/yrkesområden/upphandlingsområden där det finns behov av att ta fram arbetsrättsliga villkor
  • Samverka med arbetsmarknadens parter och andra aktörer inom området exempelvis branschorganisationer, upphandlande myndigheter/enheter och berörda myndigheter
  • Representera myndigheten som expert inom arbetsrätt och arbetsmiljö i upphandling
  • Ta emot och svara på specifika frågor relaterade till arbetsrättsliga villkor och arbetsmiljö

Vem söker vi?

Vi söker dig som vill vara med och fortsätta att utveckla en modern myndighet, har ett stort samhällsintresse och som tror på möjligheterna med den offentliga upphandlingen och offentliga affärer. Du har en förmåga att snabbt sätta dig in i komplexa frågor, ständigt med kunden i fokus. Du har god samarbetsförmåga, söker samverkan med kollegor och omgivning och skapar delaktighet i stödet till myndighetens kunder. Du är resultat- och lösningsorienterad och har ett objektivt förhållningssätt.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och lämplighet.

Dina kvalifikationer

  • Du har en akademisk utbildning såsom exempelvis jur.kand., affärsjuridisk examen eller annan utbildning relevant för tjänsten
  • Du har minst 3 års erfarenhet av arbete med upphandlingsrelaterade frågor
  • Du har kunskaper inom arbetsrättens områden
  • Du har mycket god förmåga att uttrycka sig pedagogiskt i tal och skrift på svenska och engelska

Meriterande

  • God kunskap om svensk arbetsmarknad
  • Erfarenhet av utredningsarbete av arbetsvillkor på svensk arbetsmarknad
  • Erfarenhet av praktiskt upphandlingsarbete
  • Erfarenhet av att föreläsa/hålla i utbildningar

Om Upphandlingsmyndigheten

Vår vision är sunda offentliga affärer för en hållbar framtid. Vi är i dagsläget ca 75 medarbetare med olika kompetenser och bakgrunder. Vi sitter i nyrenoverade, aktivitetsbaserade lokaler i Solna, nära allmänna kommunikationer.

Anställning och ansökan

Vi söker en medarbetare för en tillsvidareanställning som inleds med 6 månaders provanställning.
I den här rekryteringen samarbetar Upphandlingsmyndigheten med Experis.

För mer information om tjänsten är du välkommen att kontakta ansvariga rekryteringskonsulter Malin Magnusson 08-736 28 47 alt malin.magnusson@se.experis.comeller Katarina Thomasson 08-736 11 26 katarina.thomasson@se.experis.com. Facklig kontaktperson är Anna Christiansson, Saco-S, 08-586 217 26

Skicka din ansökan senast den 22 mars. Bifoga CV och personligt brev där du beskriver varför du är rätt person för tjänsten.

Välkommen med din ansökan!