Havs- och vattenmyndigheten söker Upphandlare

Avdelningen för verksamhetsstyrning, Juridiska enheten

Havs- och vattenmyndigheten är en miljömyndighet med säte i Göteborg. Bland våra 280 medarbetare finns både generalister och specialister inom en rad olika fackområden. Vi tar ansvar för att hav och sötvatten nyttjas men inte överutnyttjas. Vi utgår från ekosystemens och människans behov nu och i framtiden. Detta gör vi genom att samla kunskap, planera och fatta beslut om insatser för en bättre miljö. För att nå framgång samverkar och förankrar vi vårt arbete med alla berörda, nationellt såväl som internationellt.

Myndigheten ska arbeta för levande hav, sjöar och vattendrag till glädje och nytta för alla.

Vi vill ha en arbetsplats där alla trivs och kommer till sin rätt. Det betyder att vi välkomnar olika erfarenheter, bakgrunder och personligheter som kan föra oss och vår verksamhet framåt.

En upphandlare till juridiska enheten

Juridiska enheten söker nu en upphandlare för att tillhandahålla myndighetsinternt stöd i samtliga av myndighetens upphandlingsärenden såsom direktupphandlingar, avrop från statliga ramavtal, annonserade upphandlingar och upprättande av egna ramavtal. Enheten ger även stöd vid upprättande av överenskommelser med andra myndigheter.

På enheten finns totalt 14 medarbetare. Upphandlingsfunktionen inom enheten består av en upphandlingsjurist samt en upphandlare. Enhetens övriga medarbetare är verksjurister inriktade mot miljörätt och fiskerilagstiftning samt enhetsjurister som fokuserar på överträdelser inom fiskets område. Vår upphandlare går nu vidare till nya uppdrag och vi söker därför en ny person som kan axla hans roll och tillsammans med vår upphandlingsjurist kvalitetssäkra våra upphandlingsprocesser.

Beskrivning

Som upphandlare ansvarar du tillsammans med din kollega för operativ hantering av myndighetens samtliga upphandlingsärenden. Myndigheten upphandlar framförallt tjänster. I detta ingår att samverka med myndighetens övriga verksamheter för att ta fram förfrågningsunderlag, annonsera i annonseringsverktyg, följa upp avtal, skriva avtal och samt tillse att det finns god ordning och struktur på våra ärenden

Arbetsuppgifter

De huvudsakliga uppgifterna i rollen är att administrera, samordna och kvalitetssäkra arbetet med upphandlingar från början till slut. Du håller samman och tar fram all dokumentation och fungerar som konsultativt stöd i upphandlingsfrågor inom myndigheten. Vi arbetar ofta i projektform där du med din sakkunskap kommer att arbeta tillsammans med kollegor i organisationen. I sådana sammanhang upprättar och förvaltar du avtal samt ansvarar för utformningen av upphandlingsdokumenten.

Övriga arbetsuppgifter inom rollen är att

  • arbeta strategiskt med upphandlings- och inköpsverksamhet samt initiera och ansvara för utveckling av metoder och arbetsformer
  • fungera som stöd vid upprättande av överenskommelser med andra myndigheter
  • ta fram mallar, annonsera i annonseringsverktyg och skriva avtal
  • utarbeta rutiner och policys och allmänna avtalsvillkor för upphandlingsarbetet
  • utvärdera myndighetens upphandlingar och utveckla upphandlingsverksamheten i enlighet med ny lagstiftning
  • bevaka domar inom upphandling, bereda yttranden vid överprövningar, utbilda myndighetens övriga enheter om rutiner och policys samt i lagen om offentlig upphandling.

Du deltar även i viss mån i utvecklingen av enhetens och myndighetens övriga arbetssätt och metoder.

Kvalifikationer

Du som söker denna tjänst ska ha

  • högskoleutbildning om minst 3 år inom förvaltning, samhällsvetenskap, juridik, ekonomi eller som vi bedömer motsvarande
  • minst 3 års erfarenhet av arbete med upphandling inom offentlig verksamhet (stat, kommun, region)
  • god kunskap om regelverket inom offentlig upphandling.

För tjänsten är det särskilt meriterande om du har

  • utbildning i offentlig upphandling
  • diplomering eller certifiering som upphandlare
  • erfarenhet av arbete med att utveckla upphandlingsprocesser
  • god vana vid att arbeta i Excel och databaser
  • erfarenhet av att arbeta i ett elektroniskt upphandlingssystem.

Upphandlingsfunktionen är en viktig servicefunktion för hela myndigheten. Därför krävs mycket god förståelse för vårt konsultativa arbetssätt, integritet hos dig och stabilitet. Andra krav är förmågan att kunna jobba självständigt, problemlösande analysförmåga och sinne för struktur och ordning. Med så många kontaktytor internt och externt är det givet att även god samarbets- och kommunikationsförmåga är väsentligt.

Vidare har du mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska samt har motsvarande goda kunskaper på engelska. Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt

Anställningen är placerad i Göteborg.

Vi kan erbjuda ett spännande arbete i moderna lokaler i Gullbergsvass, några minuters promenad från Centralstationen. Anställningen är en tillsvidareanställning med befattningen upphandlare. Havs- och vattenmyndigheten tillämpar sex månaders provanställning och individuell lönesättning. Tillträde snarast.



Anställningsform
Tillsvidareanställning

Anställningens omfattning
Heltid

Tillträde
Enligt överenskommelse

Löneform
Månadslön

Sysselsättningsgrad
100 %

Ort
Göteborg

Referensnummer
2017/86

Kontakt
Sara Grahn
010-698 6373

Facklig företrädare
Per Olsson
Saco-S genom Saco-föreningen vid Havs- och vattenmyndigheten
010-698 6000

Stig Thörnqvist
OFR-S genom ST inom HaV
010-698 6000

Skapa en jobbevakning och få ett mejl en gång i veckan med alla lediga tjänster!
 

Prenumerera, Karriärbrev
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

Fler lediga jobb