Vill du främja skäliga arbetsvillkor med hjälp av upphandling?

Vi söker en engagerad och erfaren jurist med inriktning på arbetsrätt och upphandling som vill bli en del av vårt team av kompetenta medarbetare. Vi utvecklar stöd och vägledningar i syfte att främja skäliga arbetsvillkor när myndigheter och enheter upphandlar. Vi jobbar bland annat med att ta fram kontraktsvillkor som innebär att den leverantör som tilldelas ett kontrakt förbinder sig att tillförsäkra de arbetstagare som utför arbetet vissa arbetsrättsliga villkor. För att lyckas i detta arbete behöver vi din kompetens!

Tjänsten tillhör vår hållbarhetsenhet men verksamheten hos oss bedrivs över hela myndigheten. Vi samverkar med andra myndigheter och organisationer, såväl svenska som utländska, och i din roll kommer du att representera oss i dessa sammanhang.

Vill du utveckla nya stöd och vägledningar?

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer vara att ta fram arbetsrättsliga villkor i samråd med arbetsmarknadens parter och annat stöd och vägledning inom området. I juni 2017 trädde nya bestämmelser i upphandlingslagarna i kraft som innebär att vissa upphandlingar ska innehålla särskilda arbetsrättsliga villkor. Du kommer fungera som en av myndighetens experter och vara en nyckelspelare i arbetet med att leverera stöd på det här området.

Arbetsuppgifter

  • Utveckla stöd för upphandlingar med arbetsrättsliga villkor, vilket innebär att i samverkan med andra medarbetare ansvara för, samordna och planera utveckling och uppdatering av stöd
  • Utveckla stöd inom upphandling och arbetsmiljö och medverka till att ta utveckla stöd för sociala hänsyn i upphandling i övrigt
  • Utveckla och förvalta metodik för behövlighetsbedömning och analysera, identifiera och prioritera branscher/yrkesområden/upphandlingsområden där det finns behov av att ta fram arbetsrättsliga villkor
  • Utveckla och förvalta arbetsrättsliga villkor i dialog med arbetsmarknadens parter inom olika avtalsområden
  • Samverka med arbetsmarknadens parter och andra aktörer inom området exempelvis branschorganisationer, upphandlande myndigheter/enheter och berörda myndigheter
  • Ta emot och svara på specifika frågor relaterade till arbetsrättsliga villkor och arbetsmiljö
  • Juridiskt kvalitetsgranska stöd som tas fram inom hållbarhetsområdet

Vem söker vi?

Vi söker dig som vill vara med och fortsätta att utveckla en modern myndighet, har ett stort samhällsintresse och som tror på möjligheterna med offentliga affärer. Du har en förmåga att snabbt sätta dig in i såväl juridiska som mer allmänna komplexa frågor, ständigt med kunden i fokus. Du har god samarbetsförmåga, söker samverkan med kollegor och omgivning och skapar delaktighet i stödet till myndighetens kunder. Du är resultat och lösningsorienterad och har ett objektivt förhållningssätt. Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och lämplighet.

Dina kvalifikationer

  • Du har en jur.kand. eller motsvarande affärsjuridisk examen
  • Du har minst 3 års arbetslivserfarenhet av arbete med upphandlingsrelaterade frågor eller arbetsrättsliga frågor
  • Du har god kunskap om upphandlingsjuridiska frågor
  • Du har god kunskap om arbetsrättsliga frågor
  • Du har mycket god förmåga att uttrycka sig pedagogiskt i tal och skrift på svenska och engelska

Meriterande

  • God kunskap om svensk arbetsmarknad, kollektivavtal och arbetsrätt
  • och erfarenhet från arbete inom området
  • Erfarenhet av utredningsarbete av arbetsvillkor på svensk arbetsmarknad
  • Kunskap och erfarenhet av förhandlingsarbete inom det arbetsrättsliga området
  • Erfarenhet av praktiskt upphandlingsarbete
  • Erfarenhet av att föreläsa/hålla i utbildningar

Om Upphandlingsmyndigheten

Vår vision är sunda offentliga affärer för en hållbar framtid. Vi är i dagsläget ca 75 medarbetare med olika kompetenser och bakgrunder. Vi sitter i nyrenoverade, aktivitetsbaserade lokaler i Solna, nära allmänna kommunikationer.

Anställning och ansökan

Vi söker en medarbetare för en tillsvidareanställning som inleds med 6 månaders provanställning.

Vi samarbetar i reksyteringen med Experis. För mer information om tjänsten är du välkommen att kontakta ansvariga rekryteringskonsulter Malin Magnusson 08-736 28 47 alt malin.magnusson@se.experis.com eller Katarina Thomasson 08-736 11 26 katarina.thomasson@se.experis.com. Facklig kontaktperson är Anna Christiansson, saco-s, 08-586 217 26

Skicka din ansökan senast den 22 mars. Bifoga CV och personligt brev där du beskriver varför du är rätt person för tjänsten.

Välkommen med din ansökan!