Landstinget Sörmland och Region Västmanland söker en inköpsjurist till Eskilstuna eller Västerås

Inköpsjurist som vill göra skillnad

Ref. nr: RVLS-18-019
Sista ansökan: den 9 december 2018

Är du en utbildad jurist med ett stort intresse för offentlig upphandling och inköp som vill bidra och göra en skillnad med ditt arbete? Tycker du dessutom om utmaningar, att ingen dag är den andra lik och gärna engagerar dig i utvecklings- och förbättringsarbete? Då kan vi erbjuda dig en tjänst som kommer passa dig utmärkt.

Landstinget Sörmland och Region Västmanland söker en inköpsjurist till kontoret i Eskilstuna eller Västerås som är intresserad av att arbeta med kvalificerad juridisk rådgivning och utveckling och förbättringsarbeten till alla landstingets och regionens verksamheter inom upphandlings- och avtalsområdet.

Om oss
Region Västmanland och Landstinget Sörmlands främsta uppgift är att se till att invånarna i länet respektive regionen får tillgång till en väl fungerande hälso- och sjukvård. Målet för Region Västmanland är att länets alla invånare ska ha en god hälsa och tillgång till en vård som är jämlik, tillgänglig och patientsäker. Landstinget Sörmland jobbar för en jämlik hälsa, levande kultur i en hållbar, livskraftig region med ambitionen att år 2025 ska Sörmland vara Sveriges friskaste län. Som en del i det arbetet bygger Sörmland nytt, förändrar, utvecklar och rustar upp för att möta framtidens hälso- och vårdbehov. Landstinget Sörmland och Region Västmanland har en gemensam inköpsfunktion, Inköp Sörmland-Västmanland, som fungerar som stöd- och expertfunktion i alla typer av inköpsfrågor. Inköp ansvarar årligen för inköp för ca 6 miljarder kronor. Att arbeta på inköp Sörmland Västmanland innebär att du är med och skapar förutsättningar och bidrar till att Landstinget Sörmland och Region Västmanland uppfyller sina respektive uppdrag och mål. Här arbetar idag ca 40 personer stationerade på fyra orter, Västerås, Katrineholm, Nyköping och Eskilstuna. Vissa resor i tjänsten förekommer därav.

Dina arbetsuppgifter
I rollen som inköpsjurist ger du kvalificerad juridisk rådgivning och stöd till landstingets och regionens alla verksamheter inom upphandlings-och avtalsområdet. Du kommer även att ha ett nära samarbete med våra inköpare och övriga medarbetare inom inköpsorganisationen. Vi tror att du trivs med och kan kommunicera med olika människor och grupper på ett professionellt och tydligt sätt. Arbetet som inköpsjurist är ett omväxlande arbete tillsammans med kunniga och trevliga kollegor som fyller en viktig samhällsfunktion och som präglas av ett stort engagemang för både våra kunder och våra arbetsuppgifter.

I arbetsuppgifterna ingår bland annat följande:

• Företräda landstingen i domstol i mål och ärenden inom Inköps verksamhetsområde
• Utarbeta styrdokument, mallar och andra yttranden
• Leda och/eller delta som sakkunnig i arbetsgrupper
• Granska upphandlingsdokument
• Granska och tolka avtal
• Genomföra sekretessbedömningar vid utlämnande av handlingar
• Genomföra utbildningar

En viktig del i ditt arbete består i att vara delaktig i utveckling och kvalitetssäkring av inköpsfrågor genom att bidra med dina kunskaper. Du kommer att ingå i olika utvecklings- och förbättringsarbeten i syfte att utveckla inköpsverksamheten. Detta genom både utbildning, framtagning av styrdokument och genom att leda olika arbetsgrupper. Möjligheten att påverka och att göra en skillnad i slutändan tycker vi är stimulerande och det är något vi hoppas du delar med oss.

Din kompetens
Vi söker dig med juristexamen eller jur. kand examen som har goda teoretiska kunskaper och gärna erfarenhet av arbete med upphandlingsjuridik och avtalsrätt. Har du dessutom ett stort intresse för upphandling och avtalsfrågor inom offentlig verksamhet är det meriterande. Då språket är vårt viktigaste verktyg för att skapa förtroende i mötet med våra kunder så tror vi att du har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift och att anpassa ditt språk efter mottagaren. Du är pedagogisk och duktig på att både lyssna och förklara. Som person är du ansvarstagande och självständig i ditt arbete. Du är vidare en ödmjuk och trygg person som driver, planerar, organiserar och prioriterar ditt arbete på ett effektivt sätt och det är viktigt för dig att hålla de tidsramar som ställts upp. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Anställningsform och sysselsättningsgrad
Tjänsten är en heltidstjänst, tillsvidare med placeringsort företrädelsevis i Eskilstuna eller Västerås.

Information om tjänsten lämnas av
Teemu Lehtimäki, Inköpschef, 076- 786 81 26, teemu.lehtimaki@dll.se
Fackliga företrädare söks via växeln, 0155-24 50 00.

Kom och jobba hos oss på Inköp Sörmland-Västmanland!

Välkommen med din ansökan, inklusive CV, senast 2018-12-09.
Intervjuer kan komma att ske löpande.

Se våra förmåner
http://www.landstingetsormland.se/extra-ingang/Jobba-hos-oss/Jobba-hos-oss/Vara-formaner/

Följ oss gärna på
https://www.facebook.com/lstsormlandJobbahososs

Vi har i vissa fall skyldighet att kontrollera om en person förekommer i misstanke- och eller belastningsregistret. Det kan ske på två sätt, endera begär landstinget ut uppgiften själv eller också uppmanas du att begära ut utdrag för att kunna visa upp innan anställning. Vi begär i undantagsfall att du visar upp registerutdrag även vid tillsättning av andra tjänster än de som avses ovan. Blir du aktuell för anställning kommer du att informeras om vad som gäller för den tjänst du sökt.

Vi gör aktiva val vid exponering och rekryteringsstöd och undanber oss därför direktkontakt av bemannings- och rekryteringsföretag.


Ref. nr: RVLS-18-019
Sista ansökan: den 9 december 2018