Om arbetsplatsen
Det tidigare Upphandlingscentret i kommunalförbundets regi som varit ett samarbete mellan Norrköping och Linköping kommer nu att delas upp och resultera i en upphandlingsverksamhet per respektive kommun. I Linköpings kommun kommer Upphandlingsverksamheten att vara placerad under VSS, Verksamhetsstöd och service, som i dagsläget har fem verksamheter där totalt ca 190 personer arbetar.
Från 2020-01-01 kommer Upphandling ingå som en ny verksamhet under VSS. Upphandlingsverksamheten i Linköpings kommun kommer att utökas i förhållande till det tidigare Upphandlingscentret och kommer framöver även innefatta områdena Inköp och E-handel. Placeringen kommer initialt att vara Hertig Karlsgatan 2 i centrala Linköping och till årsskiftet 21/22 sker en flytt till nybyggda lokaler i Ebbepark.
Arbetsbeskrivning
Du kommer arbeta mot kommunens förvaltningar, men framför allt ha ett nära samarbete med kommunens IT-funktion, LKDATA. Kommunen har höga ambitioner avseende digitalisering och IT och arbetar med portföljstyrningsmodellen PM3 och objektstyrning av IT, enligt PM3. IT-funktionen jobbar även enligt ITIL Service management och är certifierad enligt ISO 20 000. Som IT-upphandlare kommer du ha en viktig roll i detta arbete. Du kommer att leda och driva projekt i form av komplexa IT-upphandlingar (telekommunikation, hårdvara, programvaror, system, IT-konsulttjänster, drift och andra IT-tjänster). Du har en styrande, konsultativ och stödjande roll gentemot verksamheterna. Arbetet kräver taktiskt och strategiskt tankesätt samt en hög grad av affärsmässighet och förståelse för IT-frågor.
Kvalifikationer
Du har högskoleutbildning inom ekonomi, IT, juridik, inköp/upphandling eller annan utbildning som av arbetsgivaren anses motsvarande. Utbildning och kunskap inom Offentlig Upphandling (LOU) är meriterande. Fördjupningskurser inom exempelvis allmänna villkor inom IT-branschen, behovs- och marknadsanalys, kravfångst, avtalsutformning och informationssäkerhet är meriterande. Vi ser gärna att du har dokumenterad erfarenhet av genomförd IT-systemupphandling och arbete med upphandling av verksamhetssystem.
För att lyckas i tjänsten har du ett affärstänk i kombination med fokus på det juridiska perspektivet. Vi ser gärna att du har dokumenterad erfarenhet som upphandlare med tvåstegsförfaranden, t.ex. förhandlat förfarande. Erfarenhet av förnyad konkurrensutsättning från ramavtal (SIC, SKI) är meriterande, liksom kunskap om e-upphandlingsverktyg. För att förstå och vägleda kravsställaren är även viss kunskap om IT meriterande. Du har god förmåga att uttala dig på svenska i tal och skrift då du kommer formulera tydliga krav mot anbudsgivare. Kunskap om Office-paketet (Word och Excel) är ett krav.
Som Upphandlare är du trygg och stabil och har mod att agera efter din övertygelse. Du har god förståelse för hur människor tar till sig budskap och anpassar med tydlighet information till mottagaren. Tjänsten innebär samarbete med såväl IT-enhet som verksamhetspersoner vilket ställer krav på god samarbetsförmåga. Du har lätt för att skapa kontakter och är social och uttåtriktad i yrkesmässiga sammanhang. Din förståelse för och tillämpning av affärsmässiga principer är god där du arbetar mot mål och fokuserar på resultat. Strukturerad, planerad och organiserad är egenskaper som beskriver dig som person och du arbetar utifrån ett serviceinrikat synsätt. Du är väl insatt i upphandlingsarbete där din förståelse för de fackmässiga termerna i arbetet är särskilt bra och du underhåller kontinuerligt din specialistkunskap.
Information om tjänsten
Tillträde: 2020-03-01 eller enligt överenskommelse
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Sysselsättningsgrad: 100 %
Antal lediga befattningar: 1
Sista ansökningsdatum: 2020-01-07
Referensnummer: 4344
Kontaktperson
Daniel Czitrom, Upphandlingsstrateg, 013-29 48 61
Richard Blagus, Verksamhetschef, 013-20 56 95
Jennifer Wiktander, HR-konsult, 013-20 84 72
Britt-Marie Sandström, Facklig företrädare Vision, 013-20 71 40
Janin Tekkeden, Facklig företrädare, SACO, 013-26 32 44
Om Verksamhetsstöd och service