Micasa Fastigheter söker Inköpschef

Vi söker dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm. Micasa Fastigheter i Stockholm AB är ett fastighetsbolag som äger och förvaltar Stockholms stads omsorgsfastigheter. Vi står inför en spännande utveckling då Micasa Fastigheter fått i uppdrag att bygga ett flertal nya vård- och omsorgsboenden de kommande åren.

Trivs du med många kontakter och vill jobba både operativt och strategiskt med inköpsfrågor? Vi söker en inköpschef som vill utveckla Micasa Fastigheters inköpsorganisation till en modern funktion. Till din hjälp har du två upphandlare och en inköpsassistent på halvtid. Det finns också ett kollegialt utbyte i staden och ett samarbete mellan stadens bolag.

Inköpsenheten ansvarar för att stötta organisationen vid inköp och upphandling så att Micasa Fastigheter har tillgång till de varor samt konsult- och entreprenadtjänster som krävs för att vi ska kunna utföra vårt uppdrag. Enheten är både operativ, då alla på enheten utför egna upphandlingar, och strategisk, genom att bidra med expertstöd på upphandlingsområdet. Som inköpschef rapporterar du till chefen för administrativa avdelningen.

Micasa Fastigheter har ett modernt kontor på Nordkapsgatan 3 i Kista och erbjuder ett omväxlande och givande arbete i ett annorlunda fastighetsbolag med öppen, prestigelös och välkomnande atmosfär.

Huvudsakliga ansvarsområden och arbetsuppgifter

Du leder arbetet för inköpsenheten och har personalansvar för två upphandlare samt leder och styr de konsulter som hjälper oss med upphandlingar. Du planerar, driver och genomför också egna upphandlingar. Som inköpschef ansvarar du bland annat för att:

  • Säkerställa att konkurrensen utnyttjas på ett affärsmässigt sätt och så att varor och tjänster köps in kostnadseffektivt, till rätt kvalitet och med minsta möjliga miljöpåverkan
  • Driva arbetet med att utveckla och tydliggöra processer inom inköpsområdet, i nära samarbete med dina medarbetare och beställare inom bolaget
  • Utbilda bolagets anställda och informera om aktuella inköps- och upphandlingsfrågor
  • Följa utvecklingen inom inköpsområdet samt bevaka rättsutvecklingen inom offentlig upphandling och ta de initiativ som behövs
  • Säkerställa att lagar och regler samt stadens program och riktlinjer efterlevs vid inköp och upphandlingar
  • Löpande följa upp och rapportera verksamheten samt informera bolagets ledning om läget

Kvalifikationer och erfarenhet

För att vara redo att leda vårt inköpsarbete ser vi att du har:

  • Tidigare erfarenhet av funktions- och/eller personalansvar, och det är meriterande om du har erfarenhet av att driva utvecklingsarbete och att leda i förändring
  • Eftergymnasial utbildning inom relevant område, t.ex. inköp, juridik, ekonomi, eller byggteknik
  • Flera års erfarenhet av arbete med upphandlingsrelaterade frågor, och goda kunskaper i avtalsjuridik
  • Erfarenhet av offentlig upphandling enligt LOU
  • Kunskaper om AMA-AF, AFF, AB, ABT och ABK och dess tillämpningar

Vi ser det som en fördel om du har goda kunskaper inom entreprenadjuridik och har arbetat mot/i byggbranschen. Det är meriterande om du har genomfört upphandlingar enligt LOU med inriktning mot fastighetsdrift, entreprenader och teknikkonsulter.

Personliga egenskaper

Du trivs i ledarrollen och har god förmåga att skapa engagemang och delaktighet. Du är analytisk och har lätt att se samband och helheter, och har förmåga att driva processer framåt och att arbeta strukturerat. Du är bra på att arbeta konsultativt och lösningsinriktat, och tycker om att erbjuda god service till kärnverksamheterna.

Eftersom tjänsten innefattar många interna och externa kontakter ställs höga krav på din förmåga att samarbeta och skapa goda relationer, och du behöver därför ha en god kommunikativ förmåga och personlig mognad. Rollen ställer höga krav på gott omdöme, god etik och hög integritet då du ska förhålla dig gentemot lagar, förordningar, avtal och både interna och externa intressenter i ditt dagliga arbete.

Om Micasa Fastigheter

Micasa Fastigheter i Stockholm AB är ett fastighetsbolag som ingår i koncernen Stockholms Stadshus AB. Vår huvudsakliga uppgift är att tillhandahålla välskötta, trygga och tillgängliga bostäder med rimliga hyror till stadens äldre, personer med funktionsnedsättning samt till av staden prioriterade grupper med svag ställning på bostadsmarknaden. Micasa Fastigheter äger och förvaltar ca 120 fastigheter som omfattar drygt 1 miljon kvadratmeter. Omsättningen är ca 1 miljard kronor. Våra miljö- och energiledningssystem är certifierade enligt ISO 14001 och 50001. Micasa Fastigheters värdegrund bygger på engagemang, nytänkande, omtanke och kunskap. De fyra ledorden ska ses som ett förhållningssätt som genomsyrar alla områden och allt vi gör inom ramen för vår verksamhet. Läs gärna mer om oss på vår hemsida eller besök oss på Facebook.

Ansökan

Urval och intervjuer sker löpande så skicka gärna din ansökan så snart som möjligt. Har du frågor är du välkommen att kontakta HR-specialist Emilia Madeon (08-508 360 54) eller rekryterande chef Monica Slama (08-508 360 00). Du kan också kontakta oss via info@micasa.se.

Välkommen med din ansökan!


Anställningsform
Tillsvidare

Anställningens omfattning
Heltid

Tillträde
Enligt överenskommelse
Antal lediga befattningar
1
Sysselsättningsgrad
100%

Kontakt
Monica Slama
Chef administrativa avdelningen
08-508 360 00

Emilia Madeon
HR-specialist
08- 508 360 54

Facklig företrädare
Annette Criborn
Vision
08-508 360 00

Anne Tawastman
SACO
08-508 360 00

Sista ansökningsdag
2018-02-25