Mölndals stad söker Avtalscontroller

I Mölndals stad är vi stolta över att ha Sveriges viktigaste jobb där vi tillsammans skapar bästa möjliga vardag för våra medborgare. Med mod och kreativitet utvecklar vi våra verksamheter och bidrar till att Mölndal blir en ännu bättre plats att leva och jobba i. Välkommen att göra skillnad i människors vardag varje dag!

Söker du ett arbete där du själv får växa samtidigt som du skapar välfärd? Där du har möjlighet att påverka och göra skillnad för såväl medborgare som företagare? Vi erbjuder dig en stimulerande arbetsplats där du kan utvecklas och där vi tillsammans bidrar till att uppfylla stadens vision.

Vill du vara med och utveckla Mölndals stads strategiska inköpsarbete?

Stadens huvudsakliga försörjning av varor och tjänster tillgodoses genom ramavtal som den centrala upphandlingsenheten ansvarar för att tillhandahålla. Upphandlingsenheten har idag 8 medarbetare som är placerade i stadshuset, där upphandlare, upphandlingsassistent och e-handelsadministratör jobbar tillsammans i en grupp med hög kompetens och stort engagemang.
Det övergripande målet är att genom bra upphandlingar och utvecklad e-handel effektivisera stadens inköp. Som ett led i detta arbete ingår att utveckla arbetet med inköpsstyrning och avtalsuppföljning. Upphandlingsenheten är inne i ett spännande utvecklingsskede och du kommer att ha en viktig roll med att påverka och forma utvecklingen tillsammans med enhetens medarbetare.

Arbetsuppgifter

Rollen som avtalscontroller är en ny tjänst där det förutsätts att du som söker både har intresse och kompetens att ta egna initiativ för att utveckla tjänsten och dess innehåll.
Vi erbjuder dig en möjlighet att bidra till utvecklingen på upphandlingsenheten vid införandet av den nya tjänsten som avtalscontroller. Vår ambition är att med dig i spetsen, införa och utveckla arbetssätt kopplat till strategisk avtalsuppföljning och inköpsstyrning.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är följande:
– Utveckla verktyg och metoder för analys av stadens inköp
– Framtagande av spendanalyser, analys och rapportering av stadens inköpsmönster för att identifiera besparingspotential
– Framtagande av relevanta nyckeltal
– Uppföljning av ramavtalstrohet
– Planera och koordinera avtalsuppföljningar
– Kontroll och samordning av direktupphandlingar

Du kommer även till viss del att tilldelas egna upphandlingar och ansvarar för att självständigt projektleda upphandlingsarbetet genom hela upphandlingsprocessen.

Kvalifikationer

Vi söker dig som är resultatinriktad, som stimuleras av utvecklingsarbete och som vill kunna påverka. Du har relevant eftergymnasial utbildning med inriktning mot ekonomi, inköp/offentlig upphandling, analys, juridik eller likvärdigt eller har arbetlivserfarenhet som bedöms motsvarande. Du ska ha dokumenterad erfarenhet av upphandlingsarbete/inköpsarbete samt arbete med avtalsuppföljning eller ekonomistyrning. Du är en van IT-användare och har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift. Du ska arbeta självständigt, kunna samverka med andra, vara lösningsfokuserad och flexibel.
Som person är du analytisk, noggrann, ansvarstagande samt har integritet och är orädd för nya arbetsuppgifter. Du har god förståelse för ekonomistyrning, nyckeltal som styrmedel och uppföljningsmekanismer, där stor vana av och kunskap i Excel är viktigt.

Det är meriterande om du har:
– erfarenhet av strategiskt inköp och kategoristyrning
– praktiskt arbete med e-handel i offentlig verksamhet
– erfarenhet av Agresso, Visma Proceedo, TendSign eller liknande verktyg

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Anställningens omfattning

Tillträde enligt överenskommelse

Ansökan

Referensnummer:   A760365

Övrigt

Vi ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund. Behöver du hjälp med att söka tjänsten? Kontakta kundservice på 0771-693 693.

Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Inför rekryteringsarbetet ha vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.


Sista ansökningsdag
2018-03-21

Anställningsform
Tillsvidareanställning

Omfattning
Heltid

Antal tjänster
1

Kontaktperson
Jonna Eriksson
Upphandlingschef
031-315 12 71

Fackliga företrädare
Åsa Kramér
Saco
031-315 14 36 Tillgänglig from 19 mars
asa.kramer@molndal.se

Martina Halldin
Vision
031-315 35 62
martina.halldin@molndal.se

Skapa en jobbevakning och få ett mejl en gång i veckan med alla lediga tjänster!
 

Prenumerera, Karriärbrev
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

Fler lediga jobb