Polisen söker Chef till inköpsenheten vid ekonomiavdelningen

Vill du vara med och utveckla inköpsverksamheten på Sveriges största myndighet?

Polismyndighetens uppdrag är att minska brottsligheten och öka tryggheten i samhället. Människor ska känna sig trygga där de bor och vistas. Myndigheten består av drygt 29 600 medarbetare och är organiserade i sju regioner, ett antal gemensamma avdelningar samt ett kansli.

Ekonomiavdelningen ansvarar för Polismyndighetens finansiella styrning, miljöledning, inköpsverksamhet, verksamhetsplanering och analys, service, lokalförsörjning samt den verksamhet som bedrivs vid ekonomienheterna inom en polisregion eller avdelning.
Vid ekonomiavdelningen finns ca 430 anställda.

Inköpsenheten bidrar till att Polismyndigheten har rätt varor och tjänster i verksamheten och att upphandlingen sker effektivt, affärsmässigt och strategiskt.
Inköpsenhetens ansvar omfattar bland annat upphandling, inköp, juridiska frågor kopplat till inköpsområdet, myndighetens centrala lagerhantering samt avtals- och leverantörshantering inom indelade kategoriområden. Vid inköpsenheten finns ca 80 anställda.
Polisen anskaffar årligen varor och tjänster för drygt 4 miljarder kronor.

Direkt under ekonomichefen ansvarar du för att leda och utveckla polisens inköpsverksamhet.
Du ingår även i ekonomiavdelningens ledningsgrupp.

Arbetsbeskrivning

Som chef för inköpsenheten vid ekonomiavdelningen

ska du

  • tillsammans med ledningsgruppen bidra till att Polismyndighetens uppdrag genomförs och delta i myndighetens långsiktiga förändringsarbete.
  • verka för en miljö som stimulerar till samarbete, kreativitet och ständiga förbättringar
  • vara en företrädare för Polismyndigheten både externt och internt och arbeta för att stärka förtroendet för polisverksamheten

är du

  • verksamhetsansvarig och tillsammans genom dina medarbetare når du goda resultat som ger önskvärda effekter
  • arbetsgivare – du tar ansvar för och tillämpar arbetsgivarpolitiken inom din enhet för verksamhetens bästa
  • ledare – utifrån uppdraget coachar, motiverar, stödjer och skapar du förutsättningar för dina medarbetare att nå sin fulla potential

Kvalifikationer

har du

  • en akademisk utbildning med relevant inriktning
  • bred kunskap och flerårig erfarenhet av offentlig upphandling
  • erfarenhet från arbete inom offentlig sektor
  • flera års erfarenhet av att driva och leda i en komplex organisation tillsammans med andra chefer
  • erfarenhet av att leda och driva större förändrings- och utvecklingsarbete
  • ingått i ledningsgrupp

besitter du

  • god förmåga att kommunicera i tal och skrift
  • analytisk förmåga
  • förmåga att skapa struktur i komplex verksamhet, dra relevanta slutsatser samt omsätta dessa till verksamhetsnytta
  • förmågan att sätta mål och uppnå resultat som leder till önskvärda effekter
  • förmåga och vilja att initiera, motivera, driva och leda förändring
  • förmåga att tillvarata medarbetarnas potential i utveckling av verksamheten

Se hela kravprofilen här.

När vi anställer kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och ledarskapsförmågor. Som en del i urvalsprocessen kommer tester att användas.

Kontaktpersoner

Mer information om uppdraget lämnas av Jan Andersson, avdelningschef, 070-677 51 07.

Information om rekryteringsprocessen lämnas av chefsrekrytering@polisen.se

Fackliga företrädare

Anna Owens, SACO 076-767 44 70
Sofia Ask, Polisförbundet, tfn 010-563 87 10
Johan Gertz, Fackförbundet ST, tfn 010-56 770 92
Karna Tillheden, SEKO Polisen, tfn 010-561 66 27

Övrig information

Anställning

-Tillsvidare anställning med ett förordnande för befattningen i fyra år med möjlighet till förlängning.-Anställningen kan komma att inledas med en provanställning
-Placering i Stockholm

Säkerhetsklassning
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning, med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen, kan komma att genomföras före anställning. Anställningen kräver svenskt medborgarskap.

Ansökan
Genom din ansökan samtycker du till att dina personuppgifter behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev. Ansökan skickas till jobb.chef@polisen.se eller till adressen: Polismyndigheten, registratorskontoret, Box 12256, 102 26 Stockholm. Märk din ansökan med ref. nr. A200.875/2018 i mailets ärendemening.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan via papperspost.

Polismyndigheten
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med cirka 29 500 medarbetare. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Varmt välkommen med din ansökan senast den 2 maj 2018!


Skapa en jobbevakning och få ett mejl en gång i veckan med alla lediga tjänster!
 

Prenumerera, Karriärbrev
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

Fler lediga jobb