Polismyndigheten söker erfaren upphandlare till it-avdelningen som vill göra skillnad på riktigt

Diarienummer: A030.448/2019
Ansök senast den 4 februari 2019

Vill du bli en av oss som driver Polisens inköp inom it och telefoni framåt och därigenom möjliggör att våra poliser får det it-stöd och verktyg som de behöver för att kunna ge ökad säkerhet för våra medborgare?

Beskrivning av arbetsplatsen

Som anställd på it-avdelningen är du delaktig i ett viktigt samhällsuppdrag med många spännande verksamhetsområden och en möjlighet att göra skillnad på riktigt.

Våra system används i polisernas vardag – dygnet runt, året runt. Från ett ingripande mitt i natten till att färdigställa en förundersökning inför en rättegång.

Polisens it-avdelning har cirka 800 anställda och ansvarar för all it som används av myndighetens cirka 30 000 medarbetare. Sektionen it-inköp tillhör it-avdelningens kansli med uppdrag att aktivt verka för en effektiv nationell inköpsprocess i syfte att uppnå bästa totalekonomi för Polisen samt bidra till att Polisens övergripande mål uppfylls på ett rättsäkert sätt.

Gruppen it-upphandling inom sektionen it-inköp består idag av 11 personer inklusive gruppchef och ansvarar för Polisens samtliga offentliga upphandlingar och förnyade konkurrensutsättningar inom it- och telefoniområdet. Vi söker nu ytterligare en erfaren upphandlare till vårt starka team, hos oss på it-inköp får du möjlighet att arbeta med utmanande och intressanta upphandlingsuppdrag i nära samarbete med den polisiära verksamheten.

Är du vår blivande kollega?

Beskrivning av arbetsuppgifter

I din roll som upphandlare ansvarar du för att:

• Självständigt genomföra och leda större it-upphandlingar och förnyade konkurrensutsättningar från it-ramavtal av ofta hög komplexitet och stora värden, i enlighet med lagen om offentlig upphandling (LOU) och lagen om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet (LUFS)
• Medverka i flera parallella uppdrag i hela processen, från förberedande behovs- och marknadsstudier och framtagande av upphandlingsdokument till framtagande av avtal och upphandlingsuppföljning
• Ge kvalificerat stöd och råd i upphandlingsfrågor
• Bedriva arbetet i nära samarbete med interna kunder (s.k. produktägare) och kollegor från andra delar av organisationen men även nära samverka med övriga roller inom inköpsorganisationen
• Samverka med andra myndigheter vid eventuella samordnade upphandlingar
• Identifiera och driva förbättringsaktiviteter inom det egna verksamhetsområdet samt bidra i inköpsorganisationens utvecklingsarbete
• Vid behov genomföra utbildningar i upphandlingsfrågor

Kvalifikationer

Vi söker dig som har:

• Akademisk examen inom juridik, ekonomi eller teknik, eller YH/KY-utbildning inom offentlig upphandling eller motsvarande längre utbildning om minst två (2) år som anses relevant för arbetet med kvalificerade upphandlingar och förnyade konkurrensutsättningar
• Tidigare dokumenterad arbetslivserfarenhet om minst fem år av att självständigt genomföra kvalificerade upphandlingar för offentlig verksamhet som omfattas av LOU

Du behöver behärska svenska mycket väl, både i tal och skrift

Meriterande

Det är meriterande om du har erfarenhet av att självständigt genomföra kvalificerade upphandlingar och/eller förnyade konkurrensutsättningar för offentlig verksamhet och detta:

• inom it-och telekomområdet
• på eller för en större organisation med >3000 anställda
• inom ramen för metoden kategoristyrning, och/eller
• enligt LUFS

Personliga egenskaper

För att trivas i och lyckas med arbetet hos oss krävs att du är strukturerad och noggrann i ditt arbete samt har en god förmåga att arbeta såväl självständigt som tillsammans med kollegor. Vi ser vidare att du är någon som gärna tar egna initiativ och är drivande i uppdrag, är resultatinriktad och har en god analytisk förmåga.

Med tanke på din roll och ansvar är det en förutsättning att du har hög integritet, uttrycker dig mycket väl i tal och skrift på svenska, är prestigelös samt delar med dig av dina kunskaper och erfarenheter.

Vi kommer att lägga mycket stor vikt vid personlig lämplighet.

Kontaktperson

Vill du veta mer? Välkommen att kontakta Michal Kasina, chef för it-upphandling, tfn 010-563 48 49.

Fackliga representanter

Facklig information lämnas av: Anna Owens SACO, tfn 076-7674470; Sofia Ask, Polisförbundet, tfn 010-563 87 10; Johan Gertz, Fackförbundet ST, tfn 010-56 770 92 Karna Tillheden, SEKO Polisen, tfn 010-561 66 27

Övrig information

Arbetsort: Stockholm, Kungsholmen
Anställningsform: Tillsvidareanställning som inleds med 6 månaders provanställning
Omfattning: Heltid
Arbetstid: Dagtid
Tillträde: Enligt överenskommelse

Anställningen kräver svenskt medborgarskap.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning (med registerkontroll och säkerhetsintervju enligt säkerhetsskyddslagen) genomförs före anställning.

Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för Polisen.

Vi erbjuder en arbetsplats med många intressanta arbetsuppgifter och yrkesgrupper. Vi bedriver vår verksamhet med det engagemang, den tillgänglighet och den effektivitet som vårt uppdrag kräver. Polisen arbetar aktivt med jämställdhet och mångfald och strävar efter att skapa en arbetsplats där skiftande erfarenhet och bakgrund tas till vara. Våra anställda har tillgång till ett friskvårdsutbud med goda träningsmöjligheter. 

Ansökan

Välkommen med din ansökan bestående av personligt brev och CV (inga betyg eller intyg) senast den 4 februari 2019 Vi tar endast emot bilagor i pdf- eller doc-format.

Skicka din ansökan via e-post till jobb.na@polisen.se.
Märk din ansökan med diarienummer: A030.448/2019 i mailets ärendemening.

Har du skyddad identitet söker du genom att skicka in din ansökan via post till: Polismyndigheten, Box 122 56, 102 26 Stockholm eller kontakta hr.support@polisen.se

Den rättsliga grunden för behandling av personuppgifter är att du som kandidat samtycker till sådan behandling som en del av ansökan till tjänsten, där du som kandidat väljer vilken typ av personuppgifter som delas med Polismyndigheten i detta avseende. Observera att du som kandidat är berättigad att när som helst dra tillbaka det nämnda samtycket genom att kontakta Polismyndigheten.

Dina personuppgifter behandlas hos oss under rekryteringsprocessen och i den utsträckning detta är nödvändigt för att uppfylla lagstiftningen, dock längst två år. Du som kandidat kan när som helst kontakta Polismyndigheten för att utöva rätten att få tillgång till, korrigera eller radera personuppgifter. Även för att begränsa eller invända mot behandlingen av din data samt rätten till dataportabilitet. Dessutom har du som kandidat rätt att lämna ett klagomål till dataskyddsmyndigheterna när det gäller behandling av dina personuppgifter.

De personer som har tillgång till personuppgifterna är rekryterande chef samt HR-konsulter hos Polismyndigheten. Har du frågor kring integritet, kontakta Polismyndigheten för ytterligare information. Mer information finns på www.polisen.se/personuppgifter/rattigheter

Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Polismyndigheten

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med cirka 30 000 medarbetare. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället.Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se


Diarienummer
A030.448/2019

Sista ansökningsdag
4 februari 2019

Skapa en jobbevakning och få ett mejl en gång i veckan med alla lediga tjänster!
 

Prenumerera, Karriärbrev
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

Fler lediga jobb