Arbetsplatsbeskrivning
Som anställd på polisens it-avdelning är du delaktig i ett viktigt samhällsuppdrag med många spännande verksamhetsområden. Hos oss får du möjlighet att göra skillnad på riktigt. Vi bidrar till polisorganisationens förmåga att kontinuerligt och på ett rättssäkert sätt tillgodose hela Polismyndigheten och dess drygt 32 000 medarbetares behov av produkter och tjänster inom it, vilket är till nytta för användarna och medborgarna.
I dagsläget består it-avdelningen av cirka 900 medarbetare som tillsammans sköter inköp, utveckling, drift och underhåll av it-stödet till myndighetens alla olika verksamhetsområden. Sektionen it-inköp tillhör It-avdelningens kansli med uppdrag att aktivt verka för en effektiv nationell inköpsprocess i syfte att uppnå bästa totalekonomi för Polismyndigheten samt bidra till att polisens övergripande mål uppfylls på ett rättsäkert sätt.
Gruppen it-upphandling inom sektionen it-inköp består idag av åtta personer inklusive gruppchef. Gruppen ansvarar för polisens samtliga offentliga upphandlingar och förnyade konkurrensutsättningar inom it- och telefoniområdet som även inkluderar entreprenader inom området, som ett led i realiseringen av verksamhetens mål.
Arbetsbeskrivning
Vi söker nu ytterligare en upphandlare med entreprenadinriktning till vårt starka team. Hos oss på it-inköp får du möjlighet att arbeta med utmanande och intressanta inköpsuppdrag i nära samarbete med den polisiära verksamheten. Vi söker dig som vill vara med och driva polisens inköp inom it och telefoni framåt och tillsammans med resterande team arbeta mot att förbättra och utveckla det It-stöd och verktyg som våra poliser behöver för att kunna ge ökad säkerhet för våra medborgare.
I din roll som it-upphandlare ansvarar du för att:
- Ge löpande rådgivning och stötta i inköpsfrågor
- Leda, planera, genomföra och administrera It-upphandlingar och förnyade konkurrensutsättningar från it-ramavtal i enlighet med lagen om offentlig upphandling (LOU) och lagen om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet (LUFS)
- Representera Polisen vid samordnade inköp mellan myndigheter
- Genomföra omvärldsanalyser genom marknadsdialoger, Request for Information (RFI) m.m
- Delta i behovs- och kravställningsarbetet utifrån ett inköpsperspektiv och genomföra omvärldsanalyser, ta fram upphandlingsstrategier och tidplaner m.m
Genomföra förhandlingar med leverantörer kopplade till inköp - Ta fram upphandlingsdokument
- Följa upp och utvärdera genomförda inköpsuppdrag samt delta vid implementation av avtal
- Identifiera och driva förbättringsaktiviteter inom det egna verksamhetsområdet samt bidra i inköpsorganisationens utvecklingsarbete
- Vid behov genomföra myndighetsinterna utbildningar i inköpsfrågor
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
- Akademisk examen inom juridik, ekonomi eller teknik, eller YH/KY-utbildning inom offentlig upphandling eller motsvarande längre utbildning om minst två (2) år som Polismyndigheten anser relevant för arbetet med upphandlingar och förnyade konkurrensutsättningar
- Minst tre års dokumenterad erfarenhet av att självständigt genomföra upphandlingar
- Goda kunskaper i svenska och engelska, såväl i tal som i skrift
Meriterande
Det är meriterande om du har erfarenhet av att självständigt genomföra kvalificerade upphandlingar för offentlig verksamhet och detta;
- inom entreprenadområdet (ABT) då en del av it-inköpen hanteras som entreprenader
- inom it-och telekomområdet
- på eller för en större organisation med >3000 anställda
- inom ramen för metoden kategoristyrning, och/eller
- enligt LOU/LUFS
Personliga egenskaper
För att trivas i och lyckas med arbetet hos oss krävs att du är strukturerad och noggrann i ditt arbete samt har en god förmåga att arbeta såväl självständigt som tillsammans med kollegor. Vi ser vidare att du är någon som gärna tar egna initiativ och är drivande i uppdrag, är resultatinriktad och har en god analytisk förmåga.
Med tanke på din roll och ansvar är det en förutsättning att du har hög integritet, är prestigelös samt delar med dig av dina kunskaper och erfarenheter.
Vi kommer att lägga mycket stor vikt vid personlig lämplighet.
Kontaktpersoner
Vill du veta mer? Välkommen att kontakta Mats Landberg, T.f. chef för it-Upphandling, tfn 0730-836291.
Har du frågor gällande rekryteringsprocessen kontakta HR-konsult Alice Andersson, alice.andersson@polisen.se
Fackliga företrädare
Facklig information lämnas av:
Fredrik Bergh, SACO, tfn 010-563 91 37
Sofia Ask, Polisförbundet, tfn 010-563 87 10
Johan Gertz, Fackförbundet ST, tfn 010-56 770 92
Karna Tillheden, SEKO Polisen, tfn 010-561 66 27
Övrig information
Anställningsform: Tillsvidareanställning som inleds med 6 månaders provanställning.
Arbetsort: Stockholm, Kungsholmen
Arbetstid: Flextid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Upphandlare, it-avdelningen, it-kansli, it-inköp, it-upphandling.
Anställningen kräver svenskt medborgarskap.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/
Ansökan
Välkommen med din ansökan bestående av personligt brev och CV (inga betyg eller intyg) senast den 7:e april 2020. Vi tar endast emot bilagor i pdf- eller doc-format.
I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter.
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Polismyndigheten behandlar de personuppgifter som du lämnar till myndigheten för att kunna handlägga din ansökan på ett effektivt och rättssäkert sätt. Polismyndigheten är enligt 5 kap. 2 § offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) skyldig att registrera allmänna handlingar. Dina uppgifter sparas i maximalt två år och kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Mer information finns på www.polisen.se/
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd, registrera dig inte i systemet utan ta kontakt med HR-konsult Alice Andersson, via e-post alice.andersson@polisen.se
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på www.polisen.se/
Varmt välkommen med din ansökan senast den 7:e april 2020!