Arbetsplatsbeskrivning
Som anställd på polisens It-avdelning är du delaktig i ett viktigt samhällsuppdrag med många spännande verksamhetsområden. Hos oss får du möjlighet att göra skillnad på riktigt. Vi bidrar till polisorganisationens förmåga att kontinuerligt och på ett rättssäkert sätt tillgodose hela Polismyndigheten och dess drygt 32 000 medarbetares behov av produkter och tjänster inom It, vilket är till nytta för användarna och medborgarna.
I dagsläget består It-avdelning av cirka 900 medarbetare som tillsammans sköter inköp, utveckling, drift och underhåll av It-stödet till myndighetens alla olika verksamhetsområden. Vi samverkar även i tekniska frågor och upphandlingar med andra rättsvårdande myndigheter inom landet samt bidrar aktivt till det rättsvårdande arbetet inom EU.
Sektionen It-inköp, består av tre grupper och är en del av It-kansliet. Sektionen tillhandahåller bl.a. stöd i genomförandet av upphandlingar och inköp, hantering av externa leverantörer, samt juridiskt stöd och expertkompetens inom upphandlings- och avtalsjuridik samt tillhörande rättsområden. Sektionen har en drivande och proaktiv roll när det gäller att förse polisorganisationen med it- lösningar.
Arbetsbeskrivning
Till gruppen it-juridik, söker vi nu en jurist med intresse för upphandling och It-avtal. It-juridik ger stöd till it-inköpsfunktionen samt till övriga enheter inom it-avdelningen. Hos oss på It-inköp får du möjlighet att arbeta med utmanande och intressanta upphandlings- och inköpsuppdrag i nära samarbete med den polisiära verksamheten.
Arbetet innebär att ge löpande juridiskt stöd till övriga handläggare inom It-inköp samt i övrigt till It- avdelningen. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer vara stöd i It-upphandlingar med fokus på avtalsrätt och upphandlingsrätt. Du kommer att få arbeta nära verksamheten och ha dagliga kontakter internt inom avdelningen. Vid behov kommer du att genomföra interna utbildningar i olika juridiska frågor. Du förväntas också bidra i arbetet med It-inköpsorganisationens utvecklingsarbete.
Huvudsakliga arbetsuppgifter:
- Upprätta och granska avtal, inklusive licensavtal
- Granska underlag i upphandlingar
- Delta i olika arbetsgrupper
- Göra rättsutredningar
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
- Juristexamen
- Minimum två års sammanhängande erfarenhet från att ha arbetat med upphandling eller It-avtal
Meriterande
Det är meriterande om du:
- Har erfarenhet från myndighet eller annan offentlig verksamhet
- Har fem eller mer års arbetslivserfarenhet
- Har erfarenhet av It-verksamhet
- God stilistisk förmåga
- Mycket god kunskap i engelska språket, både muntligt och skriftligt
Personliga egenskaper
Som person är du förtroendeingivande och agerar med gott omdöme. Du bidrar till god stämning och har lätt för att samarbeta. Det är viktigt att du kan förmedla din juridiska sakkunskap på ett pedagogiskt sätt till verksamheten då du förväntas kunna föredra för högsta ledningen inom It-avdelningen. Du ska vara en god skribent samt ha en god förmåga att göra muntliga presentationer. Arbetsuppgifterna ställer krav på att du är drivande och framåt samt att du är flexibel, och har vana att arbeta självständigt såväl som i grupp. Som rådgivande jurist på It-juridik ska du vara lösningsorienterad och inspireras av att arbeta tillsammans med verksamheten för att gemensamt nå myndighetens utsatta It-mål.
Vi kommer att lägga mycket stor vikt vid personlig lämplighet.
Kontaktpersoner
Vill du veta mer? Välkommen att kontakta gruppchef Eva-Stina Nordell tfn 010-563 44 72.
Har du frågor gällande rekryteringsprocessen kontakta HR-konsult Alice Andersson, alice.andersson@polisen.se.
Fackliga företrädare
Facklig information lämnas av: Fredrik Bergh, SACO, tfn 010-563 91 37 ; Sofia Ask, Polisförbundet, tfn 010-563 87 10; Johan Gertz, Fackförbundet ST, tfn 010-56 770 92 Karna Tillheden, SEKO Polisen, tfn 010-561 66 27.
Övrig information
Arbetsort: Stockholm, Kungsholmen
Anställningsform: Tillsvidareanställning som inleds med 6 månaders provanställning
Omfattning: Heltid
Arbetstid: Förtroendearbetstid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Anställningen kräver svenskt medborgarskap.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/
Ansökan
Välkommen med din ansökan bestående av personligt brev och CV (inga betyg eller intyg) senast den 13:e mars 2020. Vi tar endast emot bilagor i pdf- eller doc-format. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Skicka din ansökan via e-post till jobb.na@polisen.se. Märk din ansökan med diarienummer: A097.488/2020 i mailets ärendemening.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med diarienummer: A097.488/2020 via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, Box 122 56, 102 26 Stockholm.
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på www.polisen.se/
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.