Polismyndigheten söker strategisk inköpare till kategoriteam kommunikation och personal

Är du redo för en större uppgift? Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.

Beskrivning av arbetsplats

Ekonomiavdelningen ansvarar för Polismyndighetens finansiella styrning inklusive miljöledning, lokalförsörjning, service, inköpsverksamhet och verksamheten som bedrivs vid ekonomienheterna inom en Polisregion eller en avdelning. Inköpsenheten har process- och funktionsansvar för inköp av varor och tjänster samt ansvar för att driva rättsliga tvister och processer avseende inköpsverksamhet, exklusive IT-området.

Inköpsenheten organiserar sig med tre sektioner för produktion: polisspecifikt, personal/kommunikation, fordon, forensiskt/ekonomi/juridik samt lokaler & service. Som övergripande enhetsstöd finns en sektion innehållande E-handel, materialförsörjning/lager, utbildningar/behörigheter, verksamhetsutveckling och systemstöd. Dessa tillsammans med juridikteamet, kommer att bistå kategoriteam och övriga medarbetare inom enheten.

Arbetsuppgifter

I rollen som strategisk inköpare inom kategorin personal och kommunikation ansvarar du för att skapa förutsättningar för kategoriarbete, identifiera och analysera förbättringsförslag, skapa och förankra kategoristrategier, skapa nya lösningar och implementera dessa, arbeta med kontinuerlig uppföljning för att säkerställa effekterna. Detta görs i tätt samarbete med processägarna i verksamheterna. Den strategiska inköparen kan vid behov även arbeta med upphandlingar inom Personal och kommunikations område. Respektive kategoriteam ansvarar för inköpsstrategier, upphandling, inköp, uppföljning och avtalsförvaltning.

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som:

  • Akademisk examen eller annan eftergymnasial utbildning med inriktning mot upphandling/inköp, ekonomi, juridik eller annan, för tjänsten, relevant utbildning
  • Mycket goda kunskaper avseende LOU och/eller LUFS, erfarenhet av upphandlingar de senaste 3-5 åren, gärna tjänsteupphandlingar
  • God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
  • Erfarenhet av kategoristyrd arbetsmetod för inköp
  • Erfarenhet av avtalsuppföljning
  • Erfarenhet av inköpsrelaterat arbete på strategisk nivå

Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även:

  • Erfarenhet att driva förändrings- och utvecklingsarbete i inköpsverksamhet
  • Erfarenhet av arbete i stor inköpsorganisation
  • Erfarenhet av arbete med inköp i privat verksamhet

Vi söker dig som är driven, serviceinriktad och initiativrik. Rollen som strategisk inköpare ställer krav på att du kan arbeta självständigt samtidigt som du har god samarbetsförmåga och kommunikativ förmåga. Vidare har du en god analytisk förmåga och ett strukturerat arbetssätt samt har förmåga att arbeta utvecklingsinriktat med långsiktig planering.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och personlig lämplighet.

Kontaktpersoner

Susanna Andersson
Rekryterande chef
tfn 010-5617199

Marina Kireeva
HR-konsult
marina.kireeva@polisen.se

Fackliga företrädare

Fredrik Bergh
Saco
tfn 010-563 91 37

Sofia Ask
Polisförbundet
tfn 010-563 87 10

Johan Gertz
Fackförbundet ST
tfn 010-56 770 92

Karna Tillheden
SEKO Polisen
tfn 0732-490 422

Övrig information

Anställningen: Inköpare
Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om 6 månader. Heltid.
Arbetsort: Stockholm
Arbetstid: Flextid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Handläggare, Ekonomiavdelningen

Anställningen kräver svenskt medborgarskap.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap men du får gärna ha utländsk bakgrund. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 18/11 2019. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Märk din ansökan med ref.nr. A530.102/2019 i mailets ärendemening.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med ref.nr A530.102/2019 via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, Box 122 56, 102 26 Stockholm.

Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på www.polisen.se/personuppgifter/rekrytering

Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Varmt välkommen med din ansökan!

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med cirka 30 000 medarbetare. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se


Sista ansökningsdag
18/11 2019

Ref.nr
A530.102/2019