Regeringskansliet söker Strategisk inköpare – påverka i en strategisk och rådgivande roll

Upphandlingssektionen
Diarienummer: FA2018/01046

Upphandlingssektionen, Juridik- och affärsenheten, Förvaltningsavdelningen

Har du goda kunskaper om LOU? Är du pedagogisk och vill utvecklas i en rådgivande roll? Som vår nya medarbetare kan vi erbjuda dig en stimulerande arbetsmiljö tillsammans med andra strategiska inköpare där ni tillsammans kommer att sträva efter att varor och tjänster inhandlas korrekt inom Regeringskansliet.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Arbetsuppgifterna innebär att stödja Regeringskansliets medarbetare att, utifrån deras behov och kvalitetskrav, upphandla varor/tjänster affärsmässigt, effektivt och i enlighet med gällande rätt. Detta gör du genom att ge råd och stöd till Regeringskansliets medarbetare i upphandlingsfrågor och svara på frågor som rör avtalsförvaltning. Du kommer att genomföra förstudier, marknads- och behovsanalyser inför upphandling, projektleda och genomföra offentliga upphandlingar med tillämpning av LOU samt bidra inom sektionens utvecklingsarbete.

Juridik- och affärsenheten är en enhet inom Regeringskansliets förvaltningsavdelning där upphandlingssektionen är en av två sektioner. Upphandlingssektionen har ett övergripande ansvar för Regeringskansliets upphandlingsverksamhet, strategiska inköpsarbete, rådgivning inom inköp samt för att utföra och stödja en god avtalsförvaltning. Upphandlingssektionen består för närvarande av elva medarbetare.

Läs mer om Förvaltningsavdelningen på www.regeringen.se

Din bakgrund och kompetens
Vi tror att du har inköpsutbildning från yrkeshögskola, akademisk examen inom t. ex. juridik eller ekonomi alternativt har kunskaper inom inköp och upphandling förvärvat på annat sätt. Du har minst två års erfarenhet av att projektleda och genomföra upphandlingar enligt LOU. Det är meriterande om du har erfarenhet av strategiskt inköpsarbete med kategoristyrning eller liknande som metod samt av arbete med upphandlingar inom it- och telekomområdet.

Dina egenskaper
Du trivs med att samarbeta med andra och har en väl utvecklad kommunikativ förmåga. Du jobbar strukturerat, förstår komplicerad text och är en driven skribent när du själv producerar skriftliga underlag. Det känns naturligt för dig att ha fokus på hur inköp och upphandling kan bidra till verksamhetens mål.

Övrigt
Anställningen inleds med sex månaders provanställning. Tillträde snarast.

Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta sektionschef Pia Hedström på telefonnummer 08-405 40 29. Du är också välkommen att kontakta personalhandläggare Magnus Karlsson på telefonnummer 08-405 85 63. Fackliga representanter nås via Regeringskansliets växel 08-405 10 00; Saco (Jesper Svarén), Seko (Erik Wilhelmsson) samt ST. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 8 oktober 2018.

Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Förvaltningsavdelningen ansvarar för myndighetsövergripande frågor som förändrings- och förnyelsearbete, ekonomi, arbetsgivarfrågor, kompetensförsörjning, kommunikation, säkerhet, it, bibliotek, arkiv och registratur samt för den gemensamma servicen i Regeringskansliet.


Sista ansökningsdag
8 oktober 2018