Riksarkivet är en kulturmyndighet, med uppgift att vara statlig förvaltningsmyndighet för arkivfrågor. Vi har sedan 1618 bevarat statens handlingar, alltifrån medeltida pergamentsbrev till dagens digitala uppgifter. Vi säkrar morgondagens samhällsinformation och möter kraven på snabb och enkel tillgång till information ur arkiven.

Med vår kunskap och initiativkraft säkerställer vi samhällets arkivinformation och gör den möjlig att använda. Tillsammans skapar vi framtidens historia.

Riksarkivets upphandlare ingår i juristenheten inom den administrativa avdelningen och upphandlaren rapporterar till chefsjuristen. Tjänsten är placerad på något av Riksarkivets arbetsställen, och resor kan förekomma till Riksarkivets övriga verksamhetsställen i landet.

Om tjänsten 

  • samordna och självständigt genomföra myndighetens upphandlingar i nära samarbete med chefer och medarbetare i hela landet
  • utveckla och följa upp upphandlingsverksamheten
  • informera och genomföra utbildningar inom upphandlingsområdet
  • utarbeta mallar och rutiner
  • göra leverantörs- och avtalsuppföljningar
  • ge stöd och service i inköpsfrågor

Som upphandlare förväntas du förutom dessa arbetsuppgifter även hålla utbildningar och genomföra/ansvara för interna nätverksträffar.

Du kommer att vara en av två upphandlare vid myndigheten.

Vi söker dig som har

Vi söker en kvalificerad och erfaren upphandlare med minst 3-5 års erfarenhet av upphandlingsverksamhet, såväl avrop som tjänsteupphandlingar.

Du har:

  • Relevant utbildning
  • Erfarenhet av upphandling i statlig verksamhet.
  • Initiativförmåga och ett eget driv
  • Hög integritet och ett professionellt förhållningssätt
  • God datavana samt uttrycka dig väl i både tal och skrift

Det är meriterande om du har;

  • behärska elektroniska upphandlingssystem, såsom Visma Tend Sign.
  • Erfarenhet av genomföra utbildningar inom området
  • Erfarenhet av att självständigt genomföra projekt

Vi lägger stor vikt vid din personliga lämplighet och förutsätter att du är drivande, självgående och strukturerad. Vidare har du god samarbetsförmåga och är bra på att skapa förtroende och att bygga goda relationer. Du är också van vid ett konsultativt arbetssätt. Som person är du strukturerad, analytisk och noggrann. Du har också god kommunikativ förmåga.

Vi lägger också stor vikt vid affärsmässighet med fokus och fallenhet för att strukturera, förhandla och driva projekt på ett målinriktat sätt. Arbetssituationen som upphandlare är ofta komplex och kräver mycket god ordning samt förmåga att parallellt hantera olika uppgifter. En hög grad av servicekänsla och integritet är egenskaper som är nödvändiga för tjänsten. Du har förmåga att arbeta drivande och självständigt under eget ansvar. Vidare är du en flexibel person som har lätt för att samarbeta med andra.

Som upphandlare förväntas du förutom dessa arbetsuppgifter även hålla utbildningar och genomföra/ansvara för interna nätverksträffar.

Övrigt:

Du måste vara svensk medborgare eftersom tjänsten är placerad i säkerhetsklass. Vi kommer därför att göra en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (1996:627).

Inför rekryteringsarbetet har Riksarkivet tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.