Att arbeta i Riksdagsförvaltningen innebär att verka i demokratins och ytterst i folkets tjänst. Vår uppgift är att skapa goda förutsättningar för att riksdagen ska uppfylla sina konstitutionella och demokratiska uppgifter samt sina internationella åtaganden. Enligt vår värdegrund ska arbetet bland annat kännetecknas av kvalitet, kompetens och engagemang. Vi strävar efter att vara en attraktiv arbetsgivare med öppet arbetsklimat som präglas av respekt för allas lika värde.
Upphandlingsfunktionen, som ingår i ekonomienheten, ansvarar bl.a. för att samordna, leda och genomföra upphandlingar. Den är en stödjande funktion för hela Riksdagsförvaltningen och funktionen arbetar kontinuerligt med utveckling inom området. Inom ekonomienheten arbetar i dag totalt 16 medarbetare och du blir en del av ett team som består av en upphandlingssamordnare, fyra upphandlingsspecialister och en upphandlare. Upphandlingarna genomförs enligt Lag om offentlig upphandling (LOU) och Lag om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet (LUFS).
Arbetsuppgifter
Du kommer att ansvara för att självständigt driva och genomföra upphandlingar inom många olika verksamhetsområden. Upphandlingsfunktionen arbetar med upphandlingar bl.a. inom it och entreprenad. Arbetet bedrivs i projektform och i nära samarbete med chefer och medarbetare från andra delar av Riksdagsförvaltningen och du förväntas arbeta utifrån vår vision Tillsammans för riksdagens bästa. Du kommer även att genomföra interna utbildningar inom upphandlingsområdet och i övrigt ge stöd och råd till verksamheten i olika upphandlingsfrågor, t.ex. i mindre utredningar, förnyade konkurrensutsättningar och direktupphandlingar. Du förväntas bidra aktivt i arbetet med förvaltningens och upphandlingsfunktionens utvecklingsarbete inom upphandlingsområdet. Du förväntas även hålla dig uppdaterad inom gällande rättspraxis.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har
- KY/YH-utbildning i offentlig upphandling eller motsvarande som anses relevant för arbete med kvalificerade upphandlingar
- god kompetens inom LOU och gällande rättspraxis
- praktisk erfarenhet av att genomföra avrop mot statliga ramavtal
- flerårig erfarenhet av att driva och genomföra kvalificerade offentliga upphandlingar
- erfarenhet från att arbeta i projektform och att driva och leda upphandlingsarbete genom upphandlingsprocessens alla steg
Som person har du lätt för att kommunicera och samarbeta. Du är lyhörd, analytisk och strukturerad och har en god förmåga att se och förstå helheter. Du kan jobba med flera olika uppgifter parallellt. Du trivs med ett konsultativt arbetssätt. Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Svenskt medborgarskap krävs eftersom anställningen är placerad i säkerhetsklass.
Anställning
- Anställningsform: Tillsvidareanställning
- Omfattning: Heltid
Ansökan
Sista ansökningsdag är den 12 januari 2017.
Kontaktpersoner
Tarja Engström, Ekonomichef, 08-786 42 18
Petra Uebel, Upphandlingsspecialist, 08-786 49 38
Fackliga företrädare
Christina Ribbhagen, Saco, 08-786 40 00
Ann-Charlotte Eklund, ST, 08-786 40 00
Lars Vestberg, Seko, 08-786 40 00